Adm. dir. og konsernsjef, Stefan Sjöstrand, i SkiStar. Foto: Ola Matsson

​Salgsrekord og fine forutsetninger første halvår – utfordrende avslutning venter

Slik kommenterer SkiStars konsernsjef, Stefan Sjöstrand, dagens situasjon:

Spredningen av det nye koronaviruset er noe vi alle merker. 12. mars ga kommunale myndigheter i Norge beskjed om at vår virksomhet i Hemsedal og Trysil skal stenges ned. Som alltid har helse og sikkerhet høyest prioritet for oss og da med fokus på våre medarbeidere og gjester. Situasjonen er ukjent for oss alle, med raske endringer og pålegg fra myndighetene som vi følger nøye. Alt dette vil få en negativ effekt på SkiStars helårsresultat. I hvilken utstrekning er ikke analysert ennå. En viktig faktor å ta hensyn til er at en stor del av vintersesongen er bak oss. SkiStar tar grep for å tilpasse virksomheten til rådende situasjon. Alt dette gjør at vi for øyeblikket vurderer det som vanskelig å kommentere bookingsituasjonen.

Tross det, kan vi i skyggen av uvissheten, summere et sterkt første halvår. Sesongen begynte rekordtidlig med kulde og snø, fantastiske skiforhold i juleuka, etterfulgt av mildere vær nyttårshelga. Kvartalet, som blant annet omfatter store deler av vinterferieukene, summerer opp ytterligere et bra halvårsresultat, der kjernevirksomheten står veldig sterkt med en økning av SkiPass-salget med 91 MSEK (11 prosent) sammenliknet med foregående år.

Våre øvrige forretningsområder koblet til vår kjernevirksomhet har vekst. Spesielt gledelig er det at våre sportsbutikker vokser med 19 prosent og har økt lønnsomhet. På nett har sportsbutikken en vekst på 43 prosent.

Vi har betydelig lavere gevinst i vår eiendomsutviklings- og exploateringsvirksomhet, 71 MSEK (143). Først og fremst skyldes det at vi hadde to veldig store prosjekt som ble realisert under første kvartal 2018/19. Prosjekter som totalt ga en gevinst på 90 MSEK. Det gjør at vi i 2019/20 ikke vil nå samme høye nivå som i 2018/19, men gevinster fra dette forretningsområdet vil fortsatt utgjøre en betydelig andel av vårt resultat også dette året.

Tross den rådende situasjon er det selvfølgelig gledelig å kunne presentere det beste halvårsresultatet (før skatt) noensinne.

Engasjementet for SkiStars kundeklubb, MySkiStar, er fortsatt økende, og det er veldig gledelig. Antall registrerte medlemmer nærmer seg 970.000, en økning på 12 prosent sammenliknet med foregående år.

Den nye regnskapsstandarden for leasing, IFRS16, som erstatter IAS17, får en relativ stor effekt for SkiStar. Vi har mange lange leasingavtaler, blant annet for markleie, som med den nye tilpasningen vises som gjeld i balanseregnskapet. Som en effekt av dette stiger våre aktiva etter første halvår med 742 MSEK, som igjen svekker vår soliditet med seks prosentenheter. Flere detaljer rundt effekten av IFRS16 finnes på side 16 i rapporten.

Jeg ser med stor spenning, nysgjerrighet og ydmykhet fram imot oppdraget som administrerende direktør og konsernsjef for SkiStar!

Stefan Sjöstrand

Administrerende direktør

Halvårsrapport

September 2019 – februar 2020

SALGSREKORD OG FINE FORUTSETNINGER FØRSTE HALVÅR, UTFORDRENDE AVSLUTNING VENTER

Andre kvartal

• Nettoomsetningen for andre kvartal økte med 173 MSEK, 12 prosent, til 1 604 MSEK (1 431) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt for andre kvartal økte med 87 MSEK, 16 prosent, til 642 MSEK (555) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje gikk opp til 8:04 SEK (6:95), en økning på 16 prosent.

Første halvår

• Nettoomsetningen første halvår økte med 97 MSEK, 6 prosent, til 1 725 MSEK (1 628) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat etter skatt første halvår minsket med 13 MSEK, -3 prosent, til 397 MSEK (410) sammenliknet med foregående år.
  • Resultat per aksje endte på 5:01 SEK (5:22), en nedgang på 4 prosent.

Vesentlige hendelser etter perioden

• 12.03.2020: På grunn av kommunale vedtak i Norge i forbindelse med det nye koronaviruset måtte SkiStar umiddelbart stenge skianleggene i Hemsedal og Trysil. Disse vedtakene vil få en negativ effekt på SkiStars helårsresultat. I hvilken utstrekning er ikke analysert ennå. En viktig faktor å ta hensyn til er at store deler av vintersesongen har passert. SkiStar tar nødvendige grep for å tilpasse virksomheten til rådende situasjon.

Ytterligere informasjon gis av:

Stefan Sjöstrand, adm. dir., tel +46 (0) 280 880 80

Dette er informasjon som SkiStar AB er pålagt å offentliggjøre i henhold til EUs forskrift om markedsmisbruk og verdipapirloven. Informasjonen er gitt gjennom kontaktpersonens sekretariat for offentliggjøring 18. mars 2020 klokken 07.30 CET.

SkiStar AB (publ) er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment. Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 50 %, i Norge 31 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.