Vår kjære Grete er gått bort.

(Nekrolog)

Vår kjære Grete er gått bort

Påsken ble i år en uvanlig trist høytid for Sportsklubben Vidar etter at budskapet om Grete Waitz’ bortgang natt til 19. april nådde oss. For selv om sykdommen som rammet henne for seks år siden satte sine stadig dypere spor, blir sannheten fremdeles brutalt uvirkelig.

Hennes liv kom til å arte seg som en sammenhengende seiersrekke og fortsatte med en enorm innsats for trening og fysisk utfoldelse helt til livet ebbet ut. Og et menneske som etterlater seg så mange gode minner, vil fortsatt leve blant oss!

Grete var født i Oslo den 1. oktober 1953. Hun var utdannet som lærer, men forlot kateteret tidlig til fordel for livet på idrettsbanen.

Helt til det siste var Grete aktiv for Sportsklubben Vidar, og selv da kreftene var iferd med å ta slutt, sto hun på for klubben sin. Hun er æresmedlem av Vidar og har vært klubbens viktigste støttespiller på alle områder. Vidar var klubben i Grete hjerte, og hun satte klubbens ve og vel framfor det meste. Grete var et kreativt menneske, som så muligheter som ingen andre. Alle de viktigste Vidar-arrangementer de siste tiårene, som Grete Waitz-løpet og Oslo Maraton, har vært basert på Gretes engasjement for klubben. Vidar vil takke Grete for det hun presterte, for det hun stod for, og for den hun var. Hun har til alle tider vært klubbens bilde mot verden. Ingen andre klubber har hatt en Grete.

Betegnende nok stiftet hun stiftelsen ”Aktiv mot kreft” og var selv den mest aktive i arbeidet som kobler fysisk aktivitet til forebyggelse mot og restitusjon etter kreftsykdom.

Legenden Grete Waitz blir stående som en av de mest kjente nordmenn som har levd. Eventyret startet for alvor under Hovedmesterskapet i friidrett i Trondheim sommeren 1973 da hun løp 3000 meteren på 9.34,2 og umiddelbart ga uttrykk for at så langt ville hun aldri mer løpe!

To år senere var det klart for landskamp mot Sverige og Øst-Tyskland på Bislett. En ukes tid i forveien hadde kjæresten og treneren hennes, Jack, latt det bli kjent at Grete hadde løpt2000 meterpå 5.46 med en sisterunde på 66 sekunder. Samme Jack hvisket ”noen” i øret ar russiske Braginas verdensrekord på 8.52.6 på3000 meterstod for fall, står det å lese i Norges Friidrettsforbunds bok i anledning 100 års jubileet.

Og det gikk troll i ord: Grete presterte en oppvisning som aldri hadde vært vist av en kvinne på langdistanse. Hun åpnet noe svakere enn skjemaet for verdensrekord på de første rundene, men tok det igjen i løpets siste halvdel. Den nye verdensrekorden kom til å lyde på 8.46.6; Norges 14. verdensrekord i friidrett, men den første satt av en norsk kvinne! Ikke mange dagene senere byttet Grete ut etternavnet ”Andersen” med ”Waitz”!

Resten av eventyret inneholder VM-gull på maraton i 1983, da Helsingfors arrangerte tidenes første VM i friidrett. Konkurrentene holdt følge de tre første milene, men da Grete løftet tempoet, var det ingen som orket å følge henne. Dagen var 7. august, og bildene av Grete med laurbærkransen alene mot mål gikk verden over. 50.000 på tribunene hyllet VMs første verdensmester. Seiersmarginen var på tre minutter!

Året etter vant hun sølv på maratondistansen i Los Angeles, og amerikanerne fremdeles trykker henne til sitt hjerte for de ni seirene i New York maraton i perioden 1978-1988.

I tillegg til OL-sølvet i Los Angeles, var Grete olympisk deltager både i München 1972 og Montreal 1976. Hennes siste OL var i Seoul 1988, hvor hun var flaggbærer for den norske troppen.

Allerede i 1989 ble hun satt stor pris på at Oslo hvor hun fikk tildelt Oslo bys høyeste utmerkelse St. Hallvardmedaljen.

Etter at hun la opp den aktive delen av sin lysende løpskariere, fortsatte omgivelsene å sette pris på henne. 20. november 2008 ble Grete av Kongen utnevnt til ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden «for hennes betydning som rollemodell».

Ved sin bortgang er Grete innehaver av de norske rekordene på1500 meter(4.00,55 satt i Praha 3. september 1978), en engelsk mil (4.26,90 fra Gateshead 3. juli 1978) samt på3000 meter(8.31,75 Bislett 17. juli 1979).

Hennes fem VM-gull i terrengløp, syv kongepokaler og 32 NM-gull vil for alltid utgjøre noe av bautaen over vår kjære Grete! Bare 31 år gammel i 1984 opplevde Grete Waitz at det ble reist en statue av henne utenfor Bislett.

I dyp ærbødighet og evig takknemlighet lyser vi fred over hennes minne.

Sportsklubben Vidar
v/­­­­­­­­­­­­­­___________________                ________________           ­­­­____________

Oscar Petter Jensrud                   Snorre Lægran                  Tony Isaksen

Styreleder, Hovedstyret                     Styreleder, friidrett                  Daglig leder

• Kunst, kultur, underholdning

• grete waitz løpet
  • team aktiv
  • aktiv mot kreft
  • grete waitz
  • grete waitz bortgang
  • sk vidar
  • fokus bank oslo maraton
  • norske kjendiser
  • oslo maraton
  • løperdronning

Sportsklubben Vidar ble stiftet i 1919 og er en av Norges ledende sportsklubber.

SK Vidar består av 3 grupper: bueskytter-, triatlon- og friidrettsgruppe. Friidrettsgruppen står for mesteparten av klubbens drift, og er i dag en av Norges mest profilerte friidrettsklubb.

I EM i Barcelona 2010 hadde SK Vidar med hele 11 utøvere, en tredjedel av troppen!

Hovedmålet til klubben er å ta vare på og utvikle utøvere. Vi er en breddeklubb som involverer barn, unge, voksne og funksjonshemmede.

Klubben er kjent for store arrangementer som Fokus Bank Oslo Marton og Exxon Mobil Bislett Games. Gjennom disse arrangementene får klubben inntekter til den idrettslige satsningen.

I tillegg arrangerer vi friidrettstevner for barn og ungdom Bislettlekene og seniorstevnet Åpningstevne på Bislett Stadion som i år inkluderer EM 10 000 m.

Vårt ungdomstilbud består i tillegg av Friidrettsskolen som arrangeres i sommerferien på Bislett Stadion og i Groruddalen då som et gratistilbud for deltagerne.

Tony Isaksen

Pressekontakt Daglig leder 22955051