Høyt trykk på jobb til fjells: Stor interesse for sesongarbeid på norske skianlegg

SkiStars anlegg i Hemsedal og Trysil lokker tusenvis av turister hvert år, særlig om vinteren. Denne sesongen skaper SkiStar over 850 arbeidsplasser på sine skianlegg i Norge. SkiStar er en av de største arbeidsgiverne for unge i Skandinavia og mange tidligere ansatte velger å komme tilbake for en ny sesong.

Hvert år skaper vintersesongen tusenvis av arbeidsplasser på skianleggene i fjellet, og i år har over 8.000 sendt inn søknader for å jobbe til fjells. Bare hos SkiStar er det 2.200 arbeidsplasser i 80 forskjellige stillinger for kommende sesong i Sverige og i Norge. I Trysil og Hemsedal ansetter SkiStar omtrent 700 sesongarbeidere, i tillegg til de over 150 helårsansatte som jobber på de norske skidestinasjonene.

Levende lokalsamfunn
I år er over 65 prosent av årets søknader fra tidligere ansatte. I Trysil og Hemsedal ansettes også mange fra lokalområdet. Skianleggene i Trysil og Hemsedal bidrar til økt omsetning, og til flere jobbmuligheter, både i Trysil og Hemsedal, men også i mindre samfunn rundt skidestinasjonene.

– Det er viktig for oss å være en god arbeidsgiver her i Trysil, og bidra til et bærekraftig og blomstrende lokalsamfunn, sier Gudrun Sanaker Lohne, destinasjonssjef for SkiStar Trysil.

Siri Jørgensen (50), er en av årets returnerende sesongarbeider. Det er tredje sesongen som hun skal jobbe med kundeservice for SkiStar i Trysil, noe hun trives veldig godt med.

– Trysil har vært mitt hjemsted i hele mitt voksne liv. For meg er kombinasjonen av et levende samfunn i utvikling, med mange tilbud og muligheter, og nærheten til naturen veldig riktig. Det er fint å kunne bidra til dette. Jeg gleder meg til gjestemøtene, til de varierte arbeidsoppgavene og samarbeidet med alle dyktige og trivelige kollegaer, sier Siri Jørgensen.

Stor arbeidsgiver for unge
SkiStar er en av de største arbeidsgiverne for unge i Skandinavia. Totalt har rundt 13.000 unge i aldrene 18-24 år fått seg jobb hos SkiStar de siste tolv årene. Et bevis på at folk trives godt er at mange velger å komme tilbake sesong etter sesong. For mange unge er det første jobben og et viktig trinn for å komme seg inn i arbeidslivet.

Levere minnerike fjellopplevelser
I forbindelse med sesongåpning i desember venter en introduksjon for både nye og tilbakevendende medarbeidere.

– Vi synes det er viktig å introdusere og utdanne alle våre SkiStar-medarbeidere, slik at vi sammen er forberedt og klare for ny sesong. Sammen skal vi levere minnerike fjellopplevelser til alle våre gjester, sier Andreas Smith-Erichsen, destinasjonssjef for SkiStar Hemsedal.

Visste du at SkiStar sine ansatte hvert år:

• Instruerer nærmere 100.000 barn og voksne på skiskole
  • Prepper totalt 450 km med bakker og løyper
  • Håndterer 336 bakkeløyper og 218 heiser
  • Legger til rette for over 60 millioner turer i bakken
  • Leier ut 360.000 par ski
  • Håndterer 28 millioner besøk på SkiStar sine digitale plattformer
  • Formidler nærmere 40.000 sengeplasser

SkiStar AB (publ) er et selskap med virksomhet innen fjellturisme og er notert på Nasdaq Stockholm, Mid Cap -segmentet. Konsernet eier og driver fjellanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Virksomheten er delt inn i tre segmenter; Drift av skianlegg, Eiendomsutvikling- og forvaltning, og Hotelldrift.

Som den ledende feriearrangøren for Skandinavia er SkiStars forretningskonsept å skape minneverdige fjellopplevelser, utvikle bærekraftige reisemål, tilby overnatting, aktiviteter, produkter og tjenester av høyeste kvalitet med våre gjester i fokus. For mer informasjon, besøk www.skistar.com/en/corporate