Herman Rundberg slipper sitt første album under artistnavnet Manne. Foto: Sverre Simonsen

Herman Rundberg slipper debutalbumet til sitt personlige prosjekt «Manne»

For sju år siden startet Herman Rundberg et omfattende dypdykk i sin egen sjøsamiske identitet og den sjøsamiske joiketradisjonen på hjemstedet Gáivuotna - Kåfjord. Sju år og over 70 demoer senere er musikeren, komponisten og produsenten klar med sitt første soloalbum under artistnavnet «Manne». Debutalbumet med samme navn slippes fredag 3. november.

Hør albumet "Manne" her.

Det som startet som et undersøkende arbeid innenfor den sjøsamiske joiketradisjonen og sjøsamiske salmer har blitt til et svært personlig album, hvor Rundberg kombinerer tradisjonelle elementer med et moderne uttrykk.

- Et overordnet mål i verket «Manne» er å anvende det samiske i komposisjonene mine på en naturlig måte i møte med et elektronisk og symfonisk uttrykk. Gjennom moderne komposisjoner ønsker jeg å bevare det tradisjonelle, men samtidig utfordre og utvikle synet på hva samisk musikk kan være, forteller han.

På albumet samarbeider Manne med en rekke andre samiske og nordnorske artister. Det er allerede sluppet låter med Emil Kárlsen, NOHR (Petter Waldemar Nohr Unstad), Petter Carlsen, Elina Ijäs og Inger Márjá Eira, hvor sistnevnte har vært en viktig samarbeidspartner og joikementor gjennom hele prosjektet. Arktisk Filharmoni er også med på hele albumet, og Sámi Lávlunjoavku/Samisk Sanggruppe bidrar på joiken «Gáivuotna - Kåfjord» dedikert til hjemstedet. Låta «Lagamus Lieggaseamos» som slippes sammen med albumet 3. november er et samarbeid med Mari Boine.

- Den personlige reisen med å skape Manne-prosjektet og lage «Manne»-albumet har vært ekstremt givende, men også krevende for meg. I den prosessen har det vært helt uvurderlig å skrive tekster og samarbeide med andre artister og musikere. Jeg er utrolig takknemlig for alle musikerne og artistene som ville være med på dette prosjektet. Ollu giitu –Tusen takk, sier Herman Rundberg.

Herman Rundberg har tidligere vunnet Amandaprisen for filmmusikken til Kautokeino-opprøret, komponert musikk for Den Norske Opera & Ballett og Nobels Fredspris, samt turnert landet rundt som tidligere medlem av Violet Road og Alit Boazu. Allsidigheten i Rundbergs virke som musiker gjenspeiler seg også i albumprosjektet «Manne», som er en smeltedigel av musikalske uttrykk så vel som språk. Låtene fremføres både på både norsk, samisk og engelsk, alt bundet sammen av tonaliteten, det melodiske og kraften fra den sjøsamiske tradisjonen.

Albumet er også en historisk begivenhet da det er det første samiske albumet som lanseres i Dolby Atmos format. «Manne» slippes på Herman Rundbergs eget plateselskap Mano Music fredag 3. november.