Startet jakten på Norges smarteste industribedrift

Norske Industribedrifter må digitaliseres for å møte internasjonal konkurranse. Norsk Industri og Siemens jakter derfor på norske industribedrifter som bruker digitalisering for å øke konkurransekraften. Målet er å kåre Norges smarteste industribedrift. Første stopp var smelteverket Finnfjord AS den 7. mars.

– Målet er å vise frem norske industribedrifter og inspirere flere til å se at digitalisering skaper store muligheter, sier direktør i bransjeorganisasjonen Norsk Industri, Knut E. Sunde.

Første stopp på turen er Finnfjord AS på Finnsnes i Troms, og delegasjonen fra Norsk Industri og Siemens skal møte ledelsen for å høre med om hvordan selskapet har utviklet seg til å bli verdens mest energieffektive og miljøvennlige produsent av ferrosilisium. Selskapet kombinerer metallindustri, miljøvennlig produksjon og produksjon av biomasse.

– Dette er kompliserte prosesser og er et bevis på at flere norske bedrifter besitter verdifull kompetanse. Jeg er sikker på at flere kan lære av hverandre og at vi med konkurransen Norges smarteste industribedrift kan bidra til at flere lærer og blir inspirert, sier administrerende direktør i Siemens, Anne Marit Panengstuen.

Reiser Norge på langs
I mars og april skal Norsk Industri og Siemens besøke en rekke industribedrifter, og med på turen er industrinestor Ola Tronrud og NTNU-studenten Frida Berglund. Sammen skal de lære mer om hverdagen i norske industribedrifter og formidle erfaringene slik at flere kan lære, og utvikle solide og smarte industribedrifter.

– De som skal overleve i et internasjonalt marked må ta digitalisering på alvor og derfor ønsker vi å skape et miljø for deling av kunnskap, sier Panengstuen.

Usikker på digitalisering
Syv av ti norske industribedrifter tror digitalisering er avgjørende for å kunne være konkurransedyktige om fem år, men syv av ti har mener selv de ikke har en god nok strategi for å klare det, viser en undersøkelse som bransjeorganisasjonen Norsk Industri og Siemens gjennomførte i 2016.

– En høy grad av digitalisering i industrien gjør at systemene snakker bedre sammen, og utvikling, produksjon og vedlikehold kan gjøres raskere. Dermed blir det lettere å tilby skreddersydde løsninger, sier Panengstuen.

Må satse
I følge Norsk Industri og Siemens er det viktigere enn noen gang at industribedriftene satser på utvikling og digitalisering.

– Det er ikke noe nytt at verden er i forandring, men nå går alt raskere enn tidligere. Gamle storheter falmer raskt når de utfordres i det globale markedet, sier Knut E. Sunde. Han håper jakten på Norges smarteste industribedrift kan avdekke noen innovative måter å jobbe på, som kan påvirke de som enda ikke har tatt steget ut i den digitale verden.

Siemens er en global aktør som utvikler høyteknologiske og innovative løsninger for industri, energi, byer og helse. Selskapet er verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger, over har i snart 170 år satt tydelige spor i utvikling av nye teknologiløsninger for hele verden. Med 360.000 medarbeidere i mer enn 190 land jobber selskapet med å løse fremtidens utfordringer gjennom elektrifisering, automatisering og digitalisering.Den norske virksomheten har cirka 2000 medarbeidere fordelt på 17 lokasjoner og omsetter for over 5 milliarder kroner. Det norske hovedkontoret, som er et av Norges mest energieffektive bygg, ligger i Oslo.