SkiStar Sälen presenterer nyheter for vinteren 2022/23: – Nytt barneområde med tallerkenheis, forbedret snøproduksjon og bærekraftige fjellopplevelser

Vinteren 2022/23 i Sälen byr på mange spennende nyheter, som ny tallerkenheis og nytt barneområde i Lindvallen, nye langrennsløyper på fjellet, bedre tilgang til snø gjennom forbedret snøproduksjon og ny, forbedret belysning. I tillegg introduseres en splitter ny langrennscamp med Charlotte Kalla.

– Jeg er utrolig stolt over at vi i vinter klarte å presentere så mange gode nyheter, ikke minst den store investeringen vi gjorde for å forbedre snøproduksjonen takket være det nye vannmagasinet i Hundfjället og flere, mer effektive snøproduksjonssystemer. Endelig har vi muligheten til å snøsikre flere bakker, slik at våre gjester kan nyte alt vi har å tilby og ta med seg enda flere minneverdige fjellopplevelser fra Sälen, Nord-Europas største alpine skidestinasjon, sier Tomas Berg, destinasjonssjef for SkiStar Sälen.

Utvalgte nyheter og utbedringer i SkiStar Sälens skiområde og nye produkter:

- Det bygges et stort vannmagasin ved Väggendalen i Hundfjället. Det skal gi større tilførsel av vann til snøproduksjonsanlegget vårt, noe som gjør at vi kan kjøre flere snøkanoner samtidig og også bidrar til mindre påvirkning på vannkildene som forsyner oss med vann. Takket være dette vil snøproduksjonskapasiteten i skiområdet etterhvert tredobles.

- I Lindvallen, Sälen får vi ny tallerkenheis og nytt barneområde i Timmerbyn, noe som gir bedre ski-in ski-out for alle hytter i området

- Snøproduksjonsanlegget er forsterket med flere snøkanoner flere steder for å sikre tidligere åpning av flere skiområder:

• Trollbäcktorget i Hundfjället, både i bakke 22 og på selve torget
    • Turen fra West Express-toppen ned til Trollskogen
    • Transportheiser mellom Hundfjället og Tandådalen
    • Bakke 1 i Tandådalen får snøkanoner slik at du enkelt kommer deg til og fra parkeringsplassen på ski
    • Gustavbacken 29 i Lindvallen er utstyrt med nye viftekanoner med bedre kastelengde og vinkler, som gjør det lettere å åpne hele Gustavbakkens bredde ved sesongstart
    • Skiløyper mellom Experiumtorget og Söderåstorget får nytt snøproduksjonssystem, som gir bedre ski-in ski-out muligheter i området
    • Heis L27 og bakke 39 ved Sälfjällstorget i Lindvallen, som tidligere kun hadde natursnø, sikrer vi nå med nytt snøsystem

– Vi fortsetter utskiftingen av gammel belysning med LED-belysning i skiområdet, som er en viktig del av vårt arbeid med energieffektivisering

– Ny belysning fra Experiumtorget til Söderåstorget, som gjør at du kan kjøre ski-in ski-out frem til klokken 18.00 på en praktisk måte om du bor i Söderåsen, Timmerby Village eller Timmerbyn

Langrenn:

Nye langrennsløyper på fjellet i Lindvallen fra uke syv: kjøp enkeltturer for heisen opp og ned, så kommer du deg enkelt til og fra sporene. Nøyaktig trasé er under utvikling. Siste nytt kommer i SkiStars App.

SkiStar XC Arena: Her er det en videreutvikling av langrennsproduktet for å kunne åpne enda tidligere, planen er å lage flere snødepoter for enkelt å få ut snø i langrennsløypene i Lindvallen.

Flere nye flyruter til Scandinavian Mountains Airport:

Denne vinteren blir det totalt åtte direkteruter til flyplassen, tre innenlands i Sverige, én fra Tyskland, to fra Nederland og to fra Danmark:

• København og Aalborg med SAS (22/12-12/3)
    • Groningen BBI Travel og Amsterdam BBI Travel
    • Lübeck med Lübeck Air (28/1-8/4)
    • Bromma og Ängelholm med BRA (22/12-10/4)
    • Malmö med BRA (6/1-10/4)

SkiStarshop Concept Store har flyttet til nye lokaler

SkiStarshop Concept Store har flyttet fra Sälfjällstorget og inn i helt nye lokaler i shoppingområdet i Lindvallen. Med den nye plasseringen har gjesten også enda bedre direkte tilgang til XC-arenaen om vinteren.

