Variert skikjøring for alle, høykvalitets overnatting med komfort, minnerike og bærekraftige fjellopplevelser: - SkiStar presenterer nyhetene for vintersesongen 2021/22

Med Norges og Sveriges bredeste og mest varierte tilbud av alpin skikjøring for alle nivåer, befester SkiStar sin rolle som den ledende feriearrangøren for Skandinavia denne vinteren. I tillegg til forbedringer av skisystemet, introduseres flere nyheter med alt fra videreutvikling av digitale løsninger, den nye SkiStar Lodge Hundfjället til bærekraftige fjelldestinasjoner og et bedre tilbud og aktiviteter for gjestene.

- Til tross for korona-pandemien har vi lykkes med å lansere flere store prosjekt, blant annet digitale løsninger som allerede forrige sesong ga gode resultater og fikk bra respons hos våre gjester. Dette skaper både trygghet og sikkerhet for våre gjester, og gir et sømløst og bekymringsfritt besøk. De digitale løsningene har blitt videreutviklet inn mot denne sesongen, med et mål om at all inn-sjekk og SkiPass-salg skal kunne gjøres digitalt, sier Stefan Sjöstrand, VD og konsernsjef hos SkiStar.

Utviklingen av skitilbudet for hele familien er alltid et fokus for SkiStar, og denne vinteren åpnes en ny heis og et utvidet bakkeområde som øker kapasiteten i barneområdet på Turistsenteret hos SkiStar i Trysil. Dette er en familievennlig del av anlegget, og et sted hvor alle kan starte. Den nye heisen gir et løft og sikrer en bedre inngang til resten av Trysilfjellet.

Flere har også oppdaget de norske og svenske fjellene under korona-pandemien, og hvor viktig det er med utendørs aktiviteter. Som et tillegg til alpint, har SkiStar derfor utviklet nye Cross Country Arenaer i Sälen. Tilsvarende finnes allerede i Åre, i likhet med flere andre skianlegg i Sverige som også har tilrettelagte langrennsarenaer. Disse arenaene gjør det mulig å tilby stabile forhold, høy standard på prepareringen og flere andre fasiliteter som lysløyper, parkering, toaletter og smøreboder.

Hjemme bra, men borte best

Nye gjester og nye ferievaner stiller også flere, og nye krav til komfort og tilrettelagte overnattingsalternativer der alt er inkludert. Et enda bredere restauranttilbud, gjerne med kortreiste lokale råvarer er i vinden. Som et ledd i SkiStars satsning på minnerike fjellopplevelser hele året, har selskapet et nytt fokusområde innen hotelldrift, og innvier nye SkiStar Lodge Hundfjället, i Sälen som første eksempel på det nye SkiStar Lodge konseptet. Her har toppmoderne overnatting med lun atmosfære, ski-in - ski-out beliggenhet og kvalitet i mat, råvarer og restauranttilbud den høyeste prioritet. Restauranten i den nye Lodgen i Hundfjället er signert av kokken og gründeren Pontus Frithiof. I tillegg til den nye Lodgen i Sälen, driver SkiStar også to Radisson hotell i Trysil, to SkiStar Lodge i Hemsedal og i tillegg en SkiStar Lodge i Lindvallen.

Bærekraftige destinasjoner

SkiStar har også et sterkt fokus på å tilrettelegge for bærekraftige fjelldestinasjoner, med alt fra bedre gjenvinnings muligheter til flere el-bil ladere. For den kommende vinteren innfører derfor SkiStar en rekke nyheter som bidrar i arbeidet med å utvikle bærekraftige destinasjoner og halvere klimautslippene.

