Semper presenterer ny nordisk barnematsundersøkelse

Semper presenterer ny nordisk barnematsundersøkelse

Semper publiserer en ny barnematsundersøkelse som er gjort på småbarnsforeldre i de nordiske landene. Til tross for nærheten, er forskjellen mellom de nordiske landene store når det handler om barnemat og preferansene vi har med hensyn til velling, morsmelkerstatning samt ferdiglaget og hjemmelaget barnemat. Resultatene viser også store kunnskapshull. Blant annet tror 6 av 10 foreldre at ferdiglaget barnemat inneholder konserveringsmidler.

Semper har gjennomført en nordisk undersøkelse blant 1 200 foreldre med barn i alderen 4-18 måneder. Resultatene viser hvilken mat og hvilke produkter som foreldrene i de nordiske landene, Sverige, Norge, Danmark og Finland, foretrekker å gi sine barn, og hvilke preferanser som kjennetegner de ulike landene. Også holdninger rundt hjemmelaget og ferdiglaget mat er kartlagt i undersøkelsen.

– Vi ligner våre nordiske naboer i mye, og har mye til felles, men variasjonene når det gjelder holdninger og valg av mat er likevel store, sier Marina Eriksdotter hos Semper. Mer enn hver andre svenske er oppvokst på velling, i Finland er lettvinthet ifht barnemat det viktigste, de danske småbarnsforeldrene lager mest mat hjemme mens i Norge er grøt en stor favoritt.

Sverige

Av de nordiske landene, er velling absolutt mest vanlig i Sverige. Mer enn halvparten av de svenske foreldrene gir sine barn velling. 65 prosent av svenske foreldre mener at det er viktig med økologisk mat. Middag er det daglige måltidet som flest svensker lager selv til barna.

Norge ligger på topp blant grøtspiserne. Over 80 prosent av de norske barna spiser grøt. For norske foreldre er bekvemmeligheten en viktig grunn til at man kjøper barnemat, og det er i Norge at klemmeposer med barnemat er vanligst å bruke i Norden. Over 60 prosent av norske foreldre gir barna hjemmelaget lunsj og middag.

Finland

Grøt og velling er ikke like vanlig i Finland som i Norge og Sverige. Drøyt halvparten av finske barn spiser grøt, og bare noen få av barna spiser velling. Derimot er fruktpureer mest populære i Finland, hvor 72 prosent sier at barna spiser dette minst en gang i uken. På spørsmålet om man kjøper ferdigmat fordi det er enkelt og bekvemt, svarer flest finske foreldre ja, 74 prosent mot 65 prosent i Sverige.Det er også i Finland at det er vanligst at man kjøper ferdigblandet velling, morsmelkerstatning og grøt i stedet for å blande det selv fra pulver. Over 60 prosent av finske foreldre gir barna hjemmelaget lunsj og middag.

Danmark

Danmark skiller seg mest ut i undersøkelsen, og er det landet hvor foreldrene gir barna høyest andel av hjemmelaget mat. Dette gjelder alle måltidene utenom kveldsmaten, hvor 69 prosent av alle danske foreldre gir ferdiglaget barnemat. Det vanligste er at man da gir grøt eller morsmelkerstatning.

Hjemmelaget og ferdiglaget barnemat

Den nye undersøkelsen har også kartlagt hvordan foreldrene forholder seg til hjemmelaget mat kontra ferdig mat. Blant annet tror 6 av 10 nordiske foreldre at ferdiglaget mat inneholder konserveringsmidler, mens knapt halvdelen vet at barnemat kontrolleres strengere enn vanlig mat.

– Presset for å gjøre det rette er stort, særlig for førstegangsforeldre, og ikke minst når det gjelder mat, sier Marina Eriksdotter hos Semper. At barna skal få nok mat av beste kvalitet og det å unngå tilsetningsstoffer, sukker og salt, er bare noen av de rådene man har å forholde seg til.

Hele 92 prosent si at de helst vil lage egen mat til barna, men i gjennomsnitt er 53 prosent av de nordiske barnas måltider laget fra bunnen.

– Vårt budskap til foreldre som ikke vil, kan eller har tid til å lage sin egen mat, er at de kan føle seg helt trygge når de gir barna ferdiglaget mat, fortsetter Marina. Våre produkter, og de fleste andre barnematprodukter, inneholder ikke konserveringsmidler, de er ikke tilsatt sukker og de er ytterst nøye sammensatt for å gi barna det som de trenger av næringsstoffer, vitaminer og mineraler.

Fakta om undersøkelsen

• Underersøkelsesselskap NORM
  • Metode: Intervjuer online
  • Utført: Mars 2015
  • Markeder: Sverige, Norge, Finland, Danmark og Russland
  • Målgruppe: Foreldre med barn i aldrene 4-18 måneder (90 % kvinner / 10 % menn)
Sverige Danmark Finland Norge
Hjemmelaget frokost 31 75 57 48
Hjemmelaget lunsj 46 80 62 65
Hjemmelaget mellommåltid 50 68 43 50
Hjemmelaget middag 49 82 61 61
Hjemmelaget kveldsmat 20 31 55 31
Andel som ikke ammer / har ammet 8 10 8 6
Gir barna minst en gang i uken:

Grøt 80 43 43 79
Mat på glass 69 19 59 50
Velling 55 9 6 4
Morsmelkerstatning 42 53 12 41
Frukt på glass 48 23 72 24
Klemmepose frukt / yoghurt 52 25 23 67
Er enige i:
Kjøper ferdigmat fordi det er enkelt og bekvemt 65 69 74 72
Viktig å gi barna økologisk mat 65 51 50 43
Ferdig barnemat inneholder det som barnet mitt trenger 60 56 48 61
Velling er bra for barna 45 13 19 -
Grøt er bra for barna - - - 81
Ferdig barnemat er fri for konserveringsmidler 41 33 44 37

For ytterligere informasjon vennligst kontakt:

Stine Hasselø, Product Manager, Semper Norge, tel +47 958 222 80

e-mail: stine.hasselo@semper.no

Malin Westling, kommunikasjonssjef Semper AB
tel. +46 (0)733-32 31 26,

e-post: malin.westling@semper.se

Kategorier

Våre produkter er utviklet med tanke på menneskers behov. Siden 1991 har Semper jobbet med å utvikle glutenfrie produkter av beste kvalitet for det nordiske markedet.
Semper AS har i dag varemerkene Småfolk Barnemat og Semper Glutenfritt.