SkiStar AB: Snart sesongstart i Trysil og Hemsedal

SkiStar AB: Snart sesongstart i Trysil og Hemsedal

Snøkanonene går for fullt i Trysil og Hemsedal. Norges to største skianlegg tar sikte på sesongåpning fredag 1. november.

Snøkanonene går for fullt i Hemsedal
Hemsedal Skisenter er nå godt i gang med snøproduksjonen og jobber nå mot sesongåpning fredag 1. november. Temperaturen midt i anlegget (1100 moh) ligger nå på -5 grader, noe som er perfekt for kunstsnøproduksjonen. Snøkanonene går i de prioriterte bakkene, som er Hemsedalløypa, Blåparken, Hallinghovdløypa (Fjellheisen) og Hamarløypa, samt deler av Turisten og i deler av barneområdet.

- Vi legger nå full trøkk på snøproduksjonen. Holder kulde seg fremover åpner Hemsedal Skisenter som planlagt fredag 1. november, sier driftssjef Tobias Putner i SkiStar Hemsedal. Det er også meldt snø på sør-østlig vindretning denne uka. Det betyr ofte mer snø enn det som faktisk meldes, og er et kjært tilskudd til kunstsnøen vi legger.

Snøen laver ned i Trysil
Trysil ligger godt an i forhold til sesongåpning 1. november. Kulden de siste dagene, med temperaturer ned mot minus 10 grader, er ideelt vær for snøproduksjon. Så langt er det lagt bra med snø i løype 15, 28, i barneområdet Eventyr og i halve 63 i Høgegga.

Snø- og bakkenasvarlig i Skistar Trysil, Wegard Matsson, er optimist med tanke på sesongstart fredag 1. november.

- Nå er det meldt mildere vær noen dager, men til helga skal kulden komme tilbake. Og det er nok kuldegrader det handler om. Dess lavere temperatur, dess mer snø klarer vi å lage. Vi krysser fingrene for kalde dager og fullt øs på snøanlegget, sier han.

Utbedret snøanlegg sikrer Hemsedal och Trysil en tidlig sesongstart
SkiStar Hemsedal har kunstsnøanlegg i 25 km med løyper, noe som tilsvarer 57 % av skianleggets løypenett. I løpet av sommer- og høstsesongen 2013 vil store deler av dette anlegget bli underlagt en oppgradering og effektivisering som blant annet gjør anlegget bedre tilpasset snøproduksjon på høyere lufttemperaturer. Dette gjør at produksjonen kan starte opp på et tidligere tidspunkt og at mer snø kan produseres på typiske høsttemperaturer. Oppgraderingen vil også effektivisere anlegget på en slik måte at flere punkter, eller snøkanoner, kan være i drift på samme tid. Resultatet blir en raskere snølegging og tidlig åpning av flere bakker i forsesongen. Oppgraderingen vil ha en miljømessig side med bruk av mindre luft og lavere strømforbruk.

Trysil har investert i sju nye snøkanoner denne vinteren. Kanoner som øker kapasiteten og sørger for en mer effektiv snøproduksjon.

- Vi gjør alt vi kan for å åpne så tidlig som mulig, og det er ingen tvil om at gleder oss til å komme i gang med sesongen, sier Wegard Matsson.

SkiStar AB (publ), hvis B-aksjer er noterte på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, eier og driver skianlegg på alpindestinasjonene Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige samt Hemsedal og Trysil i Norge, samt Hammarbybacken i Stockholm. Markedsandelen er i Sverige 50 %, i Norge 29 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Øvrige virksomheter er losjiformidling, skiskole og skiutleie.