Stefan Sjöstrand, VD SkiStar AB

NYTT REKORDRESULTAT OG FORTSATT STERK TREND FOR KORTREISTE FERIER

Tredje kvartal

• Nettoomsetningen i tredje kvartal økte med 513 MSEK, 50 prosent, sammenlignet med foregående år, til 1 536 MSEK (1 023).
  • Resultatet etter skatt i tredje kvartal er forbedret med 400 MSEK, 1 022 prosent, sammenlignet med foregående år, til 439 MSEK (39).
  • Resultat per aksje utgjorde 5,60 SEK (0,60).

Første ni månedene

• Nettoomsetningen for nimåneders perioden økte med 1 363 MSEK, 54 prosent, sammenlignet med foregående år, til 3 868 MSEK (2 505).
  • Resultatet etter skatt for nimåneders perioden økte med 723 MSEK, 471 prosent, sammenlignet med foregående år, til 876 MSEK (153).
  • Resultat per aksje utgjorde 11,21 SEK (2,17), en økning med 416 prosent.

Sentrale hendelser i perioden og etter periodens utgang

• SkiStar har besluttet å foreta ytterligere investeringer for neste regnskapsår. 67 MSEK investeres i nye sommeraktiviteter til selskapets destinasjoner. Dette kommer i tillegg til tidligere kommuniserte investeringer for neste regnskapsår med 555 MSEK som skal gå til bl.a. omfattende utskiftningsinvesteringer og moderniseringer, med ekstra fokus på snøkapasitet, samt nye heiser for å vindsikre SkiStar Åre.
  • SkiStar hadde for første gang over seks millioner skidager samlet på sine destinasjoner i løpet av en vintersesong. Antall skidager utgjorde 6 031 000, som er en økning med ti prosent sammenlignet med den tidligere rekordsesongen 2018/19.

Som en kommentar til nåværende situasjon i SkiStar sier administrerende direktør Stefan Sjöstrand

Nok en vintersesong har passert og når vi sammenfatter den kan vi konstatere at SkiStar leverer sitt beste ni-måneders resultat noensinne, med et resultat før skatt på 1 134 MSEK, som er 883 MSEK bedre enn foregående år.

Det er svært gledelig at vi gjennom vintersesongen slo rekord i antall skidager, som endte på 6 031 000, noe som tilsvarer en økning på 10% sammenlignet med den tidligere rekordsesongen 2018/19, det vil si før pandemien. Vi har samtidig hatt en veldig sterk tilvekst i samtlige alpine produkter, som SkiPass +54%, og skiutleie +78%, samt rekordsalg i vår sportsbutikkvirksomhet, +38%.

Dette viser at interessen for vår kjernevirksomhet – alpin skikjøring i de skandinaviske fjellene – fortsatt er veldig stor. Den sene påsken var i år spesielt gunstig med både besøksrekord og fine forhold med strålende vær til glede for mange gjester. Jeg er også veldig stolt over at våre gjester fortsatt er fornøyd med sitt besøk hos oss: åtte av ti oppgir at vi har gitt de en minnerik fjellopplevelse i vinter. Det er våre medarbeidere som har æren og bidrar til denne fremgangen, og ni av ti av disse oppgir i tillegg at de trives på jobben.

At stadig flere velger å feriere hjemme i Skandinavia er tydelig også denne sommeren. Med SkiStar Sports & Adventures som tilbyr en aktiv ferie for hele familien i sommer- og høstsesongen, ser vi en positiv trend også i år, med bookingtall som er opp ni prosent, målt i antall bookede objektsnetter via SkiStar sammenlignet med den samme perioden foregående år. SkiStar Sälen og SkiStar Åre har allerede åpnet for sommeren med flere nyheter innen MTB-sykling, heisbasert sykling og vandring samt klatreparker for alle nivåer.

I dag åpner vi i Trysil hvor kapasiteten økes denne sommeren, med en tredobling av heisbaserte sykkelstier, fra én til tre. Til midtsommerhelgen åpner også nye Stockholm Hammarbybacken med nye attraksjoner som klatrepark, Mountain Coaster og Mountain Tube. Her åpnes også Sveriges første moderne sommerskikjøring senere i sommer: en året-rundt-satsning for alle stockholmere og besøkende i den svenske hovedstaden.

Ved å knytte til oss folkekjære idrettspersonligheter som Nils Van der Poel og Charlotte Kalla som produkt- og forretningsutviklere og ambassadører, bygger vi også fremgang og attraksjon til SkiStar og fjellturisme med fokus på å få flere mennesker i aktivitet og dermed flere gjester på våre destinasjoner. Dette bidrar også ytterligere til å styrke vår posisjon som den ledende feriearrangøren for Skandinavia hele året.

Arbeidet med å implementere og gjennomføre vår bærekraftstrategi fortsetter med økt fokus mot målet vi har satt oss for 2030. Det gunstige resultatet for skiutleie i perioden er også positivt fra et klimaperspektiv og en viktig del i vår sirkulære omstilling. Gjennom kvartalet vi legger bak oss har vi innledet et samarbeid med Hold Norge- og Håll Sverige Rent, for å sammen rette fokus på å holde fjellet rent og rydde i naturen.

For å minske våre utslipp ytterligere har vi introdusert de første serieproduserte el-drevne snøscooterne i verden, først ut i Sälen. For hele selskapets drift innebærer skiftet et redusert utslipp på elleve prosent i løpet av en vintersesong. Jeg håper virkelig at hele bransjen følger etter, så vi sammen kan jobbe for å ta vare på hvite vintre for fremtiden.

Gitt den usikre situasjonen som preger verden, og hvordan det påvirker på våre målgruppers privatøkonomi fremover, kan være en utfordrende og kompleks situasjon for å kunne forutse tiden vi har foran oss. Dette har også sin innvirkning på bookingene for kommende vintersesong 2022/23, og også dette er en situasjon som er mer utfordrende å forholde seg til. Samtidig er det veldig gledelig at vi har en booking som ligger +20% for den kommende vinteren, sammenlignet med den samme perioden foran en vintersesong før pandemien, nemlig 2019/20.

Til tross for bekymringene og usikkerheten i vår verden, føler jeg meg trygg på at vi fortsetter å ha en stabil og solid virksomhet og tilbyr produkter som blir verdsatt og etterspurt av våre gjester selv i krisetider. SkiStars suksessoppskrift er, og blir, å være fleksibel i forhold til ulike scenarier, noe som ikke minst pandemien vi har vært gjennom så langt og den fortsatte trenden med kortreist ferie er et bevis på det.

Stefan Sjöstrand – VD og Konsernsjef.

Telefonkonferanse og webpresentasjon

I forbindelse med rapporten holder SkiStar en telefonkonferanse med webpresentasjon. Administrerende direktør Stefan Sjöstrand og økonomi- og finansdirektør Anders Örnulf presenterer og kommenterer rapporten.

Fredag den 17 juni 2022 klokken 10.00 CEST. Ring inn på:

SE: +46 8 519 993 83,

NO: +47 235 002 36,

UK: +44 33 330 090 31,

US: +1 646 722 49 04.

Webbsändning: https://financialhearings.com/event/43424. Presentasjonen og et opptak av websendingen blir gjort tilgjengelig på samme webadresse etter sendingen.

Denna information är sådan som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 17 juni 2022 klockan 07.15 CET.

Ytterligare information gis av:

Stefan Sjöstrand, Verkställande direktör, tel +46 (0)280 841 60.

Anders Örnulf, Ekonomi- och finansdirektör, tel +46 (0)280 841 60.