Semper Småfolk har lansert den første barnegrøten uten palmeolje

Semper Småfolk har lansert den første barnegrøten uten palmeolje

Barnematprodusenten Semper Småfolk er først i dagligvarebransjen til å lansere barnegrøt uten palmeolje. Ved å erstatte palmeoljen med fløte har produsenten funnet den optimale fettsammensetningen for barnets utvikling.

Miljøorganisasjoner som Regnskogsfondet og Grønn Hverdag har lenge anbefalt en mer ansvarlig utvikling og redusert bruk av palmeolje i nordmenns kosthold. Etter år med forskning og tester for å finne en fullkommen erstatning har Semper Småfolk som første barnegrøtprodusent nå byttet den kontroversielle palmeoljen med fløte.

- Vi har lenge vært i tett dialog med forbrukere som ønsker palmeoljen fjernet. Bak endringen ligger grundig forskning og omfattende kontroller for å oppnå den optimale fettsammensetningen som dekker barnets behov for essensielle fettsyrer sier Mette Bogen, ernæringsekspert i Semper Småfolk.

Naturlig erstatning

Bak endringen lå også et ønske om å bruke mest mulig naturlige råvarer for små barnemager. - Vår filosofi er at barnemat skal være så lik hjemmelaget som mulig. For det første er fløte en mer naturlig ingrediens i barnemat enn palmeolje. For det andre viser nyere forskning at fløte inneholder mange stoffer, for eksempel fosfolipider som bare finnes i melk og brystmelk, som kan ha en positiv virkning på barnets kognitive utvikling og dessuten kan beskytte mot infeksjoner, fortelle Bogen.

Bra med fett

I følge Helsedirektoratets anbefalinger bør barn i aldersgruppen 6-12 måneder få 30-40 prosent av energien sin fra fett. Av det totale fettinntaket bør ca. en tredjedel være mettet, mens to tredjedeler bør komme fra umettet fett. Sammensetningen av fløte, raps- og solsikkeolje, som Semper Småfolk nå har i alle sine barnegrøter, gir et fettsyremønster som tilgodeser barnets behov for essensielle fettsyrer. - Små barn trenger mer energitett mat enn voksne fordi de vokser så fort i det første leveåret og det er anbefalt at en større andel av kaloriene skal komme nettopp fra fett. Ved å tilsette fløte i grøtene får de et lavere innhold av mettet fett og et høyt innhold av umettet fett, noe som stemmer overens med Helsedirektoratets anbefalinger, sier Bogen.

For mer informasjon: Mette Bogen, Klinisk Ernæringsfysiolog, Semper Småfolk. Email: mette.bogen@smaafolk.no, Tlf: 950 54 357

Sempers grøt har siden 1942 blitt produsert i Götene i Sverige og lages på fløte og korn fra svenske gårder. SEMPER SMÅFOLK eies av SEMPER AB som er et av Sveriges mest kjente varemerke som tilbyr gode og næringsriktige produkter.

Semper AB har en omsetning på ca 1 milliard SEK og har totalt rundt 200 medarbeidere i Norden. Semper har ledet utviklingen av grøt for svenske barn siden 1940-tallet, alltid med fokus på barnets beste med høy matkvalitet som et resultat av forskning og preferanser av svenske barn gjennom flere tiår. Nå tar selskapet et skritt videre i produktutviklingen og forbedrer hele grøtutvalget med enda bedre og mer næringsrike produkter. Semper inngår i det internasjonale selskapet Hero Group med ca 4 000 medarbeidere i 30 land. Les mer på: www.smaafolk.no