SkiStar AB: Økt interesse for sommerferie på fjellet

SkiStar AB: Økt interesse for sommerferie på fjellet

Tid sammen og en aktiv ferie med hele familien lokker stadig flere gjester til den norske og svenske fjellheimen, også sommerstid. Her trekker et stort utvalg av aktiviteter i form av heisbasert sykling, vandring, spennende eventer og utfordrende konkurranser for alle nivå.

Forrige sommer innebar all time high for sommerkortene i både Sälen og Åre. Noe som tyder på en økt interesse for aktiv ferie i fjellet med heisbasert sykling og vandring som en naturlig del av besøket. Nye undersøkelser innen reiselivsforskning viser nå til ytterligere økning i interessen for aktiv fjellferie i fremtiden.  Spesielt tror man på økning innen terrengsykling, downhillsykling, kortere vandring (1-3 timer og dagsturer,) samt multisport og konkurranser*.

- Når vi spurte folk flest om hvilke aktiviteter de tror vil øke mest de nærmeste 10 årene, så tror mange på terrengsykling og kortere vandreturer. Mange tror også på en økning innen ulike typer av eventer og konkurranser til fjells, sier Sandra Wall-Reinius, en av forskerne bak Etours nye rapport om besøk og gjester i de svenske fjellene.

- Tidligere forskning har også vist at sommergjester i fjellet i økt utstrekning søker komfort og muligheten til å kunne kombinere ulike aktiviteter med for eksempel flott overnatting og gastronomiske opplevelser, sier Maria Lexhagen, forsker ved Etour.

- Vi deler inntrykket av at interessen for akkurat denne typen ferie, som den svenske og norske fjellverdenen har å tilby på sommeren, er økende. Vårt utvalg av aktiviteter med sykling, vandring og multisportarrangement ligger helt på linje med det som nevnes som mest populært, og der interessen forventes å øke i fremtiden, sier Linda Wasell, informasjonsansvarlig på SkiStar.

Hemsedals vakre natur byr på fantastisk vandring, fiske og sykling. Hele 41 merkede og graderte turstier i dal og fjellterreng sikrer flotte vandremuligheter for alle nivå og aldre. Hemsedal har også rundt 225 km merkede sykkelruter, samt 3 heftige downhill-løyper i Hemsedal Bikepark. I Hemsedal Skisenter går sommeråpen heis daglig fra 27. juni og tar syklister og turvandrer opp til toppen på 1100 m.o.h. I Hemsedal satses det også på sykkelcamper for både stisykling og downhill, og i september er det tid for Aim Challenge og Norges Cup i downhillsykling. Hemsedal byr også på kulturelle arrangementer i sommer, som Stølsrock 28. juni og Fauskivalen 22. – 23. august.

Trysil kan for første gang tilby sommeråpen heis. Heisen Fjellekspressen går hver lørdag fra 21. juni til 11. oktober. Vi tilbyr et godt utvalg for stisyklister og har også bygget en sykkelpark rett utenfor dørene på Radisson Blu Resort Trysil. På hotellet finner du badeland med surfebølge, bowling og selvsagt god mat og drikke. I tillegg har vi Fjellrunden rundt Trysilfjellet som er godt tilrettelagt for både syklister og vandrere. Det skjer mye i Trysil også om sommeren. Vi byr på blant annet Trysil Rittet 4. – 6. juli, NM i Elgskyting 13. – 20. juli, Trysilrypa 5. – 7. september og Familiehelga 12. – 14. september.

Åre dro i gang sommersesongen allerede på Sveriges nasjonaldag 6. juni, med Sommar Test och Fest. Den 20. juni åpnet Åre Bike Park for sesongen, og under høysesongsukene finnes det ekstra mye å gjøre med gjesteaktiviteter og konkurranser rundt VM6:an og VM:8an. For nybegynnere, eller for de som vil pusse på teknikken, anbefales Åre Bike Guides som går ut fra SkiStarshop Åre Torg. Andre store sommerhendelser er Åre Extreme Challenge 28. juni, Girls Only Downhill Camp med Inspire Us 27. – 29. juni, Åre Bike Festival 2. – 6. juli og nyheten Åre Mountain Festival 6. – 10. august.

I Sälen satser man på sykling for alle aldre og nivåer. Foruten downhillsyklingen i Sälen Bike Park har Sälen 108 km med merkede terrengsykkelruter og 160 km merkede landeveisruter. I sommer tilrettelegges det også for et vell av treningscamper og konkurranser som sykkelleir, Springtime Travel Training Camp og multisportkonkurransen Aim Challenge. Selvsagt blir det gjensyn med populære CykelVasan 14. – 17. august, som byr på sykkelfest uten sidestykke. I år kommer samme klassiske etappe mellom Sälen og Mora også som løp, når historiens aller første UltraVasa går av stabelen den 23. august. Utover dette bys det på lett tilgjengelig fjellvandring for hele familien og mange aktiviteter på Experium.

*”Besök och besökare i fjällen, report 2014:3”, Etour vid Mittuniversitetet.

For mer informasjon:SkiStars Pressetjenste
press@skistar.com
+46 280 841 60

SkiStar AB (publ), hvis B-aksjer er noterte på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, eier og driver skianlegg på alpindestinasjonene Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige samt Hemsedal og Trysil i Norge, samt Hammarbybacken i Stockholm. Markedsandelen er i Sverige 49 %, i Norge 28 % og totalt i Skandinavia 39 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Øvrige virksomheter er losjiformidling, skiskole og skiutleie.