SkiStar AB: Vinterens nyheter - enda morsommere skiferie

SkiStar AB: Vinterens nyheter - enda morsommere skiferie

I vinter fokuserer vi på enda morsommere skiaktiviteter på SkiStars destinasjoner. Et kjært gammelt arrangement kommer tilbake til fjellet; en av årets nyheter er Donald Duck Winter Games i Sälen. Åre er for første gang vertskap for ikke mindre enn tre verdenscuprenn. Vemdalen satser stort på togtrafikk og slår opp portene for et helt nytt fjellhotell. Trysil videreutvikler fjorårets hotellsuksess, Park Inn Mountain Trysil Resort, med satsing på mer kveldskjøring og nye skiattraksjoner. I Hemsedal får gjestene mer tid i bakken gjennom nye skiopplevelser og utvidede åpningstider. Utviklingen av fjorårets suksess, gratistjenesten MySkiStar, videreføres for å inspirere gjestene til enda morsommere skiaktiviteter. Årets store nyhet er gratis trådløst nett på utvalgte steder i SkiStars skiområder.

– Vi har sett en økt interesse for å utvikle egne skiferdigheter, både hos store og små gjester. Vi har merket oss dette, og skapt mange nye skiattraksjoner og nyheter på destinasjonene våre. Vi håper at dette skal legge en ny dimensjon til skiopplevelsen, gi gjestene våre merverdi og føre til enda morsommere skiaktiviteter, sier Linda Morell, Nordisk PR Chef SkiStar AB.

Morsommere skiaktiviteter

SkiStars destinasjoner satser stort på enda flere og enda morsommere skiaktiviteter. De populære attraksjonene på snø som ble lansert i Sälen i fjorårssesongen, videreutvikles og innføres nå også i Vemdalen, Trysil og Hemsedal. Attraksjoner på snø er et komplement til de ordinære skiaktivitetene og er rett og slett utviklet for gjøre skiferien morsommere. Attraksjonene er lagt opp slik at gjestene kan aktivere seg selv, og de er åpne under heisenes åpningstider. Det kan være alt fra skicross- og selftimerløyper til parallellslalomløyper og big air bags. Denne typen attraksjoner finnes også i aktivitetsparkene i Åre. I Åre fortsetter utviklingen av lysopplevelsen «I Jättars Spår» gjennom at det nå er lagt lyd til den populære
opplevelsen.

Maksimal skiopplevelse i to land

En av årets store nyheter er SkiStars unike pakkeløsning med de to destinasjonene Sälen og Trysil i én ferieuke. Denne pakken innebærer at SkiStars gjester har mulighet til å oppleve Sveriges og Norges største skidestinasjoner i løpet av samme ferieuke og med samme SkiPass.

SkiStar Experience på samtlige destinasjoner

Opplevelsekonseptet SkiStar Experience bygger på at alpingjester skal få merverdi i form av kunnskap, spenning og herlige opplevelser i forbindelse med skiaktivitetene. Gjesten kan velge fra en meny fullpakket av aktiviterer med vekt på eventyr, fellesskap og gode opplevelser. Tilbudet omfatter alt fra offpist-turer, randonéeturer og kombinerte ski- og spapakker til at barna for sjansen til å stå på ski sammen med noen av SkiStars maskoter. SkiStar Experience finnes fra før i Åre, Hemsedal og Trysil, og tilbys denne sesongen med fokus på barn og familier også i Sälen og Vemdalen.

Mer mat i bakken – enkelt og komfortabelt

I Sälen bygges det før vinteren sju nye grill- og rasteplasser i direkte tilknytning til skiområdet. Disse stedene er utstyrt med benker, bord og griller, der gjestene kan spise medbrakt mat. Den medbrakte maten kan også fortæres i Vintras Raststuga, som åpner på Hundfjällstorget. Midt i bakken på Sälfjällstorget åpner det en helt ny restaurant i en unik bygning som er satt sammen av gamle tømmerhus. Restauranten vil få 100 sitteplasser og har ekte ski in/ski out. Her blir det lunsj og kaffeservering om dagen, afterski om ettermiddagen og en gedigen meny i østerriksk stil om kvelden. I forbindelse med at Tandådalen, som åpnet i 1962, feirer sitt 50-årsjubileum, blir det åpnet en varmestue i ekte 60-tallsånd. I varmestuen, som ligger i tilknytning til den store bakken, kan gjestene spise medbrakt mat eller kjøpe noen enkle retter og kaffe. På Vemdalsskalet, ved siden av varmestuen, bygges det en ny grillplass der gjestene kan spise medbrakt mat, og i nye Hotell Hovde bygges det en restaurant med sportsbar. I Åre har restauranten 720, som ligger i bakken rett ovenfor Bräcke Fun Park, fått ny eier. Den skal bygges ut til vinteren, og menyen vil bli utvidet. Restauranten Bramwells WigWam som allerede finnes i bakken i Tegefjäll, skal utvides med en ny hyggelig serveringslavvo i Åre Björnen.

