SmartStruxure Lite byggautomasjonssystem - Gjør energieffektivisering rimeligere

Oslo, 02.09.2014. Med Schneider Electrics nye byggautomasjonssytem er det mulig å oppnå energibesparelser på opp til 30 % samtidig som installasjonsutgiftene reduseres med 50-70 % - også i eksisterende bygg.

Fyller et gap
- Det er mange eksisterende bygg i Norge som trenger energitiltak, men investeringsutgiftene er ofte en utfordring. Systemene for byggautomasjon har hittil vært utviklet for nye og større bygg, og omfattet løsninger som ikke anvendes eller er ulønnsomme for eksisterende eller små og mellomstore bygg. SmartStruxure Lite skal fylle dette gapet, sier Nariman Fakhraee, ansvarlig for Solution Management hos energispesialisten Schneider Electric.

Sømløs integrasjon og raskere installasjon
SmartStruxure Lite åpner for sømløs integrasjon av systemkomponenter og teknologi - også fra tredjepartsleverandører og er således unikt i sitt slag. Dette gjør systemet - spesielt i forhold til andre byggautomasjonsløsninger på markedet - lett å integrere i eksisterende strukturer.
- En annen stor fordel er redusert installasjonstid takket være de trådløse styringsløsningene. Beregninger viser at totale installasjonskostnader kan reduseres med 50-70 %. Det gjør energieffektiviseringstiltak  mer aktuelle for aktører med eksisterende bygg og lavere budsjetter. Lavere energiutgifter, bedre komfort og inneklima samt en bedre miljøprofil er resultatet, påpeker Fakhraee.

Skapt for moderne bygg i endring
SmartStruxure Lite gir byggeiere fleksibiliteten de trenger for å omstrukturere bygg uten for store kostnader, og lokaler kan raskt tilpasses organisasjonsendringer.
- Systeminstallasjonen er rask, fleksible og kan foregå uten driftsstans. Dette passer perfekt i anlegg hvor prosesser ikke tåler avbrudd og i bygg som skoler, hoteller og kontorer, hvor lokalene må forandres raskt ved endrede behov, avslutter Fakhraee.

Seminarer i uke 36 og 37
Schneider Electric inviterer til seminarer om SmartStruxure Lite for sluttbrukere og konsulenter i Stavanger og Oslo:

2. september kl. 08.30-12.00 i Schneider Electrics kontorer, Haugåsstubben 3, Stavanger
9. september kl. 08.30-12.00 i Schneider Electrics kontorer, Sandstuveien 68, Oslo

"SmartStruxure Lite" er et nytt tillegg til Schneider Electric SmartStruxure™

Systemet integrerer styring av varme, ventilasjon, belysning, energidistribusjon og andre tekniske anretninger i ett brukervennlig grensesnitt. Det er spesielt utviklet for små og mellomstore bygg, samt oppgradering av eksisterende bygninger i alle størrelser.

SmartStruxure Lite er friprogrammerbart ved hjelp av StruxureWare™ Building Expert programvaren, et lisensfritt webgrensesnitt.

SmartStruxure Lite er bygget på åpne kommunikasjonsstandarder og integrerer eksisterende infrastruktur ved hjelp av EcoStruxure™ Web Services (EWS), BACnet® IP, oBIX™, EnOcean™, Zigbee™ og Modbus. Dette gir en enkel og rask installasjon uten behov for å erstatte eksisterende teknologi.

Takket være den sømløse integrasjonen, fungerer SmartStruxure Lite også som en trådløs tilknytning til Schneider Electrics SD og automatiseringskonsept "SmartStruxure™" og "Struxure Ware Building Operation™", som er egnet for mer komplekse behov.

SmartStruxure Lites støtte for flere åpne kommunikasjonsstandarder, er fremtidsrettet og tillater oppgradering samt kontinuerlig forbedring av tekniske løsninger i bygget - uten store investeringer.

For å vite mer om hvordan SmartStruxure Lite kan hjelpe eiere av små og mellomstore bygg til å finne en mer effektiv og bærekraftig forretningsmodell, kan du besøke SmartStruxure Lites landingside.

For ytterligere informasjon:
Nariman Fakhraee, Solution Management, mobil: 911 66 999.
nariman.fakhraee@schneider-electric.com

• spare
  • byggautomasjonssystem
  • byggstyringssystem