Praktbygg i Arendal får klima- og energiløsning i toppklasse

Energispesialisten Schneider Electric leverer inneklima og sikkerhet til Aust-Agder kulturhistoriske senter. Bygget er svært energieffektivt og oppfyller kravene for klasse A-bygg.

Oslo, 12.06.2014: Energispesialisten Schneider Electric ferdigstiller i disse dager sitt arbeid med Aust-Agder kulturhistoriske senter. Selskapet leverer et komplett anlegg for byggautomasjon (SD-anlegg), samt brann- og sikkerhetsutstyr.

Bygget ferdigstilles i disse dager og skal åpnes før jul. Det som er spesielt med bygget er at det skal inneholde tusenvis av kulturhistoriske gjenstander og arkivstykker. Dette setter svært strenge krav til bygget, med tanke på klima, temperatur, luftfuktighet osv. Den integrerte sikkerhetsløsningen skal beskytte de viktige gjenstandene og arkivstykkene i bygget.

Bygget er svært energieffektivt, og oppfyller kravene for klasse A-bygg. Avtalen er inngått mellom Schneider Electric og Skanska, og er del av en større avtale med Aust-Agder fylkeskommune. Elektro Skagerrak leverer sikkerhetsløsningene til Schneider Electric. Fylkeskommunen har nå Schneider Electrics automasjonsløsninger i de fleste av sine bygg, i tillegg til sikkerhetsløsninger og brannalarm på flere lokasjoner. Service og drift av anleggene er en del av avtalen.

– Vi er svært fornøyde med Schneider Electrics leveranser og oppfølging i prosessen. Det har vært en stor fordel å ha ett kontaktpunkt i alle leveranser, og vi er svært glade for måten Schneider Electric har håndtert prosjektet, løst problemer og støttet oss gjennom prosessen, sier Kjell Olaf Gulbrandsen, teknisk driftsansvarlig ved Aust-Agder kulturhistoriske senter.

– Dette er et praktbygg som vi er svært glade for å få bidra til. De kulturhistoriske gjenstandene og arkivene har gitt oss en utfordring, og har gjort at vi har levert et klimaanlegg i toppklasse, sier Fredrik Lundh, VP Buildings Business i Schneider Electric.

Leveranse:

·  Komplett SD-anlegg med soner, lys, varme, ventilasjon etc.

·  Mange spesialløsninger som oppfyller strenge krav til klima, luftfuktighet etc.

·  Brannalarm Fx3Net i nettverk

·  Aspirasjon for tidligdeteksjon i arkiver og magasiner

·  Nødlys sentralisert - presenteres også i SD-anlegg

·  Adgangskontroll/innbruddsalarm - integreres mot tredjepartsleverandør av offline lesere