For noen dager siden sa barneminister Kjell Ingolf Ropstad at barn under 13 år har ingenting på sosiale medier å gjøre.  Nå snur han og danser coronadans på TikTok.
For noen dager siden sa barneminister Kjell Ingolf Ropstad at barn under 13 år har ingenting på sosiale medier å gjøre. Nå snur han og danser coronadans på TikTok.

Se barneminister Ropstad danse den virale coranadansen fra Vietnam

Den nye TikTok dansen som skal lære folk å vaske seg på hendene danses nå over hele verden. Ifølge Late night programleder John Oliver er det en «genuine club banger».

• -Om vi skal gjøre det her så må vi kjøre den i halvt tempo, jeg er virkelig ingen danser, sa Ropstad da TikToker og innholdsansvarlig i Nordic Family Silje Sirnes Winje utfordret han til å bli med på trenden.

Bakgrunnen for møtet mellom de to var Winjes debattinnlegg i Aftenposten. https://www.aftenposten.no/meninger/debatt/i/vQKlV4/jeg-har-faatt-et-akutt-behov-for-aa-laere-deg-emojidance-kjell-ingolf-ropstad-silje-sirnes-winje

Her utfordret hun ministeren til å lære seg mer om sosiale medier og ta større del i barns digitale liv.

Nylig uttalte barneministeren til Bergens Tiende at «barn under 13 år har ingenting på sosiale medier å gjøre». https://www.bt.no/nyheter/i/2Ge1VB/barn-under-13-aar-har-ingenting-paa-sosiale-medier-aa-gjoere

Dette fikk Winje til å reagere. – Jeg mener barneministeren må ta innover seg at over halvparten av 9-10 åringene i Norge bruker sosiale medier og nærmere 90 % av dem oppgir at de bruker YouTube.

Det var Nrks Ukeslutt som inviterte de to til en samtale hvor Winje og den store norske tiktokeren Sara Cecilie Leite fikk mulighet til å utfordre ministeren til å se på sosiale medier som en mulighet til å kunne påvirke barn og unge med positivt innhold.

– Jeg oppfordret også ministeren til å sørge for at de etatene som skal kommunisere med barn og unge, gjør dette på deres premisser og deres plattformer.

Jeg tror nemlig det er mulig å møte barna på Snap, TikTok, YouTube etc. med budskap som fremmer både demokrati, medborgerskap, bærekraft, livsmestring og folkehelse.

I den forbindelse fikk Winje også muligheten til å fortelle om en helt ny trend på TikTok som tar sikte på å lære barn og unge å vaske hendene og ta ekstra hensyn nå som corna-viruset herjer.

Sammen med den populære TikTokeren Zara Cecilie, tok Ropstad utfordringen om å «joine» dansen.

Hvorvidt Ropstads tolkning av dansen kan karakteriseres som en «genuine club banger» er opptil seerne å bedømme, men innsatsen er det ingenting å si på.