Smeg feirer Knøttenes 70-årsjubileum

Charlie Brown, som på norsk fikk navnet Baltus, dukket for første gang opp som tegneserie i sju amerikanske aviser den 2. oktober 1950. I dagene og årene som fulgte, fikk han følge av vennene Lucy og Linus, søsteren Sally og selvfølgelig vår alles favoritt, hunden Snoopy, på norsk kalt Sniff. Sju tiår senere har Charles Schulz’ historier om Knøttene satt uutslettelige spor i popkulturen og verden.

Knøttene er elsket over hele verden og er hos mange blitt som familiemedlemmer som vi tenker på med glede. Det er nettopp vårt nære forhold til den ikoniske merkevaren som gjør Knøttene til en perfekt match for et designikon som Fab-kjøleskapet, i og med at begge har en stor plass i våre hjem og hjerter verden over.

Vi har valgt FAB10, minikjøleskapet i 50-tallsstil, til denne jubileumsutgaven. Illustrasjonen er hentet fra tegneserien og har hvit bakgrunn akkurat som på et papirark og viser Snoopy sammen med sitt elskede hundehus og bestevennen Woodstock som han deler sine opplevelser med.

Det vil kun bli produsert 70 eksemplarer av denne «limited edition»-utgaven av Knøttene-kjøleskapet – et for hvert år – noe som gjør det til et ekte samleobjekt. Hvert kjøleskap er dekorert med en sølvplate som angir kjøleskapets unike nummer, pris på forespørsel.

Om Knøttene:

Charles M. Schulz presenterte figurene i Knøttene for verden i 1950 i forbindelse med at tegneserien ble publisert i sju aviser. Siden da har Charlie Brown, Snoopy og resten av figurene i Knøttenesatt uutslettelige spor i popkulturen. Den nye TV-serien Snoopy in Space ble lansert på Apple TV+ den 1. november 2019. Knøttene som tegnefilm og serier vises på store TV-kanaler og strømmetjenester, bl.a ABC, CartoonNetwork.com og Boomerang i USA, Family Channel i Canada og WildBrain Spark-kanalen på YouTube. Fans kan også nyte Knøttene på tusenvis av forbrukerprodukter over hele verden, i fornøyelsesparker, ved kulturbegivenheter, i sosiale medier og som en daglig tegneseriestripe i alle formater, fra de tradisjonelle til de digitale. I 2018 inngikk Knøttene og NASA en flerårig romfartsavtale som skal fremme interessen for romforskning og naturvitenskapelige fag blant neste generasjons elever/studenter. Figurene i Knøttene og de tilhørende immaterielle rettighetene eies av WildBrain Ltd. (41 %), Sony Music Entertainment (Japan) Inc. (39 %) og Charles M. Schulz’ familie (20 %).

• produktnyheter
  • hvitevarer
  • fab
  • samarbeid

SMEG ble grunnlagt av Vittorio Bertazzoni fra Guastalla, et tettsted ved Reggio Emilia nord i Italia, og er i dag et av landets ledende produsenter av husholdningsapparater. Smegs produkter har i mer enn 70 år blitt betraktet som smakfulle og elegante løsninger i moderne husholdninger takket være selskapets samarbeid med verdenskjente arkitekter. Ikke bare har Smeg en unik profil innen husholdningsapparater, de er også kjent innen profesjonelle forretningssektorer. Smeg-gruppen er, takket være en bedriftskultur som legger maksimalt fokus på produktkvalitet, teknologi og design, kjent over hele verden som en av de viktigste representantene for italienskprodusert kvalitet.

Jenny Grahm

Pressekontakt Pressekontakt Smeg Norge +4745602727