Åre gjør klar for en supersommer

Åre gjør klar for en supersommer

Snart er sommersesongen her, og Åre er klar for enda en sommer med mange besøkende og flere nye aktiviteter og events i SkiStars Sports & Adventures. Her er hele oversikten med tips og råd for en minnerik fjellopplevelse denne sommeren.

Etter det som har vært en veldig bra og snørik vinter så er nå alle i full sving med å klargjøre sykkelstiene i Åre Bike Park, så de blir klare til åpning den 3. juni. Interessen for en aktiv ferie øker og der er sykling blitt en naturlig del. Derfor er Åre Bike Park åpen hele sommeren frem til 2 oktober. I år møtes gjestene av blant annet en ombygget og forbedret grønn flytsti som heter Serpentinen. Den starter fra toppen av VM6:an. I forbindelse med ombyggingen er også en ny blå stil Vinkelvolven og en ny rød flytsti Flemming Fartland også klare for denne sommersesongen. De nye flytstiene kommer til å gi bedre flyt i syklingen uavhengig av syklistens ferdighetsnivå. I høysesongukene – 29-31, har heisene utvidede åpningstider hver dag. I denne perioden er åpningstidene 10-17. All info om åpningstider og sykkelkart med mer.

Trailområdet av Åre Bike Park i Björnen utvikles videre. Foregående års flytstisuksess Graniten har fått en «uphilled» Sånggången som nabo. Den nye stien er 1,2 km lang og er bygget i en loop slik at man kan sykle mellom Graniten og Stånggången uten behov for å dra til Björnen.

I tilknytning til Åre Bike Park i Björnen er årets nyhet og aktivitetssuksess, SkiStars Klatrepark. Her er det nå bygget en helt ny startplass med tre blå tilhørende klatrebaner. De nye banene kompletterer de eksisterende på en god måte da de er litt lavere.

For eldre ungdom tilbys en helt ny camp til kommende sommeren, SkiStar Teen Camp Bike Downhill. Teen Camp Bike DH retter seg mot de som er litt ekstra nysgjerrige på å teste eller utvikle sin downhillsykling. Fra tidligere har også SkiStar Tenn Camp Bike, earn to ride – kurs for deg som er nysgjerrig på Downhill og privat sykkelguide finnes også for den som vil ha en privattime i Downhill.

Selv de til fots på Åreskutan får ta del i nyheter denne sommeren. Oppe ved bergstasjonen på kabin bygges en helt ny utsiktsplass med tilhørende tilgjengelighets sløyfe som gjør det enklere for personer med funksjonsnedsettelse å nyte utsikten fra fjellet.

I tillegg til at Åre Bike Parks åpningstider utvides er omsider alle event tilbake for fullt etter pandemien. Eventene starter allerede før heisene åpner den 3. Juni med Workout Åre 27-29 mai som i år arrangeres på Copperhill Mountain Lodge. Her er en komplett oversikt over alle events i Åre i sommer.

Andre store nyheter i Åre by er den 210 meter lange asfaltpumptracken som hadde sin førpremiere i fjor høst. Den står klar til bruk for alle fra åpning. Pumptracken ligger ved nasjonalarenaen for alpin. Under Åre Bike Festival 6-10 juli arrangeres VM i Pumptrack på plassen.

I Marinaen vest for Holiday Club blir det et løft denne sommeren, og like ved ligger den nyåpnede Skateparken som også hadde en snikpremiere i fjor høst. Her blir det også to arrangement i sommer:

• Kayakomat; Premiere 23 juni, åpent døgnet rundt for utleie av kajakk.
  • Summer Camp: 4 juli - 7 august, aktiviteter og clinics for eventyrlystne ungdom og familier.

After Bike, After Run, After Walk, After Activity eller bare rusle rundt i byen er en aktivitet i seg selv. Åre med sine restauranter, butikker og barer er alltid åpent og vel verdt et besøk.

Mer om SkiStar Åre sommer

Åre Destination

For mer informasjon og spørsmål fra media og journalister, kontakt gjerne:

Petra Hallebrant, PR- og kommunikasjonssjef, SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, tfn + 46 729-637 332

Johanna Schalander – PR Åre Destination, press@aredestination.com, tfn: +46 76 101 46 46

Pressbilder: https://www.skistar.com/no/pre...