​Sandbech på andreplass i Dew Tour

Ståle Sandbech og Mark McMorris var som katt og mus forrige sesong, og denne sesongen ser ut til å fortsette der den forrige slapp. På over 3000 meters høyde i Breckenridge, Colorado var det duket for sesongens første slopestylekonkurranse. Mark McMorris overbeviste med 94.40 poeng, som holdt til seier. Hakk i hæl på kanadieren fulgte imidlertid Ståle Sandbech, med sine 90 poeng.

­

– Det ser ut som duellen fortsetter denne sesongen, ja. Det var ikke helt uventet at han gjorde det bra i dag.

– Hva skal til for å slå han?

– Jeg bommet litt på den ene railen i dag, men hadde jeg satt den tror jeg det skulle blitt vanskelig for han. Han gjorde en cab dobbel 900 også i dag, et triks som er litt tabu fordi det ikke har så veldig høy vanskelighetsgrad. Så det er absolutt mulig å slå han, sier Sandbech.

Rar uke for Sandbech
Etter flere dager med tett snøvær og vind, var godværet tilbake for det som er selve høydepunktet i Dew Tour, nemlig snowboardernes slopestylefinale på avslutningsdagen.

Sandbech imponerte i første omgang, med et run som blant annet bestod av switch backside dobbelcork 1080, cab 1260, frontside 1080 og backside trippelcork 1440. Da han skulle forsøke å slå McMorris i andreomgang hoppet rykkinngutten dessverre for langt og falt. Dermed ble årets første store konkurranse vunnet av McMorris.

– Jeg har hatt en litt rar uke, vært svimmel og ikke følt at jeg har hatt helt kontroll. Jeg har ikke hatt helt troen før i dag. Og så klaffer det nesten helt, så jeg er veldig fornøyd, sier Sandbech.

– En kald jævel
– Ståle er en kald jævel! I dag viser han at han er en av verdens aller beste. Han kommer rett fra Kina med jetlag og er litt uggen i kroppen. Og så setter han et run som nesten er helt plettfritt. Det blir et rotterace mellom de to gutta der i år også, slik det var i fjor, sier landslagstrener Per Iver Grimsrud.

Snowboardlandslagets nyeste tilskudd, 18 år gamle Mons Røisland, imponerte også stort i sin Dew Tour-debut, med en knallsterk sjetteplass.

– Mons imponerte i dag. Han gjennomførte et bra run, og viser at han har noe i en finale å gjøre. Det som er moro er at han har et gir til. I sitt andre run skulle han forbedre med å gjøre switch trippelcork på sistehoppet, men da han satte utfor tenkte han for mye på sistehoppet og bommet på den første railen. Litt konkurransetrening så er han helt der oppe han og, sier Grimsrud.

Juleferie for snowboardlandslaget
Nå unner snowboardlandslaget seg en kort juleferie, før sesongen fortsetter på nyåret. Neste store duell mellom McMorris og Sandbech blir Laax Open i januar. Der vant Sandbech foran nettopp Mark McMorris i fjor.

– Jeg gleder meg allerede. Det blir en av årets beste konkurranser tror jeg, sier Sandbech.

• 2015
  • slopestyle