Snøgaranti – en trygghet for gjesten

Snøgarantien er en service til SkiStars gjester. Den gjør at man trygt kan bestille reisen lang tid i forveien, uten at det er noen katastrofe om skiproduktene ikke er gunstige når tiden for besøket kommer. SkiStar forbedrer den populære snøgarantien til kommende sesong. Mulighet til gratis av- og ombestilling i perioden fra sesongåpningen frem til snøgarantidatoen for hver destinasjon gjør at skientusiastene kan være enda tryggere når de bestiller opphold helt i begynnelsen av sesongen.

Videreutvikling av MySkiStar

Årets store nyhet er MySkiStar-servicepunkter med gratis trådløst nett på utvalgte steder i SkiStars skiområder. Her kan du registrere deg for MySkiStar og surfe gratis. Registrerte brukere kan se sin statistikk i sanntid på digitale skjermer (antall turer, antall fallhøydemeter, innsamlede pins, utførte utfordringer osv.). Dessuten lanseres gratistjenesten MySkiStar i Hammarbybacken denne sesongen. Nå kan skientusiastene i Stockholm enkelt teste MySkiStar på hjemmebane og trene til skiferien.

Den svært populære gratistjenesten MySkiStar er siden lanseringen tatt i bruk av mer enn 60 000 registrerte gjester, som til sammen har kjørt over 1 milliard fallhøydemeter. Dette er fasit for den nye gratistjenesten som gjør skiaktivitetene morsommere og mer sosiale. MySkiStar gir mulighet til å vise statistikk over skiaktivitetene, sammenligne dem, utfordre hverandre og se hvor mange kalorier som forbrennes i skibakken. I løpet av forrige sesong ble det forbrent 145 millioner kalorier på SkiStars destinasjoner. Foran denne sesongen fortsetter utviklingen med flere tjenester for å skape enda mer inspirasjon i skibakken. Gjennom MySkiStar vil medlemmene få ekstra glede av SkiStar bare gjennom å stå så mye på ski som mulig.

– Vi er veldig stolte av hvor populært MySkiStar har blitt blant gjestene våre. Konseptet gjør skiaktivitetene morsommere, skaper enda mer fellesskap i skibakken og dokumenterer at alpine skiaktiviteter er sunt for kroppen. MySkiStar er virkelig noe for alle. Tydelige bevis på dette er at en pensjonist på 74 år registrerte flest fallhøydemeter, at en tobarnsmor samlet flest pins og at en student registrerte flest turer. Målet for denne skisesongen er å mer enn fordoble antallet registrerte gjester, sier Linda Morell Nordisk PR Chef SkiStar AB.

Fakta om MySkiStar:

• kobler sammen SkiPasset med Internett og mobiltelefonen
  • gjør det enklere å dele skiopplevelser på sosiale medier
  • gir oversikt over antall fallhøydemeter, topplister og kaloriforbrenning
  • gir mulighet til å utfordre venner og kjente og arrangere morsomme konkurranser
  • gir tilgang til treningstips fra eksperter som Aksel Lund Svindal
  • gir tilgang til oppdatert informasjon om vær, heiser og skiaktiviteter via mobiltelefonen

Nyheter på SkiStars destinasjoner

Morsommere skiaktiviteter for både store og små i Sälen

Helt nytt av i år er Donald Duck Wintergames, som omfatter et fullpakket program med morsomme aktiviteter for barn i alle aldre. Barnas Sälen med Valles Värld i Lindvallen og Högfjället samt Vintras Värld i Tandådalen og Hundfjället tilbyr denne vinteren morsomme skinyheter for barnefamilien. Snømannen Valle har en helt egen løype, slik at man enkelt og smidig kommer seg til Valletorget i Lindvallen. I Hundfjället bygges Vintras skiland, som blir et eventyr på snø for de aller minste. Her bygges også Vintras Rail Park med opplevelsesbelysning som gjør arenaen morsom når mørket faller på. Fjorårets store nyhet, attraksjoner på snø, vil bli utvidet med nye selvaktiveringsattraksjoner for store og små.

