Kaster ett tonn mindre mat i Norges største personalrestaurant

Sodexo og DNB har gått sammen om et overskuddsmatprosjekt hvor målet er å redusere matsvinnet. Det har de lykkes med.

‒ Vi lanserte overskuddsmat i slutten av april i fjor, og det har blitt en kjempesuksess! På ett år har vi redusert matsvinnet med rundt ett tonn i vår personalrestaurant, sier Erica Engstrøm, assisterende Site Manager i Sodexo, som har ansvaret for driften av personalrestauranten på DNBs hovedkontor i Bjørvika.

Sodexo har siden oppstarten i 2012 hatt fokus på matsvinn og jobbet målbevisst for å redusere matavfallet. Matavfallet i Sodexo er redusert med ti tonn i året, og nå samarbeider de med DNB for å minske matsvinnet ytterligere.

‒ DNB er på lik linje med Sodexo veldig opptatt av samfunnsansvar og bærekraftig utvikling, uttaler Engstrøm.

Overskuddsmatsprosjektet går ut på at det som blir igjen av mat etter lunsjen, selges som overskuddsmat til en billig penge til DNB-ansatte. Personalrestauranten er travel med cirka 2100 lunsjgjester daglig.

Miljøvennlig emballasje

‒ Hver dag serveres det en varm kjøttrett og en varm fiskerett til lunsj i kjøtt- og fiskeavdelingen vår. Selv om vi er veldig nøye med planleggingen, vil det alltid være litt mat til overs i en så stor personalrestaurant. Når kantina stenger halv to, går de ansatte over hvor mye mat som er til overs, og lager matbokser med overskuddsmaten i. Denne maten kan de ansatte i DNB kjøpe til 35 kroner. Dette er billig mat for kunden, og er et miljøvennlig tiltak, forteller Engstrøm.

I dette prosjektet brukes miljøvennlige og nedbrytbare emballasjealternativer. Engstrøm sier at prosjektet har ført til at de også bruker disse emballasjealternativene på flere av deres serveringssteder i Sodexo.

Hun sier at prosjektet har slått godt an hos de ansatte og ofte står de i kø for å få kjøpt overtidsmat.

‒ Vi er veldig fornøyde med dette, vi har oppnådd det vi ønsket. Både å gjøre mennesker mer bevisste og i tillegg redusere matsvinnet, sier hun.

Siden oppstarten i april i fjor til nå har det blitt solgt 2839 porsjoner med overskuddsmat i DNBs personalrestaurant.

Folk på jobb hele døgnet

Erica forteller at det varierer fra dag til dag hva som er igjen av mat.

‒ Noen ganger er det igjen lite mat, andre ganger noe mer. Det er store variasjoner på hvor mange porsjoner med overskuddsmat som er igjen etter at lunsjen er ferdig. Boksene består enten av fisk eller kjøtt og litt tilbehør. Fra og med februar i år startet vi også med suppe i overskuddsboksene, sier hun.

Mange velger å ta med seg overskuddsmatboksene hjem, men det er også en del som spiser dette som overtidsmat.

‒ Her i DNB er det folk på jobb døgnet rundt, og mange setter derfor pris på å ha muligheten til å kjøpe seg sunn overskuddsmat til en billig penge, forklarer Engstrøm.

Hun sier at de kommer til å fortsette prosjektet og vil hele tiden videreutvikle det. Hun mener at det Sodexo og DNB har fått til i dette prosjektet, kan være lærerikt også for andre.

‒ Jeg håper at andre personalrestauranter kan se og lære av dette. Kanskje ønsker de å kopiere vårt prosjekt, eventuelt lage sin egen versjon av det. Det viktigste er at man kan finne løsninger som bidrar til at matsvinnet blir mindre, forteller hun.

• Bygg, eiendom

• sodexo
  • matsvinn
  • miljø og bærekraft

Sodexo er verdensledende innen Quality of Life Services – service for livskvalitet, en grunnleggende faktor for individers og organisasjoners evne til å prestere. Med virksomhet i 80 land, yter vi service til 100 millioner mennesker hver dag.

Vi tilbyr en rekke enkelttjenester og integrerte tjenester som har utviklet seg gjennom mer enn 50 års erfaring. Tjenestene vi leverer er innen kontorstøtte, sikkerhet, vedlikehold, renhold, måltidstjenester og Facility Management.

www.sodexo.no

Alexandra Enger