Folkefesten nærmer seg og vi håper på 20 000 startende!

Den 1.februar etter første påmeldingsfrist er det allerede over 4 000 påmeldte til årets Fokus Bank Oslo Maraton som arrangeres den 24.-25.september i år.

Det er hele 35 % mer enn ved samme tid i fjor og størst prosentvis økning på 10 km med hele 40 %. På halvmaraton er økningen 35 % og maraton har en økning på 25 %.

Antall deltagere fordelt på de ulike distansene er;
Maraton – 758 st
Halvmaraton – 2 435 st
Kvarten 10 km – 702 st
Minimaraton 3 km – 90 st
Barnas maraton – 33 st

Kvinne andelen øker igjen; Antall jenter er økende på alle distanser og spesielt på maraton der nå 22 % er jenter mot 17 % i 2010. Halvmaraton har en andel på 48 % og de to kortere distansene 70 % kvinne andel. Totalt er det på 46 % jenter på alle distanser.

Funksjonshemmede; 2010 var første året med egen klasse for funksjonshemmede og det er det allerede påmeldt 12 st til halvmaraton, vi håper på en økning fra fjoråret her også. Der løper som i fjor en gruppe ledet av Håkon Gisholt med den sjeldne øyesykdom RP og som vi også i år håper vil bli geleidet av kjente personer fra musikk/kunst og idrettsverden. Her finner du bl.a. kjente fjes som døv/blinde Harald Vik som løper halvmaraton for 9 gang. Her deltar en kvinne på maraton og det er forsker og forfatter Anne Grete Solberg som løper for andre gang og som også løpte NY Marathon i 2010.

Aldersfordeling; Vi har noe for alle og det viser og fordelingen i alder fra 0 – 79 år i dag.
På halvmaraton og 10 km er det flest jenter i alderen 23-40 år og her er alderen 23-44 år på halvmaraton for menn. På maraton distansen er alderen litt lavere dvs. 23-34 både for kvinner og menn. Men vi ser at det i dag er hele 14 st påmeldte i alderklassen +65 år.

Utlandske deltagere; Flest antall utlandske deltagere er det på maraton distansen der mer enn halvparten har bosted utenfor Norge. Ca 10 % av de påmeldte har annen nasjonalitet enn norsk.

Per i dag har vi deltagere fra 41 ulike land, der de med flest deltagere utenfor Norge er land som Sverige, Tyskland og England. Mer eksotiske land som kan nevnes er New Zeeland, Thailand og Mexico.
Vi forventer at over 70 nasjonaliteter stiller til start.

Bedrifter; Vi regner nå med at i tiden fremover vil de store bedriftene komme på plass då vi lanserer våre bedriftpakker. Her ser vi fra i fjor bedrifter som Atea, PWC, Trikken og Color Line Tyskland.

Samarbeidspartnere; Vi ser også at interessen er voksende for vårt arrangement da flere store samarbeidspartnere er signert og flere vil komme på plass i løpet av kort tid.

I tillegg til vår titelsponsor Fokus Bank er nå også ASICS, Sanofi Aventis, VG, Radio Metro stolte samarbeidspartnere til oss. Den ideelle organisasjon vi per i dag samarbeider tett med er Aktiv mot Kreft og deres Team Aktiv som har 300 plasser til disposisjon i vårt arrangement og der 90 % av inntektene går direkte til stiftelsens viktige arbeid.

• Kunst, kultur, underholdning

• asics
  • mosjonsløp
  • grete waitz
  • sk vidar
  • fokus bank oslo maraton
  • oslo maraton
  • norske kjendiser
  • jenter og løping
  • deltager rekord

Sportsklubben Vidar ble stiftet i 1919 og er en av Norges ledende sportsklubber.

SK Vidar består av 3 grupper: bueskytter-, triatlon- og friidrettsgruppe. Friidrettsgruppen står for mesteparten av klubbens drift, og er i dag en av Norges mest profilerte friidrettsklubber.

I EM i Barcelona 2010 hadde SK Vidar med hele 11 utøvere, en tredjedel av troppen!

Hovedmålet til klubben er å ta vare på og utvikle utøvere. Vi er en breddeklubb som involverer barn, unge, voksne og funksjonshemmede.

Klubben er kjent for store arrangementer som Fokus Bank Oslo Marton og ExxonMobil Bislett Games. Gjennom disse arrangementene får klubben inntekter til den idrettslige satsningen.

I tillegg arrangerer vi friidrettstevner for barn og ungdom Bislettlekene og seniorstevnet Åpningstevne på Bislett Stadion som i år inkluderer EM 10 000 m.

Vårt ungdomstilbud består i tillegg av Friidrettsskolen som arrangeres i sommerferien på Bislett Stadion og i Groruddalen då som et gratistilbud for deltagerne.

Tony Isaksen

Pressekontakt Daglig leder 22955051