20 år gamle Ash Olsen fra Fredrikstad kan nærmest velge og vrake i plateselskap. Hun velger likevel å gi ut musikken sin selv. Foto: Per Heimly

Rapper og gårdsjente Ash Olsen er ute med ny musikk

Rappere som vokser opp på gård er å anse som sjelden vare i dette landet. Musikkbransjen i Norge og internasjonalt ble dermed tatt med storm da 20-åringen Ash Olsen fra Fredrikstad debuterte med låta «KITKAT» i august 2020. Nå er hun aktuell med ny musikk og er ute med låta «WILDIN’».

Hør «WILDIN’» her / Last ned wav herSe lyric-video her.

Med sine hypnotiske rytmer og ekstraordinære attitude har hun skapt store forventninger til hva som skulle bli det neste fra henne. Debutlåta «KITKAT» ble umiddelbart listet på NRK P3 og hun ble trukket frem som en av de mest spennende nykommerne på lang tid. I etterkant av slippet fikk hun utallige henvendelser fra plateselskap i inn- og utland.

Hun er selv bevisst på at hun ikke er den «typiske» rapperen og har hatt sine tvil på om det faktisk er noe hun skal tørre å satse på.

- Da jeg først begynte å tenke på at jeg ville gi ut musikk måtte jeg spørre meg selv «kan jeg faktisk gjøre dette, eller kommer jeg til å bli slaktet?». Jeg innså at jeg må bare prøve uansett. Fuck it., sier Ash.

Som ung var hun besatt av skateboard, men en dag oppdaget hun Tupacs «Only God Can Judge Me». Hun søkte den opp på YouTube og prøvde å synge med.

«Jeg hadde aldri rappet før, men jeg elsket det fra første stund. Jeg gikk hjem den dagen og stoppet aldri».

«WILDIN’» ble sluppet fredag 22. januar via Ash Olsen sitt eget plateselskap EZ Money. Siden release har låta blitt lagt til i flere spillelister over hele verden i alle de store strømmetjenestene. Den er blant annet å finne på New Music Friday-lister i alle Skandinaviske land, i tillegg til New Music Friday Global og USA.