Norges snowboardstjerne, Silje Norendal, og Brettforbundet deltok på Åpen bakke i Trysil. Foto: Ola Matsson

Populært med Åpen bakke i Hemsedal og Trysil

Nesten 50 000 heiskort fra alpinanleggene i Norge til arrangementet «DNB Åpen Bakke 2020» forsvant ut i løpet av få timer da påmeldingen åpnet onsdag 8 januar klokken 12.

Åpen Bakke er blitt en årlig skifest i norske alpinanlegg. Flere enn 80 anlegg har til sammen gitt bort hele 50.000 heiskort. Kort som selges for kun 50 kr og der inntektene går til et rekrutteringsarrangement søndag 19. januar 2020.

- Det er veldig gøy at Åpen Bakke er blitt så populært. Selv om heiskortene i enkelte anlegg ble revet bort raskt, var det kort i tilgjengelig i anlegg over hele landet. Forhåpentlig fikk mange av våre våre gjester oppdage bakker og heiser de kanskje ikke kjente til fra før, sier generalsekretær Camilla Sylling Clausen hos Alpinanleggenes Landsforening, som representerer 200 medlemmer.

Åpen bakke er et felles initiativ fra DNB og Alpinanleggenes landsforening (ALF). Arrangementet er lagt til samme dato som «World Snow Day», som arrangeres i hele Europa og er et rekrutteringsinitiativ i regi av FIS.

- Snø og skiglede har alltid vært en av Norges viktigste tradisjoner, og bevegelse ute har et viktig folkehelseperspektiv. Vi tror det er nettopp dette og tilgjengeligheten over som har dannet grunnlaget for den bredden og suksessen norsk alpinsport opplever i dag. Det er særlig viktig for oss å nå ut til nye barn og familier, for å sikre fremtidig rekruttering til idretten og drift av viktige små næranlegg. Derfor lagde vi for første gang i fjor et samarbeide med DNB om et rekrutteringsfond, hvor inntektene fra heiskortsalget under Åpen bakke uavkortet går tilbake til de mindre alpinanleggene, som ofte er drevet av idrettsklubber på frivillighet og dugnadsånd.

Dagens ski- og snøbretthelter som Silje Norendal, Ståle Sandbech, Kjetil Jansrud og Henrik Kristoffersen har alle vært ferskinger en gang, og satt utfor i en lokal skibakke.

- Hensikten er å få hele Norge ut på ski. Flere skal få mulighet til å prøve morsomme vinteridretter som alpint, twintip eller snowboard, og det vil DNB som samarbeidspartner og stolt sponsor av landslagene gjerne støtte opp om, sier Magnus Gilje Sandnæs, som er bankens ansvarlige for arrangementet. - Hvem vet, kanskje morgendagens Aksel Lund Svindal prøvde seg i bakken for første gang 19. januar, sier han med et smil.

Rapporter fra anlegg over hele Norge bekrefter at arrangementet har en positiv effekt. I SkiStar sine anlegg i Hemsedal og Trysil var det god trafikk og brede smil.

- Åpen bakke er et flott og viktig tiltak for å rekruttere nye skikjørere til anleggene våre. Ingen tvil om at det er populært. I Hemsedal og Trysil hadde vi til sammen besøk av godt over 5.000 nybegynnere og folk som ikke har stått på ski en stund. Det synes vi er meget bra. Som bransjens markedsledere er vi naturligvis opptatt av rekruttering, ikke minst i våre nærmiljøer, og at oppslutningen er så god synes vi er veldig gledelig. Mange av de som kom vil vi garantert se i bakken igjen ved en annen anledning, sier en fornøyd Martin Letzter, destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal.​

Det er bra med snø i Hemsedal og Trysil. Snømålet viser i dag henholdsvis 94 og 96 centimeter på fjellet. Ifølge værprognosen kommer det mer snø utover i uka. Det lover godt, ikke minst for alle som planlegger vinterferie på fjellet.

Her finner du mer informasjon om heiser, bakker og snø på SkiStars destinasjoner: https://www.skistar.com/no/var-og-bakker/

Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i Alpinanleggenes landsforening (ALF), (+47) 92405217
​Mail: camilla@alpinanleggene.no

Martin Letzter, destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal; tel: (+47) 911 76 829

SkiStar AB (publ) er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment. Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 50 %, i Norge 31 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.

SkiStar AB pressetjenste

Pressekontakt +46 280 841 60