Schneider Electric og Intel lanserer administrasjonsløsninger for datasenter som eliminerer behovet for ekstra maskinvare

Vestby, 17. september 2013: Energi er en av de største driftskostnadene i et datasenter og store deler av disse kostnadene kommer fra IT-systemet. Denne kostnaden skal Schneider Electric og Intel redusere.

Energispesialisten Schneider Electric og Intel lanserer den første programvareløsningen for drift av datasenter og infrastruktur (DCIM), som gir tilgang til servere uten krav om ekstra maskinvare.

Dette kan redusere teknologikostnadene med opptil 50 prosent, samtidig som administrasjonen av serverne forenkles.

– Ved å samarbeide med Intel for å tilby en integrert tilnærming for styring av datasentre, forsøker vi å bygge en bro mellom IT og anlegg for å forbedre energieffektiviteten og redusere teknologikostnadene i datasentere, sier Arild Bjørkedal, VP IT Business i Schneider Electric.

Den nye modulen Server Access for StruxureWare™ Data Center Operation er et resultat av å utnytte Intels Virtual Gateway-teknologi til å gi full tilgang til serverens livssyklus ved hjelp av fjernstyring.

Virtualisert fjerntilgang

Ved å kombinere en virtuell KVM og DCIM-løsning i samme produktpakke, er det enkelt å starte, administrere, feilsøke og kontrollere opptil flere servere direkte fra Server Access.

– Som første DCIM-leverandør som tilbyr servertilgang uten behov for maskinvare, ser vi Server Access som en viktig komponent for å ytterligere styrke energieffektiviteten i datasentre og anlegg, forteller Arild Bjørkedal i Schneider Electric.

Server Access StruxureWare™ Data Center Operation tilbyr:

·  Fjernstyring og administrering av IT-enheter gjennom KVM

·  Muligheten for å se, konfigurere og kontrollere IT-enheter fra flere leverandører ved hjelp av én konsoll for sikker og enkel serverstyring

·  Ekstern tilgang til servere, selv om de er slått av, for umiddelbar kontroll og for å starte på nytt

·  Forteller nøyaktig hvor serverne er plassert i datasenteret for en nøyaktig opptelling og oversikt

·  Når berørte enheter ved å få tilgang til serverens operativsystem gjennom primærnettverk eller et sekundært forretningskritisk nettverk gjennom baseledelse-kortet

·  Reduserer kostnadene ved å eliminere behovet for fysiske KVM-svitsjer i datasenteret

·  Gir støtte for flere typer IT og maskinvareplattformer

·  Oppkobling til operativsystemet via Remote Desktop Protocol (RDP), Secure Shell (SSH) og Virtual Network Computing (VNC)

Programvaren er tilgjengelig som en del av StruxureWare for Data Centers.

For ytterligere informasjon:

Arild Bjørkedal, VP IT Business i Schneider Electric, tlf 901 00 845

E-post: arild.bjorkedal@schneider-electric.com

• Data, telekom, IT

• datasenter
  • it
  • dcim

Schneider Electric er en global spesialist innen energistyring, og leverer helhetlige løsninger innen elektrisk distribusjon og installasjon, automasjon for industri, bygg og boliger, sikker strømforsyning og kjølesystemer, samt sikkerhetsløsninger. Selskapet har virksomhet i mer enn 100 land, og hadde totalt en omsetning på 24 milliarder euro i 2012. Schneider Electric har mer enn 140 000 ansatte som fokuserer på å gjøre energi sikker, pålitelig, effektiv og grønn: Make the most of your energy. www.schneider-electric.com/no