​Vant kontrakt for Statoil: Siemens leverer kontrollsystemer til Statoil Njord Future

Siemens skal oppgradere kontroll- og sikkerhetssystemer til Statoil Njord Future. Leveransen bidrar til å sikre arbeidsplasser i Norge i et ellers svært utfordrende marked.

I forbindelse med at Statoil skal oppgradere Njord A plattformen er Siemens tildelt kontrakten for å levere kontroll- og sikkerhetssystemer. Leveransen omfatter oppgradering av eksisterende kontroll og sikkerhetssystemer
på Njord A.

- Siemens er en ledende teknologileverandør med kompetanse til å oppgradere og dermed forlenge levetiden på eldre installasjoner, forteller salgsansvarlig i Siemens, Bård Berle.

Fornuftig timing
Siemens har bred erfaring med oppgraderinger av gamle systemer, og har blant annet oppgradert kontroll- og sikkerhetssystemer til Oseberg Feltsenter under produksjon. Nå ser selskapet at tiden er moden for flere oppgraderinger på norsk sokkel.

- Det er mange plattformer i Nordsjøen som trenger oppgraderinger. Nå som oljeprisen er lav er det derfor fornuftig å ruste dem til en mer effektiv drift, sier Berle.

Sikrer arbeidsplasser
Kontrakten gjennomføres primært fra Siemens` kontor i Bergen, men vil også engasjere ressurser i Oslo, Trondheim og Stavanger. Totalt er 25 til 30 ingeniører engasjert med oppdraget.

- Dette er en svært viktig kontrakt for Siemens og vi ser frem til samarbeidet med Statoil, uttaler prosjektleder Rune Sætre.

I første omgang er det gjort et avrop på 63 millioner norske kroner. Den totale rammekontrakten for Njord A EPC SAS er på ca NOK 150 millioner norske kroner

• njord
  • njord future
  • kontrakt

Siemens er en global aktør som utvikler høyteknologiske og innovative løsninger for industri, energi, byer og helse. Selskapet er verdens største leverandør av bærekraftige og miljøvennlige løsninger, over har i snart 170 år satt tydelige spor i utvikling av nye teknologiløsninger for hele verden. Med 360.000 medarbeidere i mer enn 190 land jobber selskapet med å løse fremtidens utfordringer gjennom elektrifisering, automatisering og digitalisering.Den norske virksomheten har cirka 2000 medarbeidere fordelt på 17 lokasjoner og omsetter for over 5 milliarder kroner. Det norske hovedkontoret, som er et av Norges mest energieffektive bygg, ligger i Oslo.