Stefan Sjöstrand, Administrerende direktør, SkiStar

LAVERE DRIFTSRESULTAT I TREDJE KVARTAL PREGET AV ENGANGSKOSTNADER

SKISTAR DELÅRSRAPPORT SEPTEMBER 2022-MAI 2023

TREDJE KVARTAL

• Nettoomsetningen i tredje kvartal minsket med 127 MSEK, 8 prosent, til 1 409 MSEK, sammenliknet med samme periode foregående år.
  • Driftsresultatet for tredje kvartal utgjorde 353 MSEK (547), hvilket er en reduksjon på 194 MSEK, 35 prosent, sammenliknet med samme periode foregående år.
  • I kvartalet inngikk engangskostnader på 48 MSEK (0).
  • Kapitalgevinst fra eiendomsutvikling utgjorde 1 MSEK (51).
  • Driftsresultatet, justert for engangskostnader og kapitalgevinster endte på 400 MSEK (496), hvilket er en reduksjon på 96 MSEK, 19 prosent, sammenliknet med samme periode foregående år.
  • Resultat per aksje før og etter utvanning endte på 3,43 SEK (5,60), hvilket er en reduksjon på 39 prosent.

FØRSTE NI MÅNEDER

• Nettoomsetningen første ni måneder økte med 68 MSEK, 2 prosent, til 3 936 MSEK (3 868) sammenliknet med samme periode foregående år.
  • Driftsresultatet for nimånedersperioden endte på 834 MSEK (1 149), hvilket er en reduksjon på 315 MSEK, 27 prosent, sammenliknet med samme periode foregående år.
  • Driftsresultatet, justert for engangskostnader og kapitalgevinster, endte på 870 MSEK (1 088), hvilket er en reduksjon på 218 MSEK, 20 prosent, sammenliknet med samme periode foregående år.
  • Resultat per aksje før og etter utvanning endte på 7,77 SEK (11,21), hvilket er en reduksjon på 31 prosent.

VESENTLIGE HENDELSER UNDER OG ETTER PERIODEN

• SkiStar har vedtatt å øke investeringsrammen og vil investere ytterligere 120 millioner kroner til vintersesongen 2023/24 i en ekspressheis og t-krokheis sør i Lindvallen, Sälen.
  • Gjennomgang av kostnader pågår og omorganisering av organisasjonen skjer 1. september. Hensikten er å effektivisere helårsvirksomheten for å motvirke økte kostnader og bedre lønnsomheten.
  • Sterk etterspørsel etter fjellferie foran vintersesongen 2023/24 med en bookingsituasjon, målt i antall bestilte objektsnetter hos SkiStars losjiformidling, som er opp 5 prosent sammenliknet med samme tidspunkt foregående år.

Som kommentar til dagens situasjon i SkiStar sier konsernsjef Stefan Sjöstrand:

Når vi oppsummerer tredje kvartal kan vi konstatere at inntektene er redusert med åtte prosent, tilsvarende -127 MSEK, først og fremst på grunn av reduserte inntekter på SkiPass og losji, da vi hadde færre besøkende i den siste perioden av vintersesongen. Driftsresultatet endte på 353 MSEK (547). Resultatet er blitt påvirket negativt av engangsutgifter på 48 MSEK (0), som i hovedsak er knyttet til nedskrivinger og kostnader knyttet til omorganisering som gjennomføres i neste regnskapsår. Vår vurdering er at det kun vil påløpe ubetydelige omstruktureringskostnader kommende kvartal. Vi har valgt å prioritere reparasjoner og vedlikehold, tross økte innkjøpskostnader, for å sikre attraktive opplevelser i våre fjellanlegg for våre gjester i fremtiden. Dessuten har økte drivstoffkostnader påvirket oss i større utstrekning enn tidligere, da vi nå kun bruker fornybar diesel (HVO100) i alle våre tråkkemaskiner. Sammenlignet med tredje kvartal foregående år, hadde vi da en gevinst fra vår eiendomsutviklingsvirksomhet på 51 MSEK, som vi ikke har dette kvartalet på grunn av når på året eiendomsutviklingsprosjekter realiseres. Driftsresultatet, justert for engangskostnader og salgsgevinster, endte på 400 MSEK (496).

Ser vi nimånedersperioden samlet fortsetter veksten og vi øker omsetningen med to prosent. Største veksten kommer fra retail med pluss 19 prosent. Til tross for at mange er påvirket av en vanskeligere privatøkonomi har vi hatt mange gjester i vintersesongen totalt sett og antall skidager endte på 5 658 000, som etter fjorårets rekord (6 031 000) er det nest beste i selskapets historie. Våre gjesteundersøkelser viser at den positive gjestetilfredsheten fortsetter, der 8 av 10 gjester har hatt en minnerik fjellopplevelse og 9 av 10 føler seg bedre etter et besøk hos oss. Vi hadde imidlertid et lavere driftsresultat under nimånedersperioden drevet av kostnadsøkninger innen reparasjoner og vedlikehold samt drivstoff og personell. Som en del av vår strategiske satsing på helårsvirksomhet økte også kostnadene for annonsering og markedsføring.

