Rekordsterkt årsresultat - sterk vintersesong i vente

Rekordsterkt årsresultat - sterk vintersesong i vente

ÅRSRAPPORT SEPTEMBER 2021 – AUGUST 2022

FJERDE KVARTAL

• Nettoomsetningen for fjerde kvartal økte med 40 MSEK, 22 prosent, til 224 MSEK (184) sammenlignet med foregående år.

• Resultat etter skatt for fjerde kvartal er redusert med 292 MSEK, 364 prosent, til -212 MSEK (80) sammenlignet med foregående år som ble påvirket positivt av kapitalgevinst på eiendomstransaksjon på 198 MSEK.

• Resultat per aksje utgjorde -2,70 SEK (0,87).

HELÅRET

• Nettoomsetningen for hele året økte med 1404 MSEK, 52 prosent, til 4 092 MSEK (2 689) sammenlignet med foregående år.

• Resultat etter skatt for hele året økte med 431 MSEK, 184 prosent, til 665 MSEK (234) sammenlignet med foregående år.

• Resultat per aksje utgjorde 8,50 SEK (3,04), en økning med 180 prosent.

• Styret foreslår en dobling i gevinstutbetaling sammenlignet med foregående år, dvs. 3,00 SEK (1,50) per aksje, mot totalt 235 MSEK (118).

VIKTIGSTE HENDELSER I PERIODEN OG ETTER PERIODENS UTGANG

• Stor etterspørsel etter ferie i fjellet året rundt har sammen med opphevede reiserestriksjoner bidratt til økte inntekter i kjernevirksomheten i regnskapsåret. Samtlige destinasjoner har hatt besøksrekord i løpet av vintersesongen, noe som har bidratt til både økt antall skidager og rekordsalg av samtlige produkter i tilknytning til den alpine skikjøringen, som SkiPass, skiutleie og salg i sportsbutikkene.

• Bookingene for vintersesongen er syv prosent høyere enn ved samme tidspunkt for sesongen 2019/20, dvs. før pandemien.

• SkiStar investerer over 600 MSEK i kjernevirksomheten for sesongen 2022/23 med mål om å bedre attraksjonskraften i selskapets fjellanlegg og aktivitetstilbud samt for å kunne dekke gjestenes fortsatt sterke etterspørsel. Utover driftsinvesteringer har SkiStar kjøpt et område på totalt 400 hektar i Vemdalen som er ideelt for den videre utviklingen av det populære Vemdalsfjellet.

Som en kommentar til den nåværende situasjonen i SkiStar sier administrerende direktør:

Våren 2020 vedtok vi en oppdatert strategi med fokus på Skandinavia og fjellferie året rundt. Det viste seg å være et vellykket veivalg. Når vi i dag avslutter vårt regnskapsår 2021/22 har endringsprosessen bidratt til at vi er et sterkere og mer velfungerende selskap med god likviditet, sterkere balanseregnskap, bedre lønnsomhet, mer fornøyde gjester, flotte medarbeidere og en sterkere merkevare enn før pandemien.

Vårt årsresultat er det beste i selskapets historie. Omsetningen og resultatet økte innen samtlige av våre forretningsområder og vi kan legge frem et resultat før skatt på 866 MSEK, 619 MSEK bedre enn foregående år. Dette styrker vår kassakreditt og forutsetninger for å fortsatt utvikle et fremgangsrikt SkiStar også det kommende året, med flere satsinger og investeringer for fremtiden.

Omposisjoneringen til den ledende feriearrangøren for Skandinavia har gått bedre og raskere enn ventet, mye takket være sterk fremdrift innen forretningsutvikling og digitalisering med raskere og mer effektive prosesser. I dag står digitalt salg av SkiPass for 75 prosent av den totale SkiPass omsetningen. Grunnlaget for vår forretningsmodell og primære salgskanal er vår digitale plattform der skistar.com er navet, med hele 28 millioner besøk i regnskapsåret.

Vår satsing på året rundt har bidratt til både økt omsetning i fjerde kvartal i tillegg til 21 prosent nye gjester, noe som gir en fremtidig vekst potensial også på vinteren.

Med våre seks destinasjoner, inkludert nye Stockholm Hammarbybacken, har vi i løpet av perioden blant annet slått rekord med SkiStar Mountain Coaster – med over 40 000 turer på to måneder, noe som er unikt. Her finnes også Sveriges første, moderne, alpine skiarena på kunstgress – SkiStar SummerSki som åpnet i begynnelsen av september.