SkiStar Youth Camp av Charlotte Kalla

I løpet av tre dager i desember inspirerer og utvikler Charlotte Kalla og teamet hennes unge langrennsløpere innen langrenn, motivasjon og ernæring i Sälen. Treningsøkter og forelesninger er ispedd morsomme aktiviteter, utfordringer og sosialt samvær. Trener og leder er Charlotte Kalla sammen med sitt tidligere treningsteam Magnus Ingesson (Charlottes trener), Patrik Ingesson (Charlottes klubbsjef), Emma Lindblom (Charlottes kostholdsveileder) Thomas Nilsson (Charlottes psykolog). Les mer

Mer info om alle vinterens aktiviteter i Sälen.

Bærekraftige fjellopplevelser

Gjenvinning og utleie

Satsingen på enda mer bærekraftige destinasjoner fortsetter og den store nyheten er at SkiStar begynner å selge brukte ski via skistarshop.com fra eget lager samt brukte klær i samarbeid med Circulate via SkiStarshop Concept Store i Lindvallen. I tillegg testes utleie av skiklær på SkistarShop på SkiStar Lodge Hundfjället og via SkiStars gruppe- og konferansebooking i Sälen. En annen nyhet er de ubemannede SkiStarshoppene på de svenske destinasjonene som vil være åpne 24 timer i døgnet. Ved hjelp av appen får du tilgang til butikken og kan kjøpe et utvalg av produkter.

Bærekraftig reise

For de som reiser med elbil vil mobile ladestasjoner være tilgjengelig på strategiske lokasjoner på vei til destinasjonene i høysesongen. I fjor ble det installert over 150 nye ladestolper for elbiler og i år er planen å doble kapasiteten hovedsakelig på SkiStars parkeringsplasser og ved byggeprosjektene som SkiStar er involvert i, for eksempel Fjellnest i Hemsedal, Sadeln i Åre og Timmerbyn i Sälen. Nytt for i år er at SkiStar er først ute med å bruke en rekke elektriske snøscootere i drift i Sverige, som et ledd i å redusere utslipp. I skianleggene er en stor del av belysningen erstattet av LED-lamper.

Bedre digitale opplevelser

Det blir flere forbedringer i SkiStars app; for eksempel blir det enklere å nå kundeservice og enklere å betale ditt SkiPass. Vipps-betaling lanseres for norske kunder. I tillegg blir det enklere å betale med Swish i Sverige.

Nyheter på alle SkiStars destinasjoner

Nyheter hos SkiStar Hemsedal

Nyheter hos SkiStar Trysil

Nyheter hos SkiStar Åre

Nyheter hos SkiStar Vemdalen

Tidligere publiserte nyheter for kommende vinter:

Nytt skidområde i Vemdalen:

Nye abonnementet SkiStar All Year:

Jesper Tjäder SkiStar-ambassadør:

Nytt samarbeid med Kjell & co:

For spørsmål fra media, ta gjerne kontakt med:

Hege Ousland – PR og kommunikasjon SkiStar Norge – hege.ousland@skistar.com – 906 76 417

Pressebilder finnes på SkiStars presseweb

Samt på SkiStars Flickr-konto

SkiStar AB (publ) er et selskap med virksomhet innen fjellturisme og er notert på Nasdaq Stockholm, Mid Cap -segmentet. Konsernet eier og driver fjellanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, Sälen, Vemdalen, Åre samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige. Virksomheten er delt inn i tre segmenter; Drift av skianlegg, Eiendomsutvikling- og forvaltning, og Hotelldrift.

Som den ledende feriearrangøren for Skandinavia er SkiStars forretningskonsept å skape minneverdige fjellopplevelser, utvikle bærekraftige reisemål, tilby overnatting, aktiviteter, produkter og tjenester av høyeste kvalitet med våre gjester i fokus. For mer informasjon, besøk www.skistar.com/en/corporate