Gitt inflasjonen og usikre konjunkturer har vi gjennom året hatt stort fokus på gjennomgang av kostnadene. Som følge av dette gjennomfører vi, når neste regnskapsår innledes, en omorganisering for mer effektive og bærekraftige måter å arbeide på i vår helårsvirksomhet som er tilpasset kostnadsbildet. Våre løpende kostnader og vårt innkjøpsarbeid er også områder som vi vil fortsette å fokusere på framover, da vi har identifisert måter å redusere disse på.

Satsing på fornybar energi
Vårt bærekraftsarbeid fortsetter i høy takt. Et viktig skritt for enda mer fornybar energi og egenprodusert strøm ble tatt under kvartalet i samarbeid med Jämtkraft vedrørende lokalprodusert vindkraft i Vemdalen, tilsvarende 25 prosent av vårt årlige strømforbruk, samt en forstudie om solcellepark i Sälen. Vi har dessuten, som en del av vår satsing på «Hold fjellet rent», igjen samarbeidet med Hold Sverige rent og Hold Norge rent. Sammen har vi gjennomført søppelplukkedager på alle våre destinasjoner for å rette oppmerksomheten mot problemet med søppel i fjellet.

Sommersesongen bygger volum for fremtiden
Endringen til en helårsbedrift fortsetter og allerede til påskeferien byttet Stockholm Hammarbybacken drakt fra vinter- til vår og sommer. Flere destinasjoner er nå åpnet igjen og frem til midtsommerhelgen åpner vi flere nyheter: I Vemdalen satser vi for første gang på sommeraktivitet med ny klatrepark og stisykling samt sommeråpent Hovde hotell. I Sälen og Trysil introduserer vi attraksjonene Mountain Coaster og Mountain Tube samt SummerSki i Sälen for alle som ønsker å nyte aktiv avkobling i den skandinaviske fjellverdenen. I Trysil vil vi også ha vår første SkiStar Lodge Trysil når Radisson Blu Mountain Resort skifter navn. Det gjennomføres også flere større arrangementer på våre destinasjoner, blant annet Tjejmilen by EQPE i Sälen og O-ringen i Åre. Sommersesongen er en viktig del av vår omstilling til helårsdrift, hvor vi bygger langsiktig volum kommende år med fokus på å aktivisere gjestene på plass i større grad gjennom et bredt spekter av opplevelser.

Stabil etterspørsel til vinteren
Vi fortsetter å investere i fremtidens fjellanlegg. Vi er glade for at vi i tillegg til to nye ekspressheiser i Sälen og Hemsedal kommende vintersesong også satser på både bedre bakker og mer effektiv snøproduksjon. I tillegg til forretningsutvikling og helårsdrift. For kommende vinter har vi et bookingnivå, målt i antall bestilte objektsnetter gjennom SkiStars losjiformidling, på pluss 5 prosent sammenlignet med samme tid i fjor. Vi har flere bookinger fra våre utenlandske gjester fra blant annet Danmark, Storbritannia og Tyskland, drevet av en valutaeffekt og interesse for en rimelig ferie. Oppsummert viser det at mange fortsatt prioriterer fjellferie og setter alpin skikjøring høyt også i mer usikre tider. Jeg ser lyst på fremtiden med SkiStar som en fjellturismebedrift som skaper minneverdige fjellopplevelser hele året.

Stefan Sjöstrand,
Konsernsjef

Telefonkonferanse og webpresentasjon m.m.

Tirsdag 20. juni 2023 klokken 10.00 CEST.

Websending: https://financialhearings.com/event/44266

For registrering og oppringingsinformasjon for konferansesamtalen, følg lenken ovenfor. Sørg for at du er koblet til konferansesamtalen ved å ringe inn og registrere deg noen minutter før konferansen starter. Presentasjonen og en innspilt versjon av websendingen vil være tilgjengelig på samme nettside etter sendingen.

Denne informasjonen er informasjon som SkiStar AB er forpliktet til å offentliggjøre i henhold til EUs lovverk om markedsmisbruk. Informasjonen ble gitt gjennom kontaktpersonene nedenfor for publisering 20. juni 2023 kl. 07.00 CEST

Ytterligere informasjon gis av:

Stefan Sjöstrand, konsernsjef, tel +46 (0) 280 841 60

Martin Almgren, økonomi- og finansdirektør, tel +46 (0) 280 841 60