Silje tok gull og kongepokalen

Trysil: Lørdag rundet norske snowboardere av NM med big air i Trysilparken.
Nok en gang var nivået av internasjonal standard, og juniorene viste igjen at de puster de etablerte kjørerne i nakken. Kristian Lekang (24) fra Son ble norgesmester i big air og Silje Norendal (20) fra Kongsberg tok både gull og fikk kongepokalen. Torgeir Bergrem (23) fra Klæbu mottok herrenes kongepokal.

Vind og regn satte ikke noe stopper for NM i big air i Trysil i dag. Og været satte heller ikke noe nevneverdig demper på verken stemningen eller nivået. Både i junior- og seniorklassene var nivået skyhøyt.

Internasjonal standard i seniorklassen
I seniorklassen var det skyhøyt nivå. På tross av regn og vind haglet det 1080`er og 1260`er fra hoppet i Trysilparken. Før siste runde var det Ståle Sandbech (21) fra Rykkinn som ledet finalen, inntil Kristian Lekang (24) fra Son dro på med en gigantisk frontside 1080 som fikk publikum til å juble. Lekang selv var litt paff over å motta gullet. - Jeg kom egentlig bare for å lande trikset mitt, så jeg er utrolig fornøyd med å ta med NM-gullet hjem, sier Songutten. Ståle Sandbech endte opp med sølv foran Brage Richenberg (22) fra Lillehammer som tok bronse.

Silje med nok et NM-gull
Silje kjørte igjen best av jentene i seniorklassen, og tok med det sitt andre NM-gull denne sesongen. Kongsbergjenta, som har både X Games gull og OL-deltagelse på merittlista denne sesongen, synes fremdeles det er gøy å kjøre NM. - Ja, det er kjempegøy. Det som er spesielt kult for meg er å bare være her og henge med de jentene som holder på i Norge, og forhåpentligvis inspirere de litt, slik at de pusher på litt ekstra. Silje vant gull foran Nora Thompson (21) fra Bærum, som tok sølv, og Line Moen Wold (17) fra Hovden som fikk bronse.

Hat trick blant yngre junior
Også yngre juniorene leverte godt i dag. Trippel NM-gullvinner Mathias Eckhoff (15) fra Oslo landet en lekker frontside 720 på det største hoppet og kapret gullet foran sølvvinner Sondre Bratt Andøl (14) fra Varingskollen og bronsevinner Joachim Herleiksplass Skogheim (13) fra Geilo. Blant jentenes yngre juniorer var det også høyt nivå, og Ingvild Nymoen (14) fra Kongsberg tok gull foran Tina Steffensen (13) fra Kongsberg og bronseplass til Hanne Kjøll Eilertsen (15) fra Bærum.

Mons imponerte igjen
Mons Røisland (17) fra Høvik fortsatte sin gode kjøring med en switch backside 1260 melongrab, og toppet dermed NM med gull i big air juniorklassen. - Å avslutte sesongen med et gull i big air NM er veldig gøy, sier Røisland fornøyd. Fridtjof Sæther Tischendorf (17) fra Hønefoss tok sølvet i klassen foran klubbkamerat Marius Bakken (18) fra Hønefoss som tok bronse.
Blant jentene i juniorklassen var det Line Moen Wold (17) fra Hovden som vant gullet foran sølvvinner Karoline Seljevoll Herleiksplass (17) fra Geilo og Nora Frisvold (16) fra Hønefoss som tok NM-bronse.

Kongepokal til Bergrem og Norendal
Tilslutt var det utdeling av den høythengende kongepokalen. I år gikk den til Torgeir Bergrem fra Klæbu og Silje Norendal fra Kongsberg. Begge vant slopestyleklassene for seniorer fredag og har ellers prestert svært godt internasjonalt denne sesongen.

• silje norendal
  • torgeir bergrem