Er Glava Norges smarteste?

Jakten på ’Norges smarteste industribedrift’ er en konkurranse i regi av Siemens og Norsk Industri.  En bedrift som kjemper om tittelen er Glava Isolasjon, som har tatt smarte valg før å øke sin produktivitet. I dag fikk de besøk av konkurransens initiativtakere som lot seg imponere av det intelligente produksjonsutstyret.

Å øke norsk produktivitet står høyt på den politiske agenda og på næringslivets agenda. Nå ønsker Norsk Industri og teknologiselskapet Siemens å bidra ved å vise frem hva noen av landets dyktigste bedrifter allerede gjør for å jobbe smartere og mer effektivt ved å ta i bruk moderne teknologi gjennom konkurransen ’Jakten på Norges smarteste industribedrift’. Konkurransen har pågått i snart en måned, og tirsdag 1. april besøkte Anne Marit Panengstuen, divisjonsdirektør i Siemens Industry Sector og Sindre Finnes, fagsjef, i Norsk Industri, produksjonsfasilitetene til Glava Isolasjon i Askim.

I markedet for isolasjonsmaterialer er det stor konkurranse fra europeiske aktører. Dette medførte at Glava så seg nødt til å tenke smart for å øke effektivitet og produktivitet. Løsningen lå i moderne automatiseringsløsninger.

- Med komponenter som programmerbar logisk styring (PLS), nettverk og drive systemer, har vi fått en høy automatiseringsgrad i vår produksjon. Dette gir en mer effektiv produksjon og ikke minst effektiv bruk av engineeringsressurser, som totalt betyr raskere levering og lavere kostnader. Som et resultat kan endringer i produksjonen gjøres raskt og med minimal bruk av manuell arbeidskraft. Oppetiden vår er på over 97 prosent, noe som er imponerende for linjeproduksjon som foregår 24 timer i døgnet. Resultatet er styrket konkurransekraft og reduserte kostnader per produserte enhet, sier Rune Fossheim, teknisk direktør i Glava Isolasjon.

- Det Glava Isolasjon gjør er imponerende, og Norge trenger flere slike innovative bedrifter. Det finnes allerede teknologi som gjør at norske bedrifter kan gjøre mye smart for å øke produktiviteten. Det handler om å se mulighetene for å ta den i bruk. Glava har grepet disse mulighetene, og vi håper mange andre bedrifter lar seg inspirere av hva de har fått til for å øke sin produktivitet, sier Anne Marit Panengstuen, divisjonsdirektør i Siemens Industry Sector.

Konkurransen har fått støtte av flere statsråder, blant annet statsminister Erna Solberg, olje- og energiminister Tord Lien, kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen og næringsminister Monica Mæland. Mæland er opptatt av å lukke gapet mellom lønnsvekst og produktivitetsvekst i norsk næringsliv.

- Glava er en bedrift som gjennom innovasjon og teknologiutvikling har økt sin produktivitet og effektivitet. For å sikre norsk velstand i fremtiden trenger vi at næringslivet forsker og innoverer mer, men også at de tar i bruk den teknologien som allerede finnes. Jeg håper mange bedrifter følger Glavas eksempel, sier Mæland.

Bedrifter kan nomineres, og selv melde seg på, innen påmeldingsfristen 25. april. Vinneren av konkurransen kåres under Industrikonferansen 7.mai.

• smart industribedrift
  • smart industri