Fortsatt stor interesse for fjellferie og høy investeringsgrad til SkiStar

Fortsatt stor interesse for fjellferie og høy investeringsgrad til SkiStar

Delårsrapport september 2022-november 2022

Første kvartal:

• Nettoinntektene for første kvartalet økte med 22 MSEK, 14 prosent, til 177 MSEK (155) sammenlignet med samme periode i fjor.
  • Resultat etter skatt for første kvartalet gikk ned med 75 MSEK, 24 prosent, til -390 MSEK (-315) sammenlignet med samme periode i fjor.
  • Resultat per aksje beløp seg til -4,98 SEK (-3,97).

Viktige hendelser under og etter periodens slutt:

• Allerede den 26. november åpnet Vemdalen for skikjøring, og den 8. desember var samtlige skianlegg til SkiStar, både i Sverige og Norge, åpne for vintersesongen. Dette med gode forutsetninger og fint føre for alpin skikjøring.
  • Den 10. desember ble det avholdt generalforsamling i Sälen, hvor man traff vedtak om å utbetale aksjeutbytte av 3,00 SEK per aksje, en fordobling sammenlignet med i fjor.

Kommentar fra administrerende direktør Stefan Sjöstrand:

Etter å ha besøkt alle våre fjelldestinasjoner de siste ukene, kan jeg fastslå at vi kan tilby fantastisk alpin skikjøring til våre gjester. Vi har hatt kulda på plass en stund, noe som har muliggjort effektivt arbeid med snøkanonene. I kombinasjon med natursnøen har vi godt føre i god tid til julens alpinkjøring, og ikke minst, sikrer vi en lang vintersesong på nærmere 150 dager for alle gjester.

For denne sesongen har vi prioritert større investeringer i vår kjernevirksomhet. Med større kapasitet på snøproduksjon, nye heiser – for eksempel den nye ekspressheisen «Stjärnliften» i Åre, og utvikling av eksisterende skiområder, kan vi sikre våre gjester fantastisk skikjøring og en minneverdig fjellopplevelse sammen med oss. Det føles godt å ha tydeliggjort visjonene til våre fjellanlegg frem til år 2030.

Inntektene økte med 15 prosent under første kvartalet for virksomhetsåret 2022/23, et tegn på at vår satsing på «Skandinavia hele året» begynner å vise gode resultater. Vårt driftsresultat er redusert med -117 MSEK sammenlignet med samme periode i fjor.

Etter et par år preget av tilbakeholdenhet har vi et økt behov av oppussing og vedlikehold av våre destinasjoner og anlegg for denne vintersesongen. Det er også økte kostnader for markedsføring i perioden, som en del i vår strategiske satsing på å posisjonere oss som den ledende feriearrangøren for Skandinavia. I først kvartal ser vi en redusert kostnad for strøm, noe vi er veldig glade for. Det viser at vårt arbeid med å redusere vårt forbruk fungerer, selv om den største delen av årets forbruk fortsatt gjenstår. Energieffektivisering er også en viktig del av vårt arbeid for en mer bærekraftig virksomhet.

Vår forretningsmodell bygger til stor del på variable kostnader, som personell for å drifte våre anlegg, noe vi kan styre i henhold til etterspørsel.

Vår shop-virksomhet fortsetter å levere gode resultater, og har under perioden både økt salget online på skistarshop.com (+55 prosent), og i våre fysiske butikker (+35 prosent). Dette innebærer samlet økt salg på 50 prosent i kvartalet.

Foran vintersesongen er bookingene på -3 prosent, sammenlignet med samme periode 2019/20, det vil si den seneste mulige sammenligningsbare vintersesongen før pandemien. Dette målt i antallet booket objekt gjennom SkiStar sin losji-formidling. Den største grunnen til dette ser vi er en negativ kalendereffekt i forbindelse med jul-og nyttårsukene. Vi ser også at flere booker tettere på ankomst enn tidligere år, samtidig som perioden etter jul-og nyttårsukene, inkludert vinterferieukene, viser positive tall.

Det norske markedet går bra etter noen utfordrende år med pandemi. Mange utenlandske gjester er tilbake med gunstige valutafordeler når den norske kronen er svak. Det viser at trenden med å feriere i skandinaviske fjell fortsatt er sterk på vinterstid, og at mange setter pris på – og prioriterer – alpin skikjøring kombinert med å få kvalitetstid sammen med familie og venner. Dette til tross for utfordrende tider og en vanskelig økonomisk situasjon for mange.

Vårt fokus på økt bærekraft fortsetter. Under kvartalet har vi blant annet lagt en bestilling på verdens første sirkulære elektriske snøskuter, som dessuten kommer til å produseres i Sverige. Vi har lansert salg av brukte ski gjennom SkiStar Pre Used på skistarshop.com, og denne vinteren kommer vi til å teste salg av brukte skiklær og utleie av skiklær i Sälen. Som en del av SkiStar sin finansiering har vi sammen med en av våre banker, DNB, bærekraftslinket en av våre større kredittfasiliteter. Dette gjør vi for å koble tydelige insitament til å nå våre mål innen bærekraft, som etter hvert resulterer i en effektivere finansiering sammen med en viktig partner.

Vår bedriftsutviklings- og digitaliseringsreise fortsetter å tilby våre gjester en enda bedre og bekymringsfri fjellopplevelse. Denne vinteren har du mulighet å oppleve våre første ubemannede butikker: POP by SkiStar. Vi har også relansert vår medlemsklubb til nye SkiStar Member, med utgangspunkt i å fremme en aktiv livsstil, i henhold til vår bærekraftstrategi. Medlemsklubben har i dag over 1,5 millioner medlemmer.

Vi gleder oss til enda en god vintersesong på våre destinasjoner i Sverige og Norge. Jeg håper vi ses i bakken!

Stefan Sjöstrand

Administrerende direktør og konsernsjef

Telefonkonferanse og online-presentasjon:

I forbindelse med delårsrapporten holder SkiStar en telefonkonferanse med online presentasjon. Administrerende direktør Stefan Sjöstrand, og økonomi-og finansdirektør Anders Örnulf er til stede for å presentere og kommentere delårsrapporten.

Når: Mandag den 20. desember 2022, klokken 10:00 CET.

Ring inn på:

SE: +46856642707

NO: +4723963688,
UK: +443333009030

US: +16467224904

Digital sending: https://financialhearings.com/event/44264

Presentasjonen og et opptak av sendingen vil bli tilgjengelig på samme link i etterkant av sendingen.

SkiStar AB (publ) er et selskap med virksomhet innen fjellturisme og er notert på Nasdaq Stockholm, Mid Cap -segmentet. Konsernet eier og driver fjellanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Virksomheten er delt inn i tre segmenter; Drift av skianlegg, Eiendomsutvikling- og forvaltning, og Hotelldrift.

Som den ledende feriearrangøren for Skandinavia er SkiStars forretningskonsept å skape minneverdige fjellopplevelser, utvikle bærekraftige reisemål, tilby overnatting, aktiviteter, produkter og tjenester av høyeste kvalitet med våre gjester i fokus. For mer informasjon, besøk www.skistar.com/en/corporate