Ny UPS med ECOnversion-teknologi og Li-ionbatterier

Med ny energiteknologi vil Schneider Electric flytte grensene for energieffektivitet, samtidig som de vil sikre billigere og mer fleksibel drift. Ambisjonene er høye for Galaxy VX UPS, utviklet for datasentre og andre store IT-installasjoner.

- Datasentre verden over vokser stadig. Det samme gjør kravene til UPS-anleggene som skal beskytte dem. Derfor er vi nødt til å heve nivået for UPS-anlegg for hyperscale-klassen, sier Jan Frantzen, Sales Manager Secure Power og ansvarlig for UPS-anlegg hos Schneider Electric.

Trefaset løsning

Galaxy VX UPS er en ny serie trefasede UPS-anlegg laget for de store sentrene som krever robuste og ressurseffektive løsninger. UPS-anlegget leveres i tre belastninger, 1.000, 1.250 og 1.500 watt, men kan også seriekobles for enda større kapasitet. Anlegget skal løse en tredelt utfordring.

- Med den unike ECOnversion-teknologien løser Galaxy VX noen av de helt sentrale utfordringene mange møter i de store datasentrene. Teknologien sikrer en reduksjon av driftsomkostningene uten å gå på kompromiss med forsynings- og driftssikkerheten. Vi har jobbet hardt og målrettet for å kunne tilby en effektiv UPS til store datasentre, med fokus på risikostyring og effektiv drift, sier Frantzen.

ECOnversion med kraftig kostnadskutt

Det var med Galaxy VX sin forgjenger, Galaxy VM, at Schneider Electric introduserte ECOnversion-teknologien. Teknologien er banebrytende fordi den gir UPS-anlegget en effektivitet på helt opptil 99 prosent.

- Det er markedets desidert beste produkt for energieffektivitet og pålitelighet. Dette har selvsagt stor betydning for våre kunder og samarbeidspartnere, sier Frantzen. Han fremhever Sydbank i Danmark, som har hatt en energibesparelse på over 500.000 kroner i første år med ECOnversion.

Skaleres etter behov

Det er kanskje en selvfølge, men fortsatt viktig, at et UPS-anlegg som Galaxy VX kan skaleres, mener Frantzen. I praksis betyr det at anlegget kan utvides fortløpende når behovet oppstår. Resultatet av dette er store besparelser i anleggs- og prosjektfasen.

- Kunden kan skalere anleggets kapasitet etter behov. Derfor er det ikke lenger nødvendig å investere store summer i ekstra kapasitet som det enda ikke er bruk for. Dette merkes direkte på anleggsbudsjettet, sier Frantzen.

Galaxy VX kommer med litiumion-batterier som har markant lengre levetid og tilsvarende mindre behov for vedlikehold av UPS-anlegget. Disse batteriene er også vesentlig mindre og krever langt færre dyrebare kvadratmetre.

Nytt familiemedlem

Schneider Electric bruker den anerkjente DCMIM-softwaren, StruxureWare, til å løfte Galaxy VX. Det nyeste medlemmet av StruxureWare-familien er StruxureOn, en innovativ iCloud-service med et døgnvåkent driftssenter. Her overvåker og optimaliserer Schneider Electrics eksperter datasenteret i sanntid og kommuniserer direkte med driftsansvarliges smarttelefon.

Video:https://www.youtube.com/watch?v=gLNqR27v3hs

ECOnversion

• En innovativ hybrid mellom dobbeltkonverterende drift og EcoMode
  • ECOnversion leverer opp til 99% effektivitet med samme pålitelighet som i dobbeltkonverterende drift
  • Optimalt forhold mellom pålitelighet og energieffektivitet
  • Ny, firetrinns konvertering reduserer koblingsbelastning og øker påliteligheten
  • Stort potensiale for besparelser på el-forbruket:
  • Sydbank forventer å spare minst en halv million kroner det første året med ECOnversion
  • Beregninger viser at kunder med et 1,5 MW UPS-anlegg med ECOnversion kan spare strøm for opptil 480.000 euro i løpet av ti år.

For mer informasjon, ta kontakt med Jan Frantzen eller se Pedro Robredo, visepresident for markedsføring, fortelle om løsningen her:https://youtu.be/HRM6S6vPfCI

Schneider Electric er globalt ledende innen energihåndtering og automatisering, og hadde i 2016 en omsetning på cirka 25 milliarder euro. Våre 144 000 medarbeidere betjener kunder i over 100 land. Vi hjelper dem å håndtere energi og prosesser på en sikker, pålitelig, effektiv og bærekraftig måte. Fra den enkleste bryteren til komplekse operativsystemer skal vår teknologi, programvare og servicetjenester forbedre måten kundene våre styrer og automatiserer virksomhetene sine på.

Schneider Electric har vært i Norge siden 1977 og har i dag ca 600 lokalt ansatte og en sterk markedsposisjon i flere markedssegmenter. Viktige satsingsområder er akvakultur, olje og gass, transport, næringsbygg og bolig.

Vår nettilkoblede teknologi preger industrien, forandrer byer og beriker liv.