Nylansert strømmåler vinner designpris

Bare kort tid etter lanseringen av Easergy T300 stikker Schneider Electric av med seier under den prestisjefylte IF Design Awards-konferansen.

Easergy T300 er en styrings- og overvåkingsenhet designet for å sikre kritisk infrastruktur. Teknologien utmerket seg i industrikategorien og ble kåret som best i klassen under prisseremonien i München 10. mars.

- Easergy T300 er et resultat av fire års arbeid. En IF Design Award er derfor en god belønning for våre medarbeidere og en sikker garanti for våre kunder, sier Ronny Micaelsen, Visepresident for Power i Schneider Electric.

Stadig flere enheter og ikke minst personer blir koblet på nett. Dette gjør at behovet for automatisk regulering av forsyningsnettet og minimering av nedetid blir større og større. Easergy T300 er ment å svare på dette. Den benytter de nyeste innen kommunikasjonsteknologi for fjern- og nærstyring. Schneider Electric har utstyrt strømmåleren med intelligente verktøy som skal minimere driftsstans, optimalisere nettverksytelsen og redusere driftskostnadene.

Avansert teknologi

Easergy T300 er en svært avansert RTU-løsning som logger strøm og spenning i sanntid. Det som gjør teknologien helt unik er at flere T300-enheter kan programmeres til å kommunisere sammen.

Sammenkoblingen gjør systemet i stand til å umiddelbart varsle om feil. Via trådløs kommunikasjon og en batteridrevet reserveløsning sørger den for å gi signal så fort en linje faller ut. På den måten blir energiproduksjonen mer fleksibel og dynamisk enn dagens ordning.

Flere utmerkelser

Schneider Electric vinner også pris for Resi9 DB60 i industriteknologien og for Avatar ON i kategorien for byggteknologi. DB60 er en jordfeilbryter med innebygd jordfeilvern. Avatar On er en bryter spesielt tilpasset det kinesiske markede

• automasjon
  • energy and climate
  • energy efficiency
  • fremtidens energiutvikling
  • industri

Schneider Electric er globalt ledende innen energihåndtering og automatisering, og hadde i 2016 en omsetning på cirka 25 milliarder euro. Våre 144 000 medarbeidere betjener kunder i over 100 land. Vi hjelper dem å håndtere energi og prosesser på en sikker, pålitelig, effektiv og bærekraftig måte. Fra den enkleste bryteren til komplekse operativsystemer skal vår teknologi, programvare og servicetjenester forbedre måten kundene våre styrer og automatiserer virksomhetene sine på.

Schneider Electric har vært i Norge siden 1977 og har i dag ca 600 lokalt ansatte og en sterk markedsposisjon i flere markedssegmenter. Viktige satsingsområder er akvakultur, olje og gass, transport, næringsbygg og bolig.

Vår nettilkoblede teknologi preger industrien, forandrer byer og beriker liv.