Historisk rekord for perioden fra 24. desember til 31. desember; Over 475 000 skidager* for SkiStar.

Rekordbesøk for SkiStar i jule- og nyttårsperioden

Det ble en godt besøkt jule- og nyttårsperiode for SkiStar med et gjennomsnittlig overnattingsbelegg på 97 %. Det ble også satt historisk rekord for antall skidager* på SkiStars destinasjoner Trysil, Hemsedal, Sälen, Åre og Vemdalen. Nedenfor deler selskapet sine tips for å gjøre fjellferien prisgunstig.

Fjellturismeselskapet SkiStar har nettopp gjennomført en jule- og nyttårsperiode med et gjennomsnittlig overnattingsbelegg på 97 % og med over 475 000 skidager*. Det ga en historisk rekord for perioden. Høyest belegg hadde Sälen, tett fulgt av Trysil, Hemsedal, Åre og Vemdalen. Til tross for utfordrende økonomiske tider ser selskapet frem til 2024 med optimisme.

- Kjernen i vår virksomhet er å få folk i bevegelse og skape minnerike fjellopplevelser. At flere gjester enn noen gang har stått på ski på våre destinasjoner i ferien, er bevis på hvor populær og viktig aktiv ferie er. Hemsedal hadde flest skigjester i bakkene 29. desember og Trysil og Åre hadde flest 30. desember. Vi opplever en sterk etterspørsel etter skiopplevelser, sier Gudrun Sanaker Lohne, destinasjonssjef i SkiStar Trysil.

I jule- og nyttårsperioden har alle SkiStars destinasjoner vært godt besøkt. (For belegg per destinasjon, se nederst.) Totalt ble det kjørt over 4,5 millioner skiturer, og fra 24. desember til 31. desember ble det satt rekord med 475 283** skidager* ifølge SkiStars SkiPass-system Axess.

- Vi er glade for at så mange valgte å tilbringe jule- og nyttårsferien hos oss, sier Andreas Smith-Erichsen, destinasjonssjef i SkiStar Hemsedal. - Vi er klar over at 2024 vil være et økonomisk utfordrende år for mange, men vi mener vi kan tilby en prisgunstig skiferie uten å kompromisse med kvaliteten på opplevelsen.

Fem tips for å planlegge en prisgunstig skiferie:

1. Reis utenom skoleferiene! Lavere etterspørsel gjør prisene mer gunstige og gir bedre plass i bakkene.

2. Bo litt unna skibakkene og benytt skibussen som er inkludert i SkiStars SkiPass.

3. Bruk oppvarmede varmestuer nær skibakkene: ta med matpakke til lunsj og kos dere og lag middag i hytta etter en dag i skibakken.

4. Del feriebolig med familie og venner! Mange hytter eller leiligheter er for 8-10 personer, noe som passer bra for for eksempel to familier.

5. Vær tidlig ute og forhåndsbestill: I tillegg til at fjellturen blir billigere, har familien noe å se frem til.

Belegg av overnatting i prosent ifølge SkiStars bookingsystem fra 24. desember 2023 til 1. januar 2024:

Sälen 99 % - Aktuell snødybde: 92 cm

Trysil 98 % - Aktuell snødybde: 98 cm

Hemsedal 97 % - Aktuell snødybde: 60 cm

Åre 96 % - Aktuell snødybde: 74 cm

Vemdalen 94 % - Aktuell snødybde: 82 cm

* skiddager är en person som har stått på ski én dag ifølge bransjeforeningene Alpinanleggenes Landsforening, ALF.

**barn opp til 6 år som kjører gratis, er ikke inkludert i tallene. Anslår 10% barn.

SkiStar AB pressetjenste

Pressekontakt +46 280 841 60