Olympisk mester Birk Ruud blir ny ambassadør for SkiStar

Olympisk mester Birk Ruud blir ny ambassadør for SkiStar

Birk Ruud (22) er en av Norges fremste freeskikjørere. Han blir nå ny ambassadør for fjellturismeselskapet SkiStar, og vil sette sitt preg på SkiStar Snow Parks i Trysil og Hemsedal.

Birk Ruud ble hele Norges gullgutt da han tidligere i år stakk av med seieren i øvelsen Big Air i OL i Beijing. Folkekjær var han for så vidt fra før, da han i fjor ble kjent med hele det norske folk som en av deltakerne i 71 grader Nord, der han kom på en andreplass. Nå blir han ny ambassadør for SkiStar, og målet er å utvikle konseptet SkiStar Snow Parks. Disse parkene har forskjellige big jumps, boxer og rails. Planen er å gjøre disse mer tilgjengelig for utøvere i alle aldre, og for nybegynnere så vel som erfarne freeskikjørere.

Ambisjonen er å kunne tagge Trysil og Hemsedal sine Snow Parks med «By Ruud» eller «Designed by Birk Ruud», et arbeid som han deler med sin svenske kollega Jesper Tjäder, som vil sette sitt preg på de svenske parkene til SkiStar. I tillegg fins det planer for andre spennende prosjekter, som «ambassadørcamps» for gjestene på de ulike destinasjonene.

– Jeg gleder meg veldig til å bidra til å utforme disse parkene, og å kunne inspirere flere til å teste SkiStar Snow Parks sammen med Jesper. Det å få innflytelse på Skandinavias største skianlegg, og ha muligheten til å bli med å påvirke parker som gjør det mulig for enda flere freeskiere og snowboardere å utvikle seg, det er en veldig stor ære for meg både personlig og for idretten, sier Birk Ruud.

Økt interesse for Snow Parks blant gjestene
Til tross for sin unge alder har han flere medaljer i store mesterskap. I tillegg til OL-gullet i Beijing har Birk Ruud flere pallplasseringer på merittlisten: sammenlagtvinner i verdenscupen Park & Pipe i 2022, sammenlagtvinner i World Cup Big Air i 2020 og 2021, gull i Ungdoms-OL i 2016, to gull og to sølv i X Games, samt et VM-sølv i slopestyle i 2019. Ifølge Birk Ruud er det viktig å lage parkene med noe for alle, som bidrar til en trygg læringskurve for utøverne, slik at de kan bli så gode som mulig og fortsette å utvikle seg. SkiStar ser også generelt en økt interesse blant gjester for å teste ut Snow Parks på de ulike destinasjonene, ikke bare blant de mest innbitte freeskikjørerne.

– Parkene er et morsomt og gøyalt innslag i all skikjøring, uansett alder. Birk Ruud er et av de mest spennende navnene i sporten i dag og er en veldig inspirerende profil. Vi er veldig glade for å hilse Birk velkommen inn i SkiStar-familien, og håper at vi sammen kan bidra til en mer variert skikjøring for alle, sier Andreas Smith Erichsen, daglig leder for SkiStar i Norge.

Om Birk Ruud
Alder: 22 år
Sport: Freeskikjører
Meritter: Olympisk mester i Big Air i Beijing 2022, sammenlagtvinner i World Cup Big Air 2020 og 2021, sammenlagtvinner i verdenscupen Park & Pipe 2022, Ungdoms-OL i 2016, to gull og to sølv i X Games og VM-sølv i slopestyle i 2019.
Aktuell: Ny ambassadør for SkiStar