Nye naturlige oppskrifter samt smartere emballasje – nytt fra Semper barnemat!

Nye naturlige oppskrifter samt smartere emballasje – nytt fra Semper barnemat!

Barnmatsglassene har sett mer eller mindre like ut siden 1960-tallet. Glass er fortsatt en god emballasje for barnemat fordi det ikke avgir stoffer til maten, påvirker ikke matens smak, lukt eller konsistens og kan resirkuleres. Derfor beholder vi glasset, men endrer på formen sånn at det passer bedre til travle småbarnsfamilier hvor det praktiske er viktig.

–Med en større åpning og rundere bunn er det nå lettere å få ut maten fra glasset. En stor spiseskje kan nå endelig lett gå ned i åpningen, dette gikk ikke før til mange foreldres frustrasjon. Det går også mindre til spille siden maten ikke lenger sitter fast i bunnen og blir kastet sammen med glasset, sier Stine Hasselø som er produktsjef i Semper AS.

Det er svært strenge lover og regler på hvilke råvarer som kan tillates å brukes i barnemat så kun spesielt utvalgte råvarer blir brukt for å få den rette smaken, konsistens og utseende.

-Vi velger bare de beste råvarene, rett og slett de beste for at barnet skal få en god begynnelse. For eksempel bruker vi søte saftige A-vitaminrike Nantes gulrøtter, ekte italiensk pasta, og solmodne tomater barnematen vår. Og så smaker maten faktisk godt også for oss voksne, smiler Stine.

Semper har også forbedret oppskriftene på alle sine matretter. Blant annet har risstivelse blitt erstattet med potet, gulrot, ris og pasta som alle inneholder naturlig stivelse.

–Vi liker å ha biter i maten i Semper. Dels fordi det gjør maten mer interessant å spise, og dels fordi det utvikler tyggemotorikken som forbereder barnet på å spise den samme maten som resten av familien. Alle bitstørrelsene er selvfølgelig tilpasset barnets alder, sier Stine

Noe skiller likevel barnematen fra den hjemmelagde maten. Det er faktisk lovbestemt at barnemat er fri fra søtningsmidler, fargeemner og konserveringsmidler. Dessuten er grenseverdien opp til 1000 ganger strengere for barnemat enn for vanlige dagligvarer. Dette innebærer at bare en liten del av mat som dyrkes har god nok kvalitet til å brukes i Semper sin barnemat.

–Barn liker smak! Semper barnemat er tilpasset små smaksløker og barnas ernæringsbehov. Barn under 1 år skal rett og slett ikke ha samme mat som oss voksne! Vi håper gjennom våre nye retter å stimulerer barns smaksinntrykk med retter som couscous med kylling og basilikum, pasta bolognese med hvitløk, Fiskegrateng med rikelig med fisk og pastagrateng med skinke og ost, avslutter Stine Hasselø.

For ytterligere informasjon, kontakt:

Stine Hasselø, produktsjef, tlf 95822280 stine.hasselo@semper.no

Mette Bogen, klinisk ernæringsfysiolog, tlf 95054357 mette.bogen@semper.no

SEMPER AS er en del av Semper AB som er et av Sveriges mest kjente varemerke og tilbyr gode og næringsriktige produkter.

Semper AB har en omsetning på ca 1 milliard SEK og har totalt rundt 230 medarbeidere i Norden. Semper har ledet utviklingen av grøt for svenske barn siden 1940-tallet, alltid med fokus på barnets beste med høy matkvalitet som et resultat av forskning samt med hensyn til svenske barns preferanser og behov gjennom flere tiår. Nå tar selskapet et skritt videre i produktutviklingen og forbedrer hele grøtutvalget med enda bedre og mer næringsrike produkter. Semper inngår i det internasjonale selskapet Hero Group med ca 4 000 medarbeidere i 30 land.
Les mer på: www.semper.no