Hero Group i fagforeningsforhandling om sin fabrikk i Götene, Sverige.

Hero Group i fagforeningsforhandling om sin fabrikk i Götene, Sverige.

Hero Group har i dag informert sine ansatte ved produksjonsanlegget i Götene om at det er innledet lokale fagforeningsforhandling er om anleggets fremtid.

Fabrikken i Götene sysselsetter i dag 190 ansatte som jobber med produksjon av velling, pulvergrøt, morsmelkerstatning og glutenfrie mikser for konsernets ulike selskaper, inkludert Semper.

Beslutningen om å gå i forhandlinger med unionen er en konsekvens av endrede markedsforhold med lavere forbruk av morsmelkerstatning, med nedgang i barnefødsler, samt redusert etterspørsel fra Kina. Konsernet har også flyttet sitt strategiske fokus bort fra denne kategorien, samt fra glutenfrie produkter og B2B-produksjon.

- Endring i markedskrefter og strategisk fokus har resultert i en mye lavere produksjon enn forventet ved vår fabrikk i Götene, noe som betyr at vi ikke kan sikre en effektiv og konkurransedyktig drift. Derfor har vi tatt initiativ om å konsultere fagforeningene, sier Jim Frandsen, CEO og Nord-Europasjef for Hero Group.

I dag har alle ansatte blitt informert om intensjonen om å stenge fabrikken. I den forbindelse så har Hero startet forhandlinger med de berørte fagforeningene. I mellomtiden fortsetter produksjonen ved fabrikken som normalt. Det er ikke mulig på dette tidspunkt å si når den endelige avgjørelsen vil bli tatt.

- Vårt fokus er nå helt og holdent på våre medarbeidere, og vi gir all den støtte vi kan for å gjør dette så bra som mulig for dem. Jeg er fullstendig klar over at dette er tøft for våre ansatte. Derfor jobber vi nå sammen med våre fagforeninger for å finne en best mulig løsning for dagens situasjon, sier Jim Frandsen.

Konsernet kunngjorde også at det foregår diskusjoner med forretningspartner Arla om et mulig salg av deler av fabrikkens utstyr.

Om Hero Group

Hero Group er et internasjonalt næringsmiddelsselskap med fokus på næringsrike matvarer. Selskapet ble grunnlagt i 1885 i Lenzburg, Sveits, hvor hovedkontoret fortsatt ligger i dag. Hovedkategoriene i Hero Group er barnemat, syltetøy og vegetabilske pålegg, og sunn snacks. Kategoriene kompletteres med virksomhet innenfor morsmelkerstatning og andre spesialtprodukter. Konsernet lever etter sine misjon og visjon om å bevare det gode fra naturen. Produktportføljen består av flere velkjente internasjonale og lokale varemerker. I 2022 omsatte Hero Group for 1.2 milliarder CHF. Semper AB har vært en del av det internasjonale næringsselskapet Hero Group siden 2006. Gruppen har mer enn 4000 ansatte i 19 land.

For mer informasjon, ta kontakt med:

Semper Nordic Anne Lindfeldt, kommunikasjonssjef, +46 (0)70 276 10 35 Anne.lindfeldt@semper.se

Hero Group Stephen Chetcuti, Corporate Communications Director, +41 79 616 1467 stephen.chetcuti@hero.ch

About Hero Group
The Hero Group is an international food company focused on branded nutritional food products. The company was founded in 1886 in Lenzburg, Switzerland, where its headquarters are still located today. Hero's main product categories of Baby & Toddler Food, Natural Spreads, and Healthy Snacks are complemented by its activities in Baby & Toddler Milk and Specialties. The Group, which lives by its mission to delight consumers by conserving the goodness of nature, boasts a global footprint and its portfolio consists of many well-known international and local brands. In 2022, the Group generated revenues of CHF 1.2 billion.