BRA lanserer ny internasjonal rute til Scandinavian Mountains Airport for årets vintersesong

Nå blir skikjøringen på SkiStars destinasjoner i Trysil og Sälen mer tilgjengelig. Fra 19. desember i år kan danske skientusiaster velge blant ytterligere en flyvning når de ønsker å besøke de populære destinasjonene i Norge og Sverige, og med det blir reisen både enklere og mer effektiv.

Ruten fra Midt-Jylland og Aarhus Airport føyer seg inn i rekke flyvninger til Scandinavian Mountains Airport, hvor BRA allerede har en innenlandsrute fra Stockholm. SAS og Alsie tilbyr også flyvninger til Scandinavian Mountains Airport, og nå kommer altså nok en internasjonal rute med BRA.

- Den nye ruten fra Århus gir danske skientusiaster større valgmuligheter og et bra supplement til rutetilbudet, i tråd med våre mål om å gjøre fjell og naturopplevelser tilgjengelig for flere. SAS har tidligere annonsert at de vil åpne sin rute fra København 26. desember i år. Vi er stolte av at BRA satser på flyvninger til oss, og ser frem til en vintersesong der vi etterlengtet kan hilse internasjonale gjester velkommen, sier Stefan Sjøstrand, Vd og konsernsjef i SkiStar.

Trysil og Sälen er populære feriemål, sommer som vinter, og danske skientusiaster er blant de som utgjør den største delen av besøket til destinasjonene og SkiStars anlegg hver vinter. Når det svenske flyselskapet BRA åpner en ny internasjonal rute fra Aarhus Airport til Scandinavian Mountains Airport, er skikjøringen hos SkiStar Sälen bare 10-20 minutter unna, og SkiStar Trysil bare 40 minutter unna. BRA har sin første flyvning den 19. desember, og vil ha avganger til Scandinavian Mountains Airport hver torsdag og søndag.

Ferie med god klimasamvittighet

Flyselskapet BRA har siden 2018 tilbudt sine passasjerer fossilfritt biobrennstoff, og har høye ambisjoner om å være et effektivt og kundevennlig reisealternativ, som ikke går på bekostning av miljøet og klimakloke valg. Deres målsetting er å være klimanøytrale innen 2030. Flyselskapet vil betjene ruten med toppmoderne propellfly av typen ATR 72-600, som er verdens mest klimaeffektive innenlandsfly. I tillegg kompenserer BRA for alle CO2 utslipp uten ekstra kostand for passasjerene.

-BRA sitt fokus på miljø og klima er i tråd med det fokuset vi også har i SkiStar. Det gjør oss trygge på at vi gjennom dette samarbeidet kan tilby et godt reisealternativ og samtidig ta vare på våre gjester og på naturen. Å samarbeide med et flyselskap som BRA gjør oss trygge på at vi jobber mot samme mål, avslutter Stefan Sjøstrand.

For mer informasjon eller spørsmål fra pressen, ta gjerne kontakt med:

Hege Ousland, PR og kommunikasjon SkiStar Norge: hege.ousland@skistar.com / +47 906 76 417

Petra Hallebrant, PR- og kommunikasjons-sjef, SkiStar AB: petra.hallebrant@skistar.com / +46 (0)729-637 332

OM SCANDINAVIAN MOUNTAINS AIRPORT

Scandinavian Mountains Airport er en nybygget, topp moderne flyplass med bl.a. et fjernstyrt kontrolltårn. Terminalbygningen har kapasitet til å håndtere fire flyreiser samtidig. Den inneholder også en kafé og butikker. Utenfor terminalen finner du shuttlebusser, drosjer og leiebiler. Scandinavian Mountains Airport er et initiativ av- og eies av det lokale næringslivet.

OM BRA (Braathens Regional Airlines)

BRA er Sveriges nest største innenriks flyselskap med en markedsandel på 30%. Selskapet ble etablert i 2016 og har ambisjoner om å gjøre flytransport mer bærekraftig. Dette gjør BRA til det eneste kommersielle flyselskap i verden som kompenserer for alt CO2 utslipp uten at passasjerene belastes for dette med påslag i pris/ekstra kostander for passasjerene. BRA flyr med nye og toppmoderne propellfly av typen ATR 72-600, som er verdens mest klimaeffektive innenlandsfly. Siden 2018 har BRA tilbudt sine kunder fossilfritt biobrennstoff, og selskapet har målsettinger om å være helt fossilfritt i 2030. BRA ble miljøsertifisert som verdens første kommersielle flyselskap i 2019.

Det er Per G. Braathen som står bak BRA og morselskapet Braganza, har en rekke selskaper innen reiselivsbransjen i sin portefølje. Blant disse er Escape Travel Group, Ticket Leisure Travel og Signaturs, og han han gleder seg til å starte flyvninger til Danmark.

OM AARHUS AIRPORT

Aarhus Airport har som ambisjon å gjøre Midt-Jylland mer tilgjengelig fra populære storbyer og andre attraktive reisemål. Med flyvninger til destinasjoner i hele Europa jobber de mot å imøtekomme forventingene hos det østjyske næringslivet så vel som hos fritidsreisende i flyplassens nærområde. I 2019 ble Aarhus Airport tildelt prisen “Airport of the Year Award” av European Regions Airline Association (ERA). Samme år passerte de 500.000 reisende. Aarhus Airport eies av Aarhus Kommune, den private investoren Staus A/S, Syddjurs Kommune og Norddjurs Kommune. Reisen fra Aarhus Airport til sentrum av Aarhus tar ca. 35 minutter.

SkiStar AB (publ) er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment. Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 53 %, i Norge 29 % og totalt i Skandinavia 43 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.