Gudrun Sanaker Lohne, destinasjonssjef i SkiStar Trysil, planlegger sesongåpning i sykkeleldoradoet Gullia i Trysil Bike Arena allerede 18. mai.

SkiStar Trysil avslutter en fantastisk skisesong med et rekordstort antall elever i skiskolen og ønsker sykkelsesongen velkommen

Etter nesten 160 dager med skikjøring avsluttet SkiStar en minnerik vintersesong i Trysil sist søndag. Nå rigges vinteren ned og sommeren opp. Trysil er som mange vet ledende i Skandinavia på stisykling, og planlegger sesongåpning i sykkeleldoradoet Gullia i Trysil Bike Arena og klatreparken Høyt & lavt allerede 18. mai. Radisson Blu Resort Trysil som ligger midt i aktivitetsområdet, bare et steinkast fra alle sommerens aktiviteter, åpner 24. mai.

Denne helgen markerte avslutningen på vintersesongen med strålende forhold og en imponerende tilstrømning av gjester til Trysilfjellet. Under den andre utgaven av WinterEnd var hele fjellet åpent, været var upåklagelig, og begge våre norske ambassadører, Helene Olafsen og Birk Ruud, bidro til å sette sitt preg på arrangementet. Vintersesongen i Trysil ble bra på alle vis. Snøen kom tidlig og det har vært jevnlige påfyll hele sesongen. Da heisene stengte søndag 21. april viste målepinnen fortsatt over en meter snø i terrenget ved Skihytta.

- En fantastisk vintersesong er over og det er alltid litt vemodig, men du verden hvor mange fine dager vi kan se tilbake på. Vi åpnet skianlegget 17. november, var ferdig med snøproduksjonen i god tid før jul og har kunnet tilby våre gjester fine forhold hele vinteren. En stor takk til alle våre gjester som besøkte oss, våre ansatte som hele tiden forsøker å yte det lille ekstra og våre samarbeidspartnere som bidrar til gode gjesteopplevelser, sier Gudrun Sanaker Lohne, destinasjonssjef i SkiStar Trysil.

SkiStar Guides, som er skiskolen i Trysil, gir en fin pekepinn på hvordan vinteren har vært. Skiskolen økte antall elever med nesten 4.000 og endte på i underkant av 28.000 elever som er på sitt høyeste noensinne. Trysil har i særklasse Norges største skiskole og økningen kommer først og fremst fra utlandet.

- En stor andel av våre gjester kommer fra utlandet, først og fremst fra Danmark og Sverige, men vi ser også en fin økning av skigjester fra England, Tyskland og Nederland. Og for veldig mange av disse er skiskolen en viktig del av skiferien. Oppsummert har det vært en veldig fin vinter. Nå forbereder vi oss til sommersesongen, som vi også tror blir veldig bra. Vi har masse fine aktiviteter å tilby. Stisykling er nevnt, men vi har også vår Eventyrarena med attraksjoner som Mountain Coaster, Tubing og elektriske mini-karts. På Trysilelva tilbyr vi rafting, vi har en flott klatrepark, en anerkjent golfbane og ikke minst nydelige fjell som innbyr til familievennlige fjellturer, sier Sanaker Lohne.

Sesongåpning for sykkelheisen Fjellekspressen og de heisbaserte sykkelstiene er under terrengsykkelfestivalen Utflukt torsdag 20. juni. Eventyrarenaen åpner dagen etter. Høyfjellshotellet SkiStar Lodge i Fageråsen åpner 21. juni for sommeren.

Utviklingen av stisykkeltilbudet i Trysil Bike Arena fortsetter. I sommer er det planlagt nye heisbaserte sykkelstier og ved SkiStar Lodge i Fageråsen ferdigstilles sykkelstier som gjør at området henger sammen med Fjellrunden.

- I sommer skal vi også feire at det er ti år siden vi bygde de første stiene i Trysil Bike Arena. I fjor sommer ble det registrert godt over 400.000 sykkelturer i anlegget, det håper vi å slå i jubileumssesongen. Antall sykkelturer viser også den fine utviklingen stisykling har hatt i Trysil, som er vårt største sommerprodukt, og en kjempefin aktivitet for hele familien, sier Sanaker Lohne. Hun minner om at sommeren også byr på en rekke fine arrangementer, som blant annet nevnte Utflukt (20.-23. juni), Terrengsykkelcamp for ungdom (23.-28. juni), nyheten 262 Scandinavian Mountains Gravel Route (27.-30. juni), Järv Eventyr (29.agust-1. september), B-Rage Sessions (30. august – 1. september), Trysilrypa (5.-8. september), Trysil Enduro (14.-15. september) og iChallenge (19.-22. september).