• Flere lademuligheter for elbiler på alle destinasjoner.
  • Bedre informasjon til gjestene rundt gjenvinning i SkiStar-appen og nye gjenvinningskasser som blir tilgjengelig ved inn-sjekk og i boenheter som er formidlet- eller eid av SkiStar.
  • I Norge tas biobrennstoffet HVO i bruk på alle tråkkemaskinene. Dette er allerede på plass i Sverige. Overgangen til biobrennstoffet bidrar til å redusere SkiStars utslipp fra drift av tråkkemaskinene med 45%.
  • Takket være SkiStars nye samarbeidsavtale med Jämtkraft i Sverige, får både de norske og svenske anleggene energi fra fornybare kilder som sol, vind- og vannkraft. I Norge er det Jämtkrafts heleide datterselskap Scandem AS som muliggjør dette. I Sverige er energikilden merket med ”Bra Miljöval”.
  • Begge hotellene i Trysil, Radisson Blu Mountain Resort & Residences og Radisson Blu Resort Trysil, som SkiStar driver, er Miljøfyrtårn sertifisert. Denne sertifiseringen vil SkiStar jobbe videre med for å oppnå samme miljøsertifisering på samtlige hotell.
  • Den nye SkiStar Concept Store i Lindvallen, Sälen ved handelssenteret åpner i juni 2022. Byggeprosjektet er miljøsertifisert med ”Miljöbyggnad silver”.
  • SkiStar har startet prosessen med egenprodusert energi, og har solcellepanel på fasaden av bygget. Hele prosjektet SkiStar Concept Store i Lindvallen har til hensikt å bli et foregangs eksempel for hvordan SkiStar kan jobbe mer sirkulært og klimanøytralt med alt fra drift, utleie og gjenvinning, og har startet prosessen med egenprodusert energi. SkiStar Concept Store Lindvallen har solcellepaneler på hele fasaden.

- Jeg ser virkelig frem til vintersesongen, og til å hilse nye og gamle gjester velkommen. Er stolt av at vi kan tilby flere forbedringer i våre skianlegg med fokus på barneområdene i tillegg til satsningen på høykvalitets overnatting i kombinasjon med bærekraftige og minnerike fjellopplevelser, avslutter Stefan Sjöstrand, VD og Konsernsjef hos SkiStar.

Smittevern og forsiktighetsregler i forbindelse med covid-19:
Med gode erfaringer fra tidligere sommer- og vintersesonger, fortsetter SkiStar å satse på trygghet og sikkerhet for alle gjester med en oppfordring til alle om å laste ned og bruke SkiStars app. I den kan aktiviteter og SkiPass forhåndsbestilles. Det samme er mulig på skistar.com. Inn- og utsjekk er også digitalt, en mulighet vi oppfordrer alle til å benytte seg av. For øvrig følges alltid myndighetenes generelle retningslinjer og restriksjoner med oppfordring til alle om å sette seg inn i hva som gjelder for sin situasjon for reise mellom landene.

Alle nyheter innen digitalisering  finner du her.

En oversikt over de viktigste nyhetene i Norge og Sverige denne sesongen:

Forbedret skikjøring, snøproduksjon og kortreise matopplevelser i Hemsedal

Den røde Hemsedalsparken gjenoppstår i ny og moderne utførelse. I tillegg er flere nedfarter utbedret og antallet snøgjerder er økt for å sikre gode snøforhold.

Kortreiste råvarer er i vinden, og blir stadig mer naturlig del av mattilbudet på serveringsstedene i Hemsedal. Deli di Montagna serverer italiensk til lunsj og middag når deler av lokalet til O`Learys, som ligger midt i smørøyet i bunn av bakken ved barneområdet bygges om.

Mer om vinterens nyheter i Hemsedal

Trysil fortsetter utviklingen av skitilbudet med fokus på bredde og variasjon for hele familien

Denne vinteren åpner en ny heis og skiområdet i barneområdet på Turistsenteret utvides. Utvidelsen gir bedre kapasitet og gir i tillegg en bedre inngang til skikjøringen i Trysilfjellet.

For skikjørere fra Skandinavia og Europa blir Trysil og Sälen enda mer tilgjengelig denne vinteren, med de nye internasjonale rutene til Scandinavian Mountains Airport Sälen-Trysil. Både SAS, BRA og Alsie tilbyr ruter fra London - Heathrow, Kastrup – København, Sønderborg - Aalborg og Århus.

Mer om vinterens nyheter i Trysil

Ett bredt tilbud av overnattingsalternativer og utvidede åpningstider styrker Sälen som Nord-Europas største skidestinasjon.

