#hørnorsk

NOPA og Spellemann lanserer #hørnorsk

I uke 8 (19. - 25. februar) står en samlet norsk musikkbransje som avsender for kampanjen #hørnorsk.

Gjennom hele uka skal norsk musikk løftes frem. Etablerte norske låtskrivere og artister vil anbefale norske kolleger, låter, album eller spillelister i sine egne kanaler. Uka avsluttes med Spellemannprisen i Oslo Konserthus, en gedigen hyllest til norsk musikk.

– Målet med kampanjen er å gjøre norsk musikk, på alle språk og i alle sjangre, mer synlig for publikum. Samtidig skal det være en inspirasjon for komponister, tekstforfattere, musikere og norsk musikkbransje, sier Ingrid Kindem, styreleder i NOPA.

Både musikkorganisasjoner, plateselskap, pr-byråer, management, bookingbyråer og andre selskap er med på å fremme norsk musikk i uke 8. I tillegg skal NRK ha sin egen norskdag der det spilles kun norsk musikk i radio.

Podkastserie

Flere bransjerettede aktiviteter er planlagt, og blant annet slippes det en podkastserie hvor vi møter bransjeaktører, låtskrivere og artister i samtale om temaer som låtskriving, karrierevalg og markedsføring.

-VI begynner vel alle å ta innover oss hvor bra norsk musikk gjør det, både hjemme og ute. Og med suksess kommer ny suksess, det koker også i underskogen av nye artister med stort potensiale. VI gleder oss til å løfte frem det store spekteret av norske talenter i #hørnorsk-uka i form av norske artister, musikere og låtskrivere sier styreleder i Spellemann, Marte Thorsby.

Dette er uken for å klappe kolleger på skulderen. Det er uken for å gå på konsert og høre norsk musikk og dele en god spilleliste med norske artister og sette på et bra album med norsk musikk.

Dette skjer:

• NRK skal ha en full norskfokusert dag der det spilles kun norsk musikk i radio.
  • Alle nominerte til Spellemannprisen 2017 vil få omtale i NRKs kanaler.
  • Det slippes en podkastserie hvor vi møter bransjeaktører, låtskrivere og artister i samtale om temaer som låtskriving, karrierevalg og markedsføring.
  • Kjente og ukjente norske artister anbefaler andre norske artister, låter, album eller spillelister i egne kanaler.
  • Det vil bli arrangert Sofar Sounds-konsert i samarbeid med NOPA og Spellemann.
  • Spellemann arrangerer i samarbeid med Indie Recordings og aLive konsert i Røverstaden lørdag 24. februar med Leprous, Blood Command, Fight the Fight og Halcyon Days. Billetter i salg på TicketMaster.

Les mer på www.hørnorsk.no

Sesong 1 jobber med digital markedsføring, tradisjonell promo, digital promo og innovasjon innenfor musikk- og kulturbransjen.