Vintersesongens nyheter hos SkiStar i Åre og Vemdalen: – Ny ekspressheis, forbedret snøproduksjon og fantastisk skikjøring

Vinteren 2022/23 i Åre og Vemdalen byr på mange spennende nyheter, med alt fra forbedret snøproduksjon, utvidede åpningstider, utvidelse av Skalets Turisten til en splitter ny SkiStar Snow Park i Duved i samarbeid med SkiStar-ambassadør og OL-vinner Jesper Tjäder. I tillegg åpner den nye seks-seters stolheisen "Stjärnliften" i Åre.

– Det føles fantastisk å endelig kunne forbedre kapasiteten i Åre sentrum for vinteren med vår nye topp moderne ekspressheis Stjärnliften, som er et viktig steg i vårt arbeid med å værsikre Åres skisystem. I år kan du som gjest ikke bare ta en tidlig morgentur, «åtte i åtte» i Åre By, nå er det mulig å nyte morgenski fra kl. 8 i Duved også. Hos oss vil det forhåpentligvis være noe for alle i alle skiområder og for alle aldre og ferdighetsnivåer, sier Sebastian Thomasson, destinasjonssjef for SkiStar Åre.

Et utvalg forbedringer og nyheter hos SkiStar i Åre:

• En ny ekspressheis, Stjärnliften, bygges sentralt i Åre og skal erstatte Worldcup-heisen. Den nye 6-stolheisen har en kapasitet på 2600 personer/time om vinteren og 1000 personer/time i sommersesongen. Heisen er dermed den første heisen i Sverige som er bygget for å frakte folk både sommer og vinter.
  • I Duved bygges en ny SkiStar Snow Park sammen med vår ambassadør Jesper Tjäder.
  • Ny Skicross-bane er planlagt i Duved.
  • Mini-Tege tallerkenheis erstattes av en mer pålitelig og moderne heis med en viss kapasitetsøkning.
  • Utvidet åpningstid med morgenski i Duved kl 08:00 hver dag og kveldskjøring med ekstrakveld i både Duved og VM8 gjennom hele sesongen. Vi fortsetter også med utvidede åpningstider i ferieperiodene.
  • Bakkeforbedringer i SkiStar Snow Park Bräcke, hvor hoppene i de røde og svarte parkene blir jordhauger i barmarksperioden, noe som gjør at vi kan åpne parken tidligere på sesongen. Dette er også viktig fra et bærekraftsperspektiv da det krever mindre snø.
  • Vi styrker snøanleggene ytterligere i Duved og sentrale Åre og sikrer dermed snø i flere posisjoner og med bedre rekkevidde i skiområdene.

Et utvalg forbedringer og nyheter hos SkiStar i Vemdalen:

• Bakken Turisten breddes og forlenges til toppen av Hovdeekspressen slik at du enkelt kan stå ned Turisten og hvile bena på vei oppover Hovdeekspressen. Den nye traséen vil være belyst.
  • Mellomheisen forkortes noe for å skape rom for utvidelse av Turisten. Den øvre delen er gravd ut på nytt for å skape en litt lettere nedkjøring.
  • Snøproduksjonsanlegget er forsterket med snøproduksjon i Torgbacken og Björnvallens heistraséer i Björnrike og i den nye delen av Turisten.
  • Langrenn: SkiStar Cross Country Arena flytter inn i Björnrike. Her er det totalt 7,5 km trasé fordelt på fire sløyfer, hvorav 3 km vil være belyst. Toaletter, smørerom og varmestue ligger ved siden av arenaen.

- Det jobbes intensivt med å forbedre vår sentrale nedkjøring Turisten på Skalet, som vi vet blir satt pris på av mange gjester. I vinter kan du ta ut carvingsvingene enda mer og nyte å stå på ski ned bakkene på en helt ny måte. Vi håper og tror at vinterens nyheter vil bidra til enda flere minneverdige fjellopplevelser for våre gjester som besøker fjellperlen vår, sier Anders Lundqvist, destinasjonssjef for SkiStar Vemdalen.

SkiStarshop:

• Ny SkiStarshop Concept Store i Björnen åpner i de gamle SkiStarshop-lokalene.
  • SkiStarshop Concept Store på Vemdalsskalet er fornyet og renovert innvendig.
  • Gjester som har forhåndsbestilt skiutstyret sitt via skistar.com har mulighet til å velge utkjøring direkte til overnattingsstedet i Åre og Vemdalen. Gjelder for utvalgte overnattingsenheter.
  • En annen nyhet er ubemannede SkiStarshops på de svenske destinasjonene som vil være åpne 24 timer i døgnet, hvor du ved bruk av app får adgang til butikk og kan kjøpe et utvalg produkter.

Bærekraftige fjellopplevelser:

Gjenvinning

Satsingen på enda mer bærekraftige destinasjoner fortsetter og den store nyheten er at SkiStar starter med salg av brukte ski via skistarshop.com.

Bærekraftig reise

For de som reiser med elbil vil mobile ladestasjoner være tilgjengelig på strategiske lokasjoner på vei til destinasjonene i høysesongen. I fjor ble det installert over 150 nye ladestolper for elbiler og i år er planen å doble kapasiteten hovedsakelig på SkiStars parkeringsplasser og ved byggeprosjektene som SkiStar er involvert i, for eksempel Fjellnest i Hemsedal, Sadeln i Åre og Timmerbyn i Sälen.

Bedre digitale opplevelser:

Det blir flere forbedringer i SkiStars app, for eksempel blir det enklere å nå kundeservice, enklere å betale ditt SkiPass, Vipps-betaling for norske kunder skal lanseres og at det blir enklere å betale med Swish i Sverige.

Nyheter på alle SkiStars destinasjoner

Nyheter hos SkiStar Hemsedal

Nyheter hos SkiStar Trysil

Nyheter hos SkiStar Åre