SkiStar Hemsedal: Aim Challenge og NC i utforsykling i Hemsedal

SkiStar Hemsedal: Aim Challenge og NC i utforsykling i Hemsedal

Multisportutøvere og utforsyklister samles i Hemsedal til helgen for deltakelse i Aim Challenge og Norges Cup i utforsyklingen. Aim Challenge arrangeres for 10. gang lørdag 7. september, mens Norges Cup i utforsykling avholdes for aller første gang i Hemsedal Skisenter søndag 8. september.

Aim Challenge - 10 år med multisportmoro i Hemsedal!
Historiens første Aim Challenge, eller Hemsedal Challenge som konkurransen het den gang, samlet 75 spente lag til start i Hemsedal. Siden den gang har konkurransen vokst til å bli den største av sitt slag i Norge og hadde i fjor 250 startende 2-manns lag. I år ventes ny deltakerrekord, og spesielt antallet svenske deltakere øker etter at arrangør tok med seg Aim Challenge konseptet over grensene til i Lindvallen i Sälen i 2009.

- Aim markerer nå 10 år i Hemsedal, og det skal vi feire, sier daglig leder i Aim Challenge Lisa Nordlind. Vi lover at deltakerne skal merke at i år jubilerer vi, med flere overraskelser i løypa og ekstra mange bemannede kontrollposter under konkurransen. I god Aim Challenge ånd røper vi selvfølgelig ikke mer. Det skal oppleves! I tillegg ser det ut til å bli deltakerrekord igjen i år. Det er fantastisk moro at konkurransen fortsetter å vokse, år etter år. Både mosjonister og profesjonelle multisportere har en flott dag under Aim Challenge, og vi er fantastisk glede og stolte over at vi har funnet et konsept som passer for alle, avslutter Nordlind.

Aim Challenge er en konkurranse som passer for alle nivå. Både vanlige mosjonister og profesjonelle multisportutøvere står side om side på startstreken. Aim Challenge benytter konkurranseformen gafling, som blant annet er vanlig innen orientering for å spre utøverne. Lagene samler poster i vilkårlig rekkefølge, i det tempoet som passer laget best. Det er utlagt 60 poster rundt i Hemsedal, og i løpet av 6 timer skal lagene sykle, løpe, gå, padle, svømme og rappellere seg til de ulike postene. Siden alle 60 postene ikke kan nås i løpet av timene man har til rådighet, må lagene legge beste mulig strategi for å få samlet flest mulig poeng. Postene gir alt fra 1,5 til 20 poeng, men ingen poster er obligatoriske. Lagene velger poster ut fra eget ønske og fysisk nivå.
Mer informasjon og påmelding på Aim Challenge.

Norgescup i utforsykling søndag 8. september
Søndag 8. september kan du oppleve noen av Norges beste på 2 hjul under Norges Cup i utforsykling i Hemsedal Skisenter. Konkurransen arrangeres av sykkelgruppa i Hemsedal IL og er sesongens femte og siste Norge Cup for utforsyklistene. Konkurransen har klasser for damer og herrer fra 10 år og opp til veteran. Elitesyklistene vil også delta under konkurransen.

Løypa som benyttes er helt ny for anledningen. Starten går nedenfor Fjellkafeen, ca 1100 meter over havet. Traseen er på drøyt 2 km og byr på til sammen 450 høydemeter med hopp, doseringer og svært luftige «north shores». Norges Cupen blir garantert en heftig opplevelse for både deltakere og publikum!

Lisa Nordlind
Daglig leder Aim Challenge
Mail: lisa@aimchallenge.com
Telefon +47 938 40 755

Kenneth Larsen
Marknad- & Eventansvarig SkiStar Hemsedal
Mail: kenneth@skistar.com
Mobil: +47 928 44 640

Kort om Hemsedal:
Hemsedal er en av Skandinavias største og mest populære skidestinasjoner og kalles gjerne for ”de skandinaviske alper”. Med sin nordlige, høye beliggenhet på 625-1920 meter over havet er Hemsedal en snørik og snøsikker skidestinasjon med en lang sesong, og let tilgjengelig beliggenhet mellom Norges to største byder, Oslo og Bergen. Hemsedal byr på masse herlig snowboard- og skiopplevelser med 52 velpreppede bakker, 24 heiser, 5 terrengparker og Norges største barneområde. I Hemsedal trivs erfarne skikjørere så vel som nybegynnere, unge som gamle, hvor alle kan finne sin favorittbakke.

SkiStar AB (publ), hvis B-aksjer er noterte på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, eier og driver skianlegg på alpindestinasjonene Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige samt Hemsedal og Trysil i Norge, samt Hammarbybacken i Stockholm. Markedsandelen er i Sverige 50 %, i Norge 29 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Øvrige virksomheter er losjiformidling, skiskole og skiutleie.