Den framgangsrike vintersesongen fortsatte også i det tredje kvartalet

Den framgangsrike vintersesongen fortsatte også i det tredje kvartalet

Delårsrapport september 2015 - mai 2016

Tredje kvartalet

• Inntektene i det tredje kvartalet økte marginalt til 678 MSEK (678) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for det tredje kvartalet er opp med 52 MSEK, 29 prosent, til 229 MSEK (177) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje gikk opp til 5,84 SEK (4,50), en økning på 29 prosent.
  • I sammenheng med kjøpet av det østerrikske skistedet St. Johanner Bergbahnen er negativ goodwill inntektsført med 42 MSEK.

Nimånedersperioden

• Inntektene for nimånedersperioden økte med 58 MSEK, 3 prosent, til 1 875 MSEK (1 817), sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for nimånedersperioden er forbedret med 79 MSEK, 21 prosent, til 449 MSEK (370), sammenliknet med foregående periode.
  • Resultat per aksje gikk opp til 11,45 SEK (9,45), en økning på 21 prosent.

Som en kommentar sier konsernsjef i SkiStar AB, Mats Årjes:

Etter en sen sesongstart på grunn av mildvær tok virksomheten fart fra jul- og nyttårshelgen. Flere besøkende gjester i januar, blant annet på grunn av Valles Vinteruker og SkiStar Business, i kombinasjon med god vinter- og påskeferie, har bidratt til resultatforbedringen. En svak norsk krone har gitt økt besøk av utenlandske gjester, først og fremst fra det danske markedet. Vi ser også en sterk oppgang i antall gjester fra Storbritannia i våre norske anlegg, Hemsedal og Trysil. Antall skidager, der én skidag er en dags skikjøring med et SkiPass, økte sist vintersesong fra 4,9 millioner til 5,1 millioner. Antall bestilte objektsdøgn økte i vintersesongen med 5 prosent til 524 000. Vi er veldig fornøyde med den fine vintersesongen som vi har opplevd sammen med våre gjester.

Vi har i det tredje kvartalet deltatt i en nyemisjon på 10 MEURO i det østerrikske skianlegget St. Johann in Tirol, og vi eier i dag 68 prosent av aksjene. Vi jobber for fullt for å integrere St. Johann i vårt bookingsystem og MySkiStar. Til kommende sesong vil vi også investere i snøsikkerhet i St. Johann.

Foran kommende vintersesong er bookingsituasjonen 10 prosent bedre enn ved samme tidspunkt i fjor. Vi ser fram til ytterligere en bra vintersesong.

Gå til SkiStars delårsrapport september 2015 - mai 2016

Mats Årjes, konsernsjef i SkiStar AB

Magnus Sj¨holm, økonomi- og finansdirektør i SkiStar AB

SkiStar AB (publ), med B-aksjer som er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment, eier og driver skianlegg på alpindestinasjonene Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, Hemsedal og Trysil i Norge, samt St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 51 %, i Norge 30 % og totalt i Skandinavia 42 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.