Ny toppspiller skal lose Schneider Electric gjennom skifte i kraftsektoren

- Vi står midt i et paradigmeskifte i kraftsektoren,sier Ronny Micaelsen som er nyansatt som Vice President for Power i Schneider Electric Norge. - Måten elektrisitet blir produsert, med blant annet sol og vind lokalt, og forbrukere som vil selge strøm tilbake til nettselskapene, krever høy teknologi på utstyr til eldistribusjon og måling, fortsetter han. Micaelsen har klare mål om å fremme sikker, pålitelig og intelligent eldistribusjon og er hentet inn for å bygge Schneider Electrics posisjon ytterligere innenfor kraftsektoren.

Ronny Micaelsen inngår i toppledelsen med direkte rapportering til Dagfinn Ringås, administrerende direktør i selskapet. Den nye visepresidenten vil bidra med tungvektig kunnskap og kompetanse innen eldistribusjon i alle segmenter.

- Som Vice President for Power ønsker jeg å bidra til å synliggjøre Schneider Electrics smarte teknologi, og legge til rette for at kundene er bedre rustet for denne omstillingen. Med mange dyktige og dedikerte kollegaer på laget er jeg sikker på at vi i Schneider Electric kan sette et tydelig fotavtrykk, sier Micaelsen.

Klare prioriteringer

Micaelsen har over 20 års erfaring med salg, prosjekter og tjenester innen lavspenning i ABB. De siste ti årene har han hatt lederansvar for ulike divisjoner. Nå har Micaelsen prioriteringene klare.

- Eldistribusjon er hjertet i alle elektriske anlegg. Med intelligente, IoT-baserte løsninger kan Schneider Electric bidra til enda sikrere, mer pålitelig og mer effektiv eldistribusjon. Våre løsninger for mellom- og lavspenning drives av innovasjon på alle nivåer og legger til rette for bedre tilkoblingsmuligheter, drift basert på sanntidsinformasjon fra anlegget og smarte analyser, sier Micaelsen.

- Med utgangspunkt i dette har jeg tre klare prioriteringer. For det første ønsker jeg å bidra til å gjøre Schneider Electric enda mer synlig på det norske markedet. For det andre vil jeg delta i utviklingen av smarte byer og sikre at Schneider Electric har en fortsatt sentral posisjon i denne omstillingen. Sist, men ikke minst, vil jeg jobbe for at vi fortsetter å ta markedsandeler i alle segmenter, sier han.

Soleklar kandidat

Schneider Electric har valgt å slå sammen forretningsområdene for lavspenning og mellomspenning. Etter sammenslåingen var det naturlig å velge én leder, og Micaelsen utpekte seg som en soleklar kandidat, ifølge administrerende direktør Dagfinn Ringås.

-Vi ville ha det beste hodet og en tydelig leder. Micaelsen har begge deler. Med lang erfaring i kraftsektoren og med ambisiøse, men realistiske, prioriteringer er Ronny den rette personen til jobben, sier Ringås. - Hans visjoner for smarte byer, grønn vekst og utvikling er inspirerende og jeg ser frem til å arbeide sammen med han og styrke Schneider Electrics posisjon på denne fronten i Norge, fortsetter Ringås.

Ronny Micaelsen er utdannet elektroingeniør fra høgskolen i Telemark, og har i tillegg økonomi og lederutdanning fra Handelshøyskolen BI. Micaelsen vil ha sin base på Schneider Electrics Porsgrunn-kontor, men være tett knyttet til hovedkontoret i Oslo.

• automasjon
  • energy and climate
  • fremtidens energiutvikling

Schneider Electric er globalt ledende innen energihåndtering og automatisering, og hadde i 2016 en omsetning på cirka 25 milliarder euro. Våre 144 000 medarbeidere betjener kunder i over 100 land. Vi hjelper dem å håndtere energi og prosesser på en sikker, pålitelig, effektiv og bærekraftig måte. Fra den enkleste bryteren til komplekse operativsystemer skal vår teknologi, programvare og servicetjenester forbedre måten kundene våre styrer og automatiserer virksomhetene sine på.

Schneider Electric har vært i Norge siden 1977 og har i dag ca 600 lokalt ansatte og en sterk markedsposisjon i flere markedssegmenter. Viktige satsingsområder er akvakultur, olje og gass, transport, næringsbygg og bolig.

Vår nettilkoblede teknologi preger industrien, forandrer byer og beriker liv.