Omfattende test under Norgescup på Gålå: - Svevestøv enda verre enn fluor

Omfattende test under Norgescup på Gålå: - Svevestøv enda verre enn fluor

- Fluor har stjålet det meste av oppmerksomheten, men svevestøvet som oppstår under preparering av ski er den virkelige "helse-verstingen", sier Skyddas HMS-ekspert Bård Kulseth.

Skydda har i mange år vært HMS-partner for Norges Skiforbund og Norges Skiskytterforbund.

I begynnelsen av desember gjennomførte selskapet, i samarbeid med ventilasjonsfirmaet Camfil Norge og Norges Skiforbund, en omfattende test av luftkvaliteten i smøreteltet under norgescuprennet på Gålå i Gudbrandsdalen.

Det endelige resultatet av testen er ikke klart før på nyåret, men Kulseth velger å rope varsko allerede nå.

- Vi har dessverre grunn til å tro at at resultatene fra Gålå ikke er tilfredstillende, men går altså ikke ut med endelig analyse før etter norgescuprennet på Lygna i januar. Der skal vi gjøre samme type måling som på Gålå. På generelt grunnlag kan vi si at rotobørstene som benyttes til skiprep er den store synderen. Den virvler opp så mye støv at det er helsefarlig om man ikke gjør tiltak og beskytter seg tilstrekkelig, forklare Kulseth.

BEVISSTE: I Skilandslagets smøretrailer, har smøresjef Stein Olav Snesrud og hans mannskap egne vifter og avtrekk tilknyttet hver enkelt arbeidsbenk, som sørger for å holde nivået på svevestøvet fra rotorbørstene nede.

Problematikken rundt svevestøvet ble et hett tema under Skiforbundets vårmøte tidligere i år. Bakgrunnen var at Skydda og Camfil hadde gjennomførte en svevestøvtest i smøreteltet under norgescuprennet for juniorer på Åsen i februar.  Resultatene, som sjokkerte langrenns-Norge, viste at svevestøv-konsentrasjon var fem ganger høyere enn "svært helsefarlig"-nivå.

Folkehelseinstituttet opererer med en anbefalt grense på 15 mikrogram svevestøv pr. kubikkmeter luft. Alt over dette kan medføre helseproblemer. Skalaen har flere trinn, men går du over maksgrensen på 75 mikrogram, er det svært helsefarlig å puste. I smøreteltet på norgescuprennet i februar lå nivået på godt over 500 mikrogram..

- I tillegg til at teltet fungerte som smørebod, ble det også brukt som garderobe og oppholdsrom. Klær, mat og bager ble oppbevart ved siden av smørebukker og arbeidsstasjoner. Svevestøvet legger seg i klær, mat og bager, og pustes inn - eller spises (!) - så fort dette flyttes på. Nå som vi er på god vei til å få ryddet opp i fluorproblematikken, er det på tide å ta tak i det som er enda farligere og mer utbredt: svevestøv, understreker Skyddas "helseminister" Bård Kulseth.

Ifølge Folkehelseinstituttet er eksponering for svevestøv en av de viktigste miljøårsakene til for tidlig død.

Eksponering for svevestøv kan føre til:

• Forverring av symptomene til mennesker med luftveis- og hjerte- og karsykdommer
  • Utvikling av luftveis- og hjerte- og karsykdommer (bl.a. ved å utløse betennelsesreaksjoner)
  • Forsterking av allergi
  • Effekter på: nervesystemet, fosterutvikling, sædkvalitet, stoffskiftet (f.eks. diabetes og fedme)

Kilde: Folkehelseinstituttet

BILDE: Folkehelseinstituttet