Avhendingen av våre hotelleiendommer og enkelte tomteareal til det felleseide selskapet SkiAb Invest AB har vist seg å være vellykket både ut fra et sterkere balanseregnskap, men også med en tydelig hotelldrift innen SkiStar, samtidig som vi kan ha en raskere videreutvikling av potensialet på våre destinasjoner.

Vår SkiStar Sportshop virksomhet går mot strømmen sammenlignet med flere andre aktører, og opprettholder en fortsatt sterk vekst både online på skistar.com (+25%) og i våre fysiske butikker (50%).

Vi opprettholder vårt bærekraftsmål om å redusere vårt klimaavtrykk med 50 prosent til 2030, og har i løpet av året tatt i bruk HVO drivstoff på våre maskiner i Norge, dette til tross for økte drivstoffpriser.

Et viktig ledd i vår elektrifiseringsprosess er at vi i år har el-scootere i driften og jobber for fremtidens fornybare tråkkemaskiner. Vi har utelukkende jobbet langsiktig med vår strømavtale til rimelige nivåer gjennom porteføljeforvaltning. Det skaper trygghet både på kostnadssiden og for våre gjester, da vi ikke tvinges til større prisjusteringer.

Å bidra til at flere kan være aktive er en viktig del i vårt bærekraftsarbeid. Takket være økningen av antallet skidager og aktivitetstilfeller med 37 prosent gjennom regnskapsåret, er vi på vei til å kunne nå målet om syv millioner ski- og aktivitetsdager til 2030.

SkiStar fortsetter å investere i fremtiden. For sesongen 2022/23 investerer vi over 600 MSEK i bedre og modernisering av fjellanleggene, i digital utvikling og året rundt virksomheten. Det inkluderer en satsning på nye snøproduksjonssystemer for å sikre langsiktighet i vår kjernevirksomhet – alpin skikjøring. Vi er også veldig glade for vår siste investering; seksstolsheisen, Stjärnliften, i Åre, som vil øke vår kapasitet betydelig i skiområdet; ett viktig steg i utviklingen av vår nest største og svært populære destinasjon Åre. Vårt siste oppkjøp av Klyftvallen, ett areal på 400 hektar, er ideelt for både alpin skikjøring og sommeraktiviteter i attraktive Skalspasset i Vemdalsskalet. Det gir i tillegg bedre utnyttelsesmuligheter for å skape attraktive overnattingsenheter sammen med mange andre spennende utviklingsprosjekt.

Vi planlegger en normal åpning av vintersesongen 2022/23, og kan til tross for den uro som finnes rundt oss, konstatere at bookingene (målt i antall bookede objektsnetter gjennom SkiStars logiformidling) er +7 prosent sammenlignet med samme tidspunkt for vintersesongen 2019/20, som er en mest relevante å sammenligne med (før pandemien). Ekstra gledelig er det at danske og svenske gjester er tilbake i Norge.

Det ser lyst ut for fremtiden, med en fortsatt sterk etterspørsel etter en aktiv ferie i de Skandinaviske fjellene, der vi skaper minnerike fjellopplevelser for våre gjester. Det er med stor fremtidstro jeg ser frem til en ny, lang vintersesong på alle våre destinasjoner med vårt viktige kjerneprodukt og selskapets DNA – alpin skikjøring i fokus.

Stefan Sjöstrand, VD og konsernsjef

Telefonkonferanse og webpresentasjon:

I forbindelse med rapporten holder SkiStar en telefonkonferanse med webpresentasjon. Administrerende direktør Stefan Sjöstrand og økonomi- og finansdirektør Anders Örnulf presenterer og kommenterer rapporten.

Tirsdag den 4 oktober 2022 klokken 10.00 CEST. Ring inn på:

SE: +46 8 519 993 83,

NO: +47 235 002 36,

UK: +44 33 330 090 31,

US: +1 646 722 49 04.

Websendning: https://financialhearings.com/event/43425. Presentasjonen og et opptak av websendingen blir gjort tilgjengelig på samme webadresse etter sendingen.

Denna information är sådan som SkiStar AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades genom nedanstående kontaktpersoners försorg för offentliggörande den 4 oktober 2022 klockan 07.15 CET.

Ytterligere informasjon gis av:

Stefan Sjöstrand, VD, tel +46 (0)280 841 60.

Anders Örnulf, CEO, t