SkiStar Trysil: Trysil har 46 bakker klare til jul

Julegjestene i Trysil kan glede seg til bra forhold i 46 bakker, og nesten 100 kilometer preparerte langrennsspor.

Like oppunder jul kan det være nervepirrende å være driftssjef i Norges største skianlegg. Men ikke i år. Snøen er kommet. 46 bakker er klare  og nesten alle heiser er er satt i drift, konstaterer driftssjef Jan Linstad i Skistar Trysil.

- Akkurat nå gleder jeg meg til jul. Ingenting er vakrere enn et hvitt fjell, ingenting føles bedre enn bra skiføre. Om lag 6.000 gjester skal feire jul i Trysil og det er betryggende å vite at vi kan gi dem et bra skitilbud, sier Linstad fornøyd.

I Trysil er bakkene på begge sider av fjellet åpnet. Snødybden er 52 centimeter og været er meldt å bli bra. I dag var det minus 15 grader nede på Turistsenteret og bare fem minus oppe ved tregrensen.

- Vi holder fortsatt på å produsere kunstsnø, akkurat nå er forholdene ideelle. Det er spesielt i Høgegga og i terrengparken vi trenger mer kunstsnø. Ved Skihytta er det åpnet en del bakker, men vi trenger mer natursnø før vi kan åpne de to hovedbakkene, forklarer Linstad.

Janette Hargin, fjorårets verdenscupvinner i frikjøring, testet bakkene i Trysil i dag og synes det er blitt meget bra.

- Nå er sesongen endelig i gang og vi hadde en fin formiddagsøkt i bakken. Nå kan jula komme, smiler Janette.

Langrennsfolket kan også se fram til ei bra romjul, ifølge Linstad. Trysil kan by på nesten 100 kilometer preparerte langrensspor.

- Vi har preparert alt utenom Skurufjellsrunden og Påskeløypa. Traseene er lagt med to spor i ytterkant og rom for skøyting i midten. Inne på fjellet er det trolsk vakker stemning om dagen. Ja, julestemning om du vil, avslutter Linstad.

Film fra i dag. Foto: Einar Røyne:

BILDETEKSTER

BRA FØRE: Janette Hargin tester løype 28 i Trysil – en populær bakke som i likhet med flere andre åpner nå på fredag. Foto: Ola Matsson

VAKKERT:  Å nyte soloppgangen fra toppen av Trysilfjellet er en bra start på dagen, smiler Janette Hargin. Foto: Ola Matsson

FINE LØYPER: Trysil har nesten 100 kilometer langrennsspor klare til julegjestene. Elever fra Trysil videregående skole testet løypene på tirsdag. Fra venstre Stine Østbye, Vegard Osvold, Vegard Leirvik og lærer Bjørn Burås. Foto: Ola Matsson

Mer info: driftssjef Jan Linstad 99280080

Salgs- og markedssjef Sondre Amdahl 99280017