I år kan SkiStar Sälen skilte med den helt nye SkiStar Lodge i Hundfjället, som ligger bare 10 minutter fra Scandinavian Mountains Airport. Dette er en videreutvikling av SkiStars Lodge-konsept, med fokus på komfort, kvalitet og nærhet til heis og bakkene. Skistar Lodge Hundfjället er på hele 18.650, med 786 senger fordelt på 153 leiligheter i varierende størrelse. Alle i smakfull design med massivt naturmateriale, velutstyrte med god stemning og lun atmosfære. På hotellet er det også tre Valle-tematiserte leiligheter, og i samme bygg også en restaurant, stor loungebar, SkiStar Shop samt Valles hygglo, ett lekeområde for aktive barn.

I direkte tilknytning til SkiStar Lodge Hundfjället er det også treningsfasiliteter, spa og egen etasje for konferanser med seks møterom og plass til rundt 250 personer. Over konferanseavdelingen ligger Tårnrommet, som er et mindre konferanselokale med panoramautsikt over hele fjellet.

Overnatting SkiStar Lodge

SkiStar Cross Country Arena er en ny satsning for å møte den økte interessen for mosjon og aktivitet blant våre gjester og som et komplement til alpin skikjøring. Vi har utviklet to langrennsarenaer i Sälen, (Lindvallen og Tandådalen/Hundfjället) som blir avgiftsbelagte, og flere vil være lyssatt. Her blir det mulighet for å gå både klassisk og fristil. Det blir også relaterte service- og tjenestetilbud i tilknytning til langrennsarenaene, som toalett, smørebod, parkering og tydelig skilting som gjør det enklere å orientere seg i området.

Nye parkeringsmuligheter og servicefasiliteter for husbiler i Lindvallen.

Parkeringsplassene har strømuttak og kort avstand til heis. Servicefasilitetene inkluderer både dusj, toalett, ferskvann og tømmemuligheter.

For å gjøre skikjøringen i Tandådalen & Hundfjället enda mer tilgjengelig utvides åpningstidene i dette området. Nye åpningstider er: 09.00-18.00 hver dag.

Mer om vinterens nyheter i Sälen

Vind- og værsikring, utvidet alpin- og langrennskapasitet i Åre

Som en del av arbeidet med og vind- og værsikre skianlegget i Åre for å styrke og beskytte skiområdet ved ulike typer av vær og dermed også bedre gjestens skiopplevelse, er det igangsatt et prosjekt for å installere en vindplanke på Sadelberg til vinteren. Vindplanken skal lede vinden i en annen retning og vil bidra til å sikre driften av Sadelexpressen (6-seters stolheis). For å forbedre kapasiteten og skikjøring generelt, ikke minst for de yngre, byttes den gamle Vargenheisen ut (tallerkenheis). Heistraséen blir den samme som i dag, men kapasiteten mer enn dobles.

For de som liker både alpin og langrenn, finnes allerede en Cross Country Arena i Åre Björnen og Ullådalen som er avgiftsbelagt. I Åre Duved blir inngangspartiet til langrennsarenaen enda tydeligere, samtidig som servicetilbudet utvides med blant annet toalett, smørebod og parkering.

Mer om vinterens nyheter i Åre

Vemdalen får SkiStarshop Concept Store, utvider overnattingsmulighetene og snøproduksjonen

I barneområdet på Skalets torg åpner SkiStarshop Concept Store en serviceshop med både goggles, hansker, og annet tilbehør. I Vemdalsskalet blir det en ny shop-in-shop på SkiStar Concept store, der Helly Hansen og Burton får egne avdelinger. Vemdalens snøproduskjon er også videreutviklet, og med det sikres utvidet kapasitet og snøproduksjon på en effektiv og bærekraftig måte.

Den siste sesongen oppdaget et stort antall at Klövsjö-Storhognas skiområde kan tilby både en variert skikjøring og god plass selv i høysesong. Dette området utvikles videre med fokus på variert skikjøring og overnattingsalternativene blir også bredere, der f.eks. nye Hotel Klövsjöfjäll har utviklet seg til å bli et av fjellets mest moderne fjellhotell. Hotellet er nominert til "Stora Turismpriset 2021".

Mer om vinterens nyheter i Vemdalen

For mer informasjon eller spørsmål fra presse, ta kontakt med:

Hege Ousland - PR & kommunikasjon SkiStar Norge AS - hege.ousland@skistar.com - 906 76 417

Pressebilder:
SkiStars Flickr