IMS Technologies - Moderne løsninger for maskinautomasjon skal sikre konkurransekraft

Med fabrikk i Norge, er det vesentlig for tavlebygger- og systemintegratorselskapet IMS Technologies AS å ha en så effektiv og strømlinjeformet produksjon som mulig. Ved å bli Schneider Electric Machine Integrator Partner (MIP), ønsker de å implementere automasjonsløsninger som vil gjøre dem konkurransedyktige i et internasjonalt, prissensitivt marked.

Går mot strømmen og ekspanderer
Norsk industri går nye veier for å oppnå bedre konkurransekraft:

- Vi ser på denne avtalen som en strategisk investering for å bli en mer komplett leverandør av automasjonsløsninger, komme inn på nye markedsområder og kunne konkurrere med utenlandske aktører, sier Preben Foss, Assistant Department Manager i IMS Technologies AS.

IMS, som har sin base i Risør, har i en årrekke levert skreddersydde løsninger til marine- og offshorebransjen. De har blant annet spesialisert seg på vanntette skyvedører til skip og borerigger. Dørene blir brukt for å dele fartøyene inn i vanntette seksjoner som ved lekkasjer forhindrer havari. Selskapet investerer nå i utstyr som styrker og effektiviserer deres produksjon og har i tillegg åpnet en ny avdeling i Kristiansand. Det er bemerkelsesverdig i en bransje som for tiden opplever utfordringer.

- Hensikten med MIP-avtalener å sikre vekst på alle områder for både IMS Technologies AS og Schneider Electric, understreker Daniel Da Silva, ansvarlig for maskinløsninger og MIP i Schneider Electric Norge.

IMS Technologies AS blir gjennom avtalen en totalpartner og får kompetansen som kreves for å utføre prosjektering, igangsettelse, service og support på hele Schneider Electrics produkt- og løsningsportefølje.

Bred portefølje viktig for partnervalget
- Løsningskvalitet, bred portefølje, omfattende opplæringsprogram samt global tilstedeværelse av ekspertise og kundesupport er noen av grunnene til at Schneider Electric ble valgt som partner. I tillegg var det vesentlig å få en anerkjent og robust leverandør som er «lett på tå», til tross for at de er et stort selskap, sier Foss.

Lett tilgjengelig ekspertise
- Det å kunne ha tilgang til et bredt spekter av produkter og løsninger, i tillegg til dedikerte spesialister på de ulike fagområdene gjennom én kontaktperson, var utslagsgivende for at vi inngikk avtalen med akkurat Schneider Electric. Med et marked i konstant endring, er det avgjørende å finne konkurransedyktige løsninger på kort tid. Dette får vi til ved å jobbe tettere med Schneider Electric, avslutter Foss.

Viktig kompetanseoverføring
- Gjennom MIP-avtalen med IMS forplikter vi oss til å levere løsninger i tett samarbeid med kunden. Samtidig overfører vi kompetanse til vår partner, slik at de etter hvert kan bli mer selvstendige i håndteringen av vårt utstyr, sier da Silva.

Avtalen mellom IMS og Schneider Electric har allerede ført til en rekke spennende prosjekter hvor samspillet har vært avgjørende for suksess. I et utfordrende marked med generelt dårlige utsikter, ser 2016 ut til å bli et spennende år, og vi forventer en betydelig omsetningsvekst.

For ytterligere informasjon:
Om Schneider Electric Machine Integrator Partner Program
Hva kan Schneider Electric gjøre for maskinbyggere? Se våre websider for maskinbyggere.
Daniel da Silva, Offer Manager Machine Solutions, Schneider Electric Norge AS,
mobil: 982 55 050, daniel.dasilva@schneider-electric.com

Preben Foss, Assistant Department Manager, IMS Technologies AS,
www.imsgroup.no
, mobil: +47 411 417 47, pfo@imsgroup.no

• Industri, produksjon

• maskinautomasjon
  • maskinbygger
  • maskin
  • industriautomasjon

Schneider Electric er den globale lederen innen energihåndtering og automatisering og hadde i 2014 en omsetning på 25 milliarder euro. Våre 170 000 medarbeidere betjener kunder i over 100 land. Vi hjelper dem å håndtere energi og prosesser på en sikker, pålitelig, effektiv og bærekraftig måte. Fra den enkleste bryteren til komplekse operative systemer skal vår teknologi, programvare og servicetjenester forbedre måten kundene våre styrer og automatiserer virksomhetene sine på. Vår nettilkoblede teknologi preger industrien, forandrer byer og beriker liv.

På Twitter: @energieffektiv
På Facebook