Stolheisen Fjellekspressen i Trysil åpner for syklister og turgåere 18. juni. Her er Robin von Braun på vei opp med sykkelen. Foto: Ola Matsson

​Trysil er klare til å ønske sommerturistene velkommen

I Trysil er sommeraktivitetene godt i gang. Snøen har stort sett smeltet, sykkelstiene er åpne, det klatres i klatreparken og mange har allerede gått noen runder på golfbanen. Torsdag 18. juni er det også klart for sesongstart i Fjellekspressen - sykkelheisen som tar deg opp til fjellet og den fantastiske flytstien Magic Moose. Dagen før åpner Radisson Blu Resort sommersesongen.

Stort sett alt av aktiviteter går som normalt i Trysil i sommer. I samarbeid med kommunelegen er det gjort korona-tilpasninger der det er nødvendig. Men ingen aktiviteter er innstilt. 17. juni åpner Radisson Blu Resort Trysil - hotellet som flere ganger er kåret til Norges beste skihotell og som er et perfekt utgangspunkt for en aktiv og morsom sommerferie i Trysil.

– En fordel vi har sammenliknet med byene er god plass. På fjellet, i skogen eller på elva er det enkelt å holde avstand til hverandre og overholde smittevernreglene. Trysil har utrolig mye å by på, uansett om du bare vil nyte vakker natur eller være med på noen av de mange aktivitetene. Nå gleder vi oss til å ønske sommerturistene velkommen, og ikke minst kjøre stolheis igjen, sier SkiStars konsernsjef, Stefan Sjöstrand.

Ta heisen opp for å sykle ned Magic Moose i Trysil. Foto: Ola Matsson

Trysil er størst i Norge på stisykling, og det tilrettelagte og familievennlige stisykkelanlegget i Gullia har vært åpent siden midten av mai. Nå åpner også stolheisen Fjellekspressen for sommeren og ikke minst populære Magic Moose - en sju kilometer lang flytsti som «alle» elsker.

Fjellekspressen vil de to første ukene være åpen torsdag til søndag mellom 10 og 15. Fra slutten av juni og fram til skolestart i august er Fjellekspressen åpen hver dag. Og heispass kjøper du enklest på skistar.com eller i resepsjonen på Velkomstsenteret. Sykkelutleiene på Sport Lodge’n og Sentrum Sport er åpne. Flere av restaurantene i skianlegget er åpne om sommeren også. Som blant andre Knettsetra, Sindrestua, Taste Mat & Vinhus, Café Nero og Fjellroa.

Turid Backe-Viken, salgs- og markedssjef i SkiStar Trysil, forteller at det er lagt ned en stor jobb av mange slik at Trysil på en trygg måte kan ta i mot alle sommerturistene.

– Vi håper og tror det blir en lang, fin og travel sykkelsesong i Trysil. En undersøkelse gjort av Destinasjon Trysil viser at hytteeierne planlegger å være mye mer på hytta i sommer enn de vanligvis er. Det er kanskje ingen overraskelse med tanke på reiserestriksjonene, men vi synes uansett det er veldig flott, sier Backe-Viken smilende.

I Trysil kan du oppleve mye mer enn morsom sykling. Å gå turer i fjellet er populært. De to mest populære er spektakulære Skagsvola og 1132 - toppen av Trysilfjellet. Klatreparken til Høyt & Lavt er åpen for sesongen, og Trysil Golfbane er en av Norges beste fjellbaner. Begge har åpnet for sesongen. Rafting, kanopadling, juving og godt fiske er også gode Trysil-aktiviteter som hele familien kan delta på.

Radisson Blu Resort Trysil er også veldig populært om sommeren. Hotellet har vært stengt en periode, men åpner som nevnt dørene igjen 17. juni. Restauranter, bowlinghallen og SPA-anlegget vil være åpent for alle. Badeanlegget vil på grunn av smittevernhensyn kun være åpent for hotellets gjester.

Radisson Blu Resort Trysil er et bra utgangspunkt for en aktiv sommerferie. Foto: Ola Matsson

Hemsedal, SkiStars andre norske destinasjon, er også et populært reisemål om sommeren. Vandring i fantastiske fjell, gode fiskeelver og vann, klatrepark fra Høyt & Lavt og nybygde stier for hele familien er noen av Hemsedals populære aktiviteter. Heisbasert sykling blir det dessverre ikke i sommer. Årsaken er at det bygges en ny og spektakulær flytsti i tilknytning til stolheisen Hollvin Ekspress.

Turid Backe-Viken, salgs- og markedssjef i Skistar Trysil, tel: (+47) 992 80 071

SkiStar AB (publ) er notert på Nasdaq Stockholms Mid Cap-segment. Konsernet eier og driver alpinanlegg i Hemsedal og Trysil i Norge, i Sälen, Åre og Vemdalen, samt Hammarbybacken (Stockholm) i Sverige, og St. Johann in Tirol i Østerrike. Markedsandelen i Sverige er 50 %, i Norge 31 % og totalt i Skandinavia 41 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Virksomheten deles inn i tre kjerneområder: Drift av skianlegg, infrastruktur og explotering.

SkiStar AB pressetjenste

Pressekontakt +46 280 841 60