Norsk miljøteknologi eksporteres

Siemens er leverandør av løsningene for elektro- og styringssystemene når Finland får sin første batteridrevne ferge.

Det er det finske fergerederiet Finferries Oy som står bak bestillingen av Finlands første batteriferge. Fergen kommer til å bli 90 meter lang og 16 meter bred og vil ha plass til 90 biler. Fergen skal betjene strekningen Pargas og Nagu fra sommeren 2017.

Halvannen gang rundt jorden

- Ampere har nå seilt en distanse tilsvarende 1 ½ runde rundt ekvator. Vi er stolte over at de tekniske løsningene som vi har utviklet i Norge og som vi har sett i drift på Ampere i ett års tid, nå eksporters. Fergen er et effektivt og miljøvennlig trafikkalternativ i den finske skjærgården. Det her er et viktig steg for å redusere utslippene av klimagasser i Østersjøen, sier Odd Moen, Salgsdirektør i Siemens Marine.

Det er de gode erfaringene og tallene fra driften av Ampere som gjør att Finferries velger de tekniske løsningene fra Siemens.

- Siemens er et firma med lang erfaring og har et utmerket rykte for slike applikasjoner i Norge, sier Mats Rosin, adm.dir. FinFerries Oy og henviser til batteriferge Ampere.

Siemens har en unik erfaring med MF Ampere, som har vært i operasjon siden tidig 2015. Rederen Norled opererer mellom Lavik og Oppedal. Ampere bruker kun 150 kWh per overfart, har ingen utslipp av klimagasser, samt reduserer energikostnader med mer enn 60 %. Sammenliknet med en tradisjonell dieselferge som bruker en million liter diesel på et år, og slipper ut 2.640 tonn CO2 og 15 tonn Nox. Med basis i erfaringer fra Ampere har Siemens sammen med Bellona publisert en mulighetsstudie som viser at 7 av 10 ferger i Norge kan bli lønnsomme med elektrisk drift.

Innovative elektrotekniske løsninger

Som energikilde har fergen en batteripakke som lades med landstrøm. I og med at fergen om vinteren vil kunne påregne å operere på strekningen med å bryte is, så trengs mer tilgjengelig kraft. I slike situasjoner vil fergens diesel-aggregater supportere batteriet med elektrisk kraft. Her vil fergens batterier også bli hurtigladet fra landstrøm, og fergen vil da operere som en plug-in hybrid. Fergen kommer til å utstyres med Siemens elektriske fremdriftssystem BlueDrive PlusC. Det inneholder energilagringssystem, kontrollsystem, dieselgeneratorer, samt en integrert alarm og overvåkningssystem med tilhørende Thruster Control System.

FinFerries kommer til å få fordeler som lavere drift- og vedlikeholdskostnader, samt forbedret kontroll og sikkerhet med bruk av denne teknologien. Siemens vil også installere en WiFi-løsning for kommunikasjon til hurtiglade-stasjonene på land. Denne vil sikre en automatisk og hurtig lading under den korte tiden fergen ligger til kaien. Et overordnet Energy Management System vil styre den totale energiflyten for å sikre best mulig utnyttelse av energien. Den elektrotekniske løsningen inkluderer også Siemens sitt fjernstyrte driftsovervåkingssystem ”EcoMain”.

Fakta:

Teknologiske løsninger:

Fergen kommer til å utstyres med Siemens elektriske fremdrift system BlueDrive PlusC. Det inneholder energilagringssystem, kontrollsystem, dieselgeneratorer, samt en integrert alarm og overvåkningssystem med tilhorende Thruster Control System.

Verft: Crist S.A Gdynia, Polen

Reder: FinFerries Oy, Finland

Lengde: 90 m

Bredde: 16 m

Samband: Pargas - Nargu Finland

Start: Sommeren 2017

-----------------------------------

Kontaktinformasjon:

Siemens AS:

Odd Moen, Salgsdirektør, Siemens AS Marine

mobil: +47 930 44 015, e-post: odd.moen@siemens.com

Maria Sjöstrand Blücher, Kommunikasjonsrådgiver, Siemens AS

mobil +47 907 14 884, e-post: maria.bluecher@siemens.com

FinFerries Oy:

Jutta Valkeinen, Communications Manager mobil: +358 - 400 406 614

e-post: jutta.valkeinen@finferries.fi

• Helse, sykepleie, legemiddel

• ferger
  • produktivitet
  • fremtiden er elektrisk

Siemens er en global teknologiselskap som har stått for ingeniørkunst, innovasjon, kvalitet og pålitelighet i mer enn 165 år. Selskapet er aktiv i over 200 land, og satser på områder innen elektrifisering, automatisering og digitalisering. Siemens er en av verdens største produsenter av energieffektiv og produktiv teknologi blant annet innen energi, industri og infrastruktur i byer. Selskapet omsetter for 76 milliarder euro globalt og har 362.000 ansatte. Den norske virksomheten til Siemens har cirka 2000 medarbeidere og omsetter for over 6 milliarder kroner. Det norske hovedkontoret, som er et av Norges mest energieffektive bygg, ligger i Oslo.