SkiStar Hemsedal: Er dette årets villeste påskerenn?

SkiStar Hemsedal: Er dette årets villeste påskerenn?

Det er lite som slår påsken i fjellet. Vårskikjøringen kan innledes med stappfulle eventkalendere i de store skianleggene – og selvfølgelig tilhørende påskeskirenn.

Et av påskens største arrangementer, og muligens største trekkplaster, er det spektakulære påskerennet, Ralley to The Valley, i Hemsedal. Det kan forventes å se flere store OL-navn oppstilt på startstreken.

I fjor var blant andre Petter Northug Jr. og PK Hunder med, og vi håper jo på å få med oss noen store navn i år også. Det er klart det gjør rennet litt mer spennende når Ola Nordmann plutselig får muligheten til å slå skikjørere i verdensklasse, sier Kennet Larsen som er markedssjef i Skistar Norge og legger til: − For i dette rennet har man faktisk en reell sjanse, og det er det som er så morsomt, både for deltakerne og publikum.

I fjor samlet hele 8 000 tilskuere seg for å se på de til sammen 350 deltakerne som kjempet om å komme seg fortest ned fjellet. For reglene er enkle – førstemann ned vinner premien.

10 000 kroner i premie
Hvem som helst over 15 år kan melde seg på rennet. Man velger selv om man vil kjøre ski, snowboard – eller noe annet. Det kåres en vinner i klassen for ski og en i klassen for snowboard, som hver får 10 000 kroner. Alle som deltar har dessuten mulighet til å vinne samme beløp i tilfeldig trekning etter rennet.

Etter at heisene er stengt for dagen, går startskuddet. Utøverne må da løpe 100 meter opp til skisenterets høyeste punkt, 1450 meter over havet for å finne egne ski eller snowboard. Deretter er det bare å kaste seg utfor løypa og komme seg så raskt som mulig ned fra fjellet.

Begynner å fylles opp
Påskeferien er høysesong på fjellet. De stedene som er godt tilrettelagt for både alpint og langrenn, og samtidig tilbyr påskeaktiviteter for store og små, begynner allerede å merke trøkket. Selv om påsken faller sent i år, skremmer ikke det de norske påsketuristene, som allerede har begynt å booke seg inn.

Turister som skal til fjells i påsken blir anbefalt å være ute i god tid. Som regel følger sen booking med sen påske, men i år ser det ut til at dette kan bli et unntak. Til tross for at årets påske kommer sent, kan Hemsedal Skisenter informere om flere bookinger nå enn på samme tidspunkt i fjor.

Vi har fått veldig mye snø i år, i terrenget ligger det over to meter. Dette lover bra for en fantastisk påske med sikre snøforhold og forhåpentligvis mengder med sol, sier Larsen.

Om påskerennet:
Ralley to the Valley går av stabelen lørdag 19. april kl. 17.00 i Hemsedal Skisenter.Påskerennet blir arrangert i sann tro med tidligere tradisjoner. Det første påskerennet som ble arrangert i Hemsedal var i allerede i 1970. Etter en liten periodes opphold, skal nå Ralley to the Valley føre
disse tradisjonene videre årlig.

Løypa går fra toppen av Totten 2, ned til Fjellheisen og ned Dorte-løypa, før man fortsetter videre ned Turistløypa. Målet er Skistua nederst i bakken.

Kennet Larsen, markedssjef i Skistar Norge
E-post kenneth@skistar.com
Telefon 928 44 640.

Sjekk også skistar.com/hemsedal.

SkiStar AB (publ), hvis B-aksjer er noterte på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, eier og driver skianlegg på alpindestinasjonene Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige samt Hemsedal og Trysil i Norge, samt Hammarbybacken i Stockholm. Markedsandelen er i Sverige 50 %, i Norge 29 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Øvrige virksomheter er losjiformidling, skiskole og skiutleie.

Kort om Hemsedal:
Hemsedal er en av Skandinavias største og mest populære skidestinasjoner og kalles gjerne for ”de skandinaviske alper”. Med sin nordlige, høye beliggenhet på 625-1920 meter over havet er Hemsedal en snørik og snøsikker skidestinasjon med en lang sesong, og let tilgjengelig beliggenhet mellom Norges to største byder, Oslo og Bergen. Hemsedal byr på masse herlig snowboard- og skiopplevelser med 52 velpreppede bakker, 24 heiser, 5 terrengparker og Norges største barneområde. I Hemsedal trivs erfarne skikjørere så vel som nybegynnere, unge som gamle, hvor alle kan finne sin favorittbakke.