Heis i Trysil

Trygg sesongåpning på SkiStars destinasjoner

I snart to uker har heisene gått i Hemsedal og Trysil. På grunn av koronapandemien har skianleggene iverksatt en rekke trygghetstiltak, og erfaringene så langt er veldig positive. Skigjestene viser hensyn i heiskøene, skileiene, butikkene og på serveringsstedene. Stort sett alle følger de tiltak og anbefalinger som er innført. Tiltak som skal gjøre skidagen trygg for alle.

Hemsedal og Trysil sesongåpnet fredag 11. desember og nå er alle SkiStars destinasjoner i Norge og Sverige i gang med vintersesongen. Mange har allerede tatt sine første svinger og trafikken har vært god. Litt færre enn normalt i enkelte anlegg, mens andre har opplevd omtrent normal trafikkflyt sammenliknet med forrige sesong. I heiskøene er det en stavlengdes avstand som gjelder, i stolheisene kan familie og reisefølge fylle hele stolen, mens de som kjører alene skal ha et ledig stolsete mellom seg. Avstandsreglene gjør at heiskøene kan oppfattes som lengre enn vanlig, men det er gledelig å se at reglene respekteres.

I Hemsedal har det vært en meget bra sesongåpning, med mye snø og bra flyt i skianlegget. Destinasjonssjef, Andreas Smith-Erichsen, i SkiStar Hemsedal, er godt fornøyd, både med trafikken og hvordan gjestene håndterer de nye trygghetstiltakene.

- Først og fremst vil jeg takke alle skigjestene våre som følger de råd og anbefalinger som er gitt for å gjøre skidagen trygg for alle. Ja, heiskøene blir lengre i og med redusert kapasitet i stolheisene og at alle oppfordres til å holde en stavlengdes avstand, men alle forstår at tiltakene er nødvendige og innretter seg deretter. Som sagt, en stor takk til alle som holder avstand og respekterer skianleggenes trygghetstiltak, sier Andreas Smith-Erichsen.

Alle SkiStars gjester oppfordres til å bestille SkiPass, skiskole og skileie i forkant gjennom SkiStar-appen eller via hjemmesiden skistar.com. Oppfordringen er et tiltak for å redusere køer og gjøre det enklere for gjestene å holde avstand. I noen av SkiStars anlegg utvides også åpningstidene slik at gjestene bedre kan planlegge skidagen og unngå trengsel.

I Trysil er erfaringene etter nesten to ukers drift de samme som i Hemsedal. Skigjestene holder avstand, både i køer og i stolheiser. Destinasjonssjef, Helge Bonden, i SkiStar Trysil, understreker at det å kjøre på ski og være ute i frisk luft, ifølge folkehelsemyndighetene, innebærer svært liten smitterisiko.

- Vi tar ansvar for å gjøre det trygt å ferdes i våre skianlegg, men til sjuende og sist er det hver enkelts ansvar å holde avstand og følge de anbefalinger som er gitt. Vi må hjelpe hverandre slik at skidagen blir trygg for alle. Husk at alpin skikjøring er en kontaktfri aktivitet som er bra for kropp og sjel, nå ser vi fram til en fin julefeiring og gode dager i bakken, sier Helge Bonden.

Som et ekstra forsiktighetstiltak under jul og nyttår er det innført påbud om munnbind i Hemsedal kommune og en anbefaling om bruk av munnbind i Trysil kommune. Påbudet og anbefalingen gjelder der det er vanskelig å holde en meters avstand, som innendørs i butikker, når du beveger deg i en restaurant og andre offentlige steder. Påbudet og anbefalingen gjelder for eksempel ikke utendørs i skibakken, heiskøer med riktig avstand og i stolheiser.

Tiltak SkiStar gjennomfører som følge av covid-19:

Vi følger nasjonale retningslinjer og smittevernveileder for alpinanlegg og SkiStars smittevernveileder, og har løpende dialog med kommunelegene. Beredskap ved eventuelt smitteutbrudd er etablert under ledelse av respektive kommuner. Her er noen av våre smitteverntiltak som iverksettes.

Heis: Informasjon ved skilting at samme «familie/reisefølge/kohort» kjører sammen- Det skal være ett ledig sete mellom fremmede i stolheis. Husstandsmedlemmer og reisefølge kan kjøre sammen.- Kun 1 person på hver t-krok. Husstandsmedlemmer og reisefølge kan kjøre sammen.- Ingen singelkø

Skiutleie/shop: Riktig antall personer inne samtidig- Allmenne tiltak i forhold til smittevern med skilting, håndsprit m.m.- Ingen selvbetjening ved utlån av hjelmer og staver. Hjelmer desinfiseres etter innlevering og staver vaskes.

Skiskole: Vi har sett over samlingsplassene og fordeler gruppene litt annerledes i år slik at ikke for mange samles på samme sted.- Vi ønsker at bare en av foreldrene leverer og henter barn for å redusere antall personer.- Ta på deg varme klær når du skal i skiskolen, ikke minst for barna dine ettersom vi vil være utendørs hele tiden.- Ingen barnepass (Valles barnepass) innendørs.

SkiPass: Lading av SkiPass kan gjøres via SkiStar-app i realtid.

SkiStar-app: I SkiStar-appen kan du også se hvilke tider det er minst folk i heisene, i restaurantene i bakken, hvilke som har bordbestilling eller take-away, samt åpningstider.

Overnatting: Mange utleieenheter har digital inn- og utsjekk for å begrense folk i resepsjoner.

Skibuss: Skibuss - vi følger retningslinjer for offentlig transport (renhold, QR kode for smittesporing, bakdør)- Ingen skibuss i midtuke ved stengte grenser- Økt kapasitet skibuss helger/ferier

Varmestuer: I varmestuene er antall plasser begrenset. Forsterket tilsyn og renhold. Enkelte varmestuer er stengt. Det samme gjelder våre selvbetjente griller.

Serveringssteder: Alle restauranter er åpne- Smittevern i henhold til nasjonale retningslinjer- Utstrakt bruk av bordservering med bestilling via app- Økt kapasitet uteservering flere steder og noen nye for å kompensere for mindre kapasitet inne- Ingen afterski som tidligere – men en roligere variant med bordservering- Mer tilbud om «take away»

Alle SkiStars trygghetstiltak finner du på skistar.com/korona

Følg SkiStar Trysils og Hemsedals oppdateringer om heiser og bakker for siste nytt om status i bakkene, åpningstider m.m.

For spørsmål fra media kontakt gjerne:

Petra Hallebrant, pr- og kommunikasjonssjef i SkiStar AB, petra.hallebrant@skistar.com, +46 72 96 37332

Andreas Smith-Erichsen, destinasjonssjef SkiStar Hemsedal, ase@skistar.com, +47 911 89 053

Helge Bonden, destinasjonssjef SkiStar Trysil, helge.bonden@skistar.com, +47 992 80 005

SkiStar AB (publ) er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment. Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 53 %, i Norge 29 % og totalt i Skandinavia 43 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.