Experium

Opplevelsesverdenen Experium tilbyr et stort utvalg av eventyr, aktiviteter og fornøyelser i tillegg til skiaktivitetene. I vinter presenterer Experium en rekke nyheter. De kjente kjedene O'Learys og Wayne's Coffee flytter inn, og den tidligere kafédelen bygges om til en helt ny bar. Det interaktive «krogshowet» Vrickade Varietéer, som byr på musikk, komikk og akrobatikk, utvider med en ekstra forestilling hver uke på grunn av stor etterspørsel.

Full fart i Åre

For første gang i historien er Åre vertskap for ikke mindre enn tre verdenscuprenn. Den alpine verdenscupen for kvinner kommer hit i desember, og i mars blir det verdenscup i kulekjøring, og for første gang i Åre verdenscuprenn i skicross. Foran fjorårssesongen skapte SkiStar Åre ved hjelp av effektfull belysning av natur og snø den mystiske eventyrverdenen «I Jättars Spor» i tilknytning til heisen VM8:an. Lyskonseptet, som både har fått anerkjennelse og priser internasjonalt, henspiller på sagnene om jotnene som skal ha bodd på Åreskutan. Til denne vinteren blir det lagt til enda flere lyseffekter, og til og med lyd i form av åtte stasjoner der sagnene fra gamle dager blir fortalt. Åre satser dessuten litt ekstra på Duved denne vinteren. Duveds gjester vil ha tilgang til et bredere aktivitetstilbud, og SkiPass-prisen for Duvedskortet vil bli redusert. Det er også nytt av i år at gjesten kan kjøpe sesongkort kun for Duveds skiområde, som også omfatter Tegefjäll. Dette er et prisgunstig alternativ for gjester som ikke har behov for hele utvalget i Åre.

Vemdalen bygger videre

Vinterens store nyhet i Vemdalen er storsatsingen på togtrafikk fra Sør-Sverige. Med både dag- og nattog tilbys Vemdalens gjester et komfortabelt reisealternativ til fjellferien. I vinter vil Hovde Hotell stå klart med 22 dobbeltrom og restaurant med sportsbar. Hotellet er det fjerde av åtte planlagte nybygg på Vemdalsskalet. Målet har vært å bygge et klassisk fjellhotell med høy trivselsfaktor. Skalet Express, fjorårets nye 6-seters ekspressheis i barneområdet, kompletteres i vinter med et rullebånd direkte fra parkeringsplassen ved skiområdet. I Klövsjö blir det åpnet en ny heis og en ny skibakke i tilknytning til det nybygde Klövsjö Panorama, utleieleiligheter med mulighet til å huse tre generasjoner.

Trysil videreutvikler fjorårets suksess

Forrige vinters store nyhet, Park Inn Trysil Mountain Resort, ble en suksess. Hotellet har tilført en ny dimensjon til begrepet ski in /ski out. Til denne vinteren vil tre skibakker i tilknytning til hotellet få belysning, og vil på den måten bli en del av kveldskjøringstilbudet. Nyheter i vinter blir også attraksjoner på snø som gjør skiaktivitetene enda morsommere. Det blir helt nye skiattraksjoner med fart og spenning for hele familien og muligheter til å utfordre hverandre. Barneområdene ved Tursistsenteret og Høyfjellssenteret blir utbygd til vinteren, og det vil komme et nytt rullebånd begge steder.

Mer tid i bakken i Hemsedal

I vinter kommer Hemsedal til å få utvidede åpningstider. Heisene er åpne én time lenger hver dag, og det vil bli mulighet til morgen- og kveldskjøring. Den nye Hemsedal-attraksjonen på snø, Hemsedal Ski Safari, byr på flere helt nye skiattraksjoner med heftige skiopplevelser. Attraksjonene sørger for at gjestene kan aktivere seg selv, og de kan dessuten delta i Stjernejakten med mulighet til å vinne fine premier. Med flere skiopplevelser og utvidede åpningstider får gjesten mer tid i bakken.

_________________________________________________________________________________

Hvis du vil vite mer om SkiStar AB, kontakt gjerne:

Linda Morell, Nordisk PR Chef SkiStar AB
E-post: linda.morell@skistar.com

Linda Wasell, PR Ansvarlig SkiStar AB
Mobil: +46 70 674 74 74
E-post: linda.wasell@skistar.com

SkiStar AB (publ), hvis B-aksjer er noterte på Nasdaq OMX Mid Cap Stockholm, eier og driver skianlegg på alpindestinasjonene Sälen, Åre og Vemdalen i Sverige samt Hemsedal og Trysil i Norge. Markedsandelen er i Sverige 48 %, i Norge 29 % og totalt i Skandinavia 39 %. Kjernevirksomheten er alpin skikjøring med gjestens skiopplevelse i sentrum. Øvrige virksomhetsområder er losjiformidling, skiskole og